Plafonarea prețurilor la energie și combustibili vor da o lovitură puternică economiei din Ungaria. Inflația și deficitul bugetar vor crește exponențial. Nici forintul nu stă bine. A fost cea mai afectată monedă din regiune, în ultima lună. Previziunile de la graniţa României sunt absolut şocante.
Ungaria ar putea intra în capcana propriilor măsuri. Potrivit Reuters, măsurile lui Viktor Orban, multe motivate și politic având în vedere că alegerile parlamentare au loc în 3 aprilie, vor avea un efect de bumerang asupra economiei. Plafonarea prețurilor la carburanți, dar și la energie vor duce la o creștere și mai mare a inflației, care oricum este la cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani. Unii economiști spun că inflația este pe cale să atingă două cifre în mai-iunie, când plafonările vor expira.
Se pare însă că măsurile nu au avut chiar efectul scontat. Think Tank-ul GKI a declarat că sondajul său regulat de urmărire a încrederii consumatorilor a arătat o scădere de 11% în martie, a doua cea mai mare scădere de la începutul pandemiei, chiar și cu 1,8 trilioane de forinți (5,38 miliarde de dolari) alocate de Orban pentru a sprijini populația.
Inflație scăpată de sub control
Odată cu creșterea așteptărilor inflaționiste, unii analiști spun că, dacă prețul petrolului rămâne peste 100 de dolari pe baril, eliminarea plafonărilor de preț în cazul conbustibililor va fi imposibil de realizat dintr-o dată, imediat după alegerile din 3 aprilie. Ungaria s-ar putea trezi cu un alt șoc inflaționist.
Prețurile de pe piață pentru benzină s-au situat vineri, 18 martie, la 641 de forinți pe litru, pe baza unui raport al site-ului de comparare a prețurilor holtankoljak.hu. Asta deși plafonul impus de guvern este de 480 de forinți pe litru.
Vor crește dobânzile
Potrivit sursei citate, se așteaptă ca Banca Națională a Ungariei (NBH) să-și majoreze dobânda de bază cu încă 75 de puncte de bază marțea viitoare, extinzând o campanie de creșteri bruște ale ratelor pentru a susține piețele locale.
„NBH nu va putea reduce prețurile carburanților prin creșterea ratelor. Cu toate acestea, ele pot ajuta la menținerea sub control a așteptărilor inflaționiste ale gospodăriilor Banca va trebui să se ocupe de impactul psihologic. Dacă prețurile combustibilului ar crește peste 600 de forinți, asta ar duce la o creștere a așteptărilor inflaționiste”, a declarat economistul ING Peter Virovacz.
Odată cu invazia Rusiei asupra Ucrainei, forintul a inregistrat cea mai mare devalorizare din ultimii ani. Chiar dacă și restul monedelor naționale din regiune au înregistrat deprecieri, moneda ungară pare a fi cae mai afectată. Doar rubla rusească a înregistrat scăderi mai mari. Moneda ucraineană, țară lovită de război, a avut performanțe mai bune decât forintul
Lovitură grea pentru companii
Analistul din sectorul petrolului și gazelor Erste Bank, Tamas Pletser, a declarat că plafonul de preț îi costă pe reprezentanții grupului energetic maghiar între 1,5 și 2 miliarde de forinți pe zi, deși recenta scădere a prețurilor petrolului la nivel mondial a oferit o oarecare ușurare.
Shell a impus o limită de realimentare de 25.000 de forinți la pompele sale obișnuite din Ungaria luna aceasta pentru a asigura siguranța aprovizionării, în timp ce OMV a plafonat alimentarea la 100 de litri per tranzacție la pompele sale normale și la 300 de litri la pompele diesel de înaltă presiune.
„Problema cu reglementarea prețului combustibilului sau a reducerilor prețurilor la utilități este că, atunci când prețurile de pe piață diferă substanțial, aceasta face foarte dificilă reconcilierea celor două”, a spus Pletser.
El susține că va fi nevoie de o creștere de patru până la cinci ori a prețurilor la gaze și electricitate pentru a ajunge la nivelurile pieței, fără de care guvernul ar trebui să injecteze până la 1,5 trilioane de forinți în grupul energetic de stat MVM în acest an pentru a-și acoperi pierderile. „Ungaria este plină de astfel de probleme fiscale ascunse, care vor apărea după alegeri“, a spus economistul.