După o perioadă îndelungată de dezbateri și pregătiri, restructurarea actualului sistem de numerar devine o realitate, iar recent a fost formulată o legislație specifică în Ungaria.
Prin urmare, cei care fac cumpărături în Ungaria trebuie să știe că noul sistem de casă de marcat electronică, denumit eCashRegister (e-pénztárgép, ePG), aduce modificări semnificative.
Un nou sistem de casă de marcat electronică, implementat în Ungaria
Prin noul sistem eCashRegister se introduce posibilitatea emiterii electronice a bonurilor, accesibile ulterior consumatorilor prin intermediul unei aplicații dedicate.
Inovația constă în faptul că, odată cu acest sistem de casă de marcat electronică, nu se mai limitează utilizarea doar a caselor de marcat fizice, bazate pe hardware, în magazine, ci se permite și implementarea de soluții software sau chiar sisteme bazate pe cloud pentru efectuarea încasărilor.
În consecință, bonurile sunt generate electronic, iar clienții le pot accesa printr-o aplicație specială. Posibilitatea eliberării unei copii pe hârtie în magazin, este posibilă, dar numai la solicitarea clientului.
Pe bonuri se vor găsi mult mai multe informații
De asemenea, bonurile produselor din Ungaria vor trebui să includă o gamă mult extinsă de date față de practica actuală.
Similar facturilor, bonurile vor putea fi emise împreună cu documente de corectare, pentru a asigura precizia informațiilor furnizate.
„Pe baza pachetului fiscal, […] aceste reguli procedurale vor intra în vigoare de la 1 iulie 2024, dar noile reguli privind bonurile electronice, care sunt incluse în Legea TVA, se vor aplica abia de la 1 ianuarie 2025.
Așadar, în prezent, există încă incertitudini cu privire la data intrării efective în vigoare”, a declarat Dorottya Fábián, partener în departamentul fiscal al Deloitte, potrivit ziarulromânesc.de.
Magazinele din Ungaria, obligate să pună avertismente pe ambalajele produselor
Din luna martie, guvernul maghiar impune marilor retaileri de alimente să plaseze avertismente pe ambalajele produselor care au suferit modificări de dimensiuni, conform anunțului Ministerului Economiei din Ungaria.
„În ultimele luni, fenomenul în care dimensiunea anumitor produse s-a redus, dar preţurile au rămas la fel sau chiar au crescut a generat o atenţie sporită în mai multe ţări.
Această practică înşelătoare face ca la final consumatorii să primească mai puţine produse pentru banii lor”, susţine Ministerul Economiei din Ungaria.
Potrivit noilor reguli, care vor fi implementate începând cu luna martie și vor fi în vigoare timp de două luni, magazinele de alimente cu vânzări anuale de peste un miliard de forinți (2,9 milioane de dolari) sunt obligate să eticheteze cu avertismente produsele care au o dimensiune mai redusă, în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2020 și 1 iulie 2023.