Ministerul Transporturilor, Lucian Bode, a emis un ordin privind aprobarea Procedurii pentru circulaţia trenurilor de călători special comandate în vederea transportului de lucrători sezonieri, inclusiv activităţi de îngrijire a persoanelor vulnerabile, între România şi alte state membre ale UE. (…)

Procedura este rezultatul discuţiilor purtate de către reprezentanţii MTIC cu cei ai Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Afacerilor Interne şi cei ai Ministerului Afacerilor Externe”, anunță Ministerul Transporturilor într-un comunicat de presă.

Cum vor călători primii sezonieri care pleacă cu trenul spre Viena

Conform informațiilor Evz.ro, în total vor exista 10 astfel de transporturi speciale. Prima garnitură va avea 10 vagoane și va transporta 360 de persoane. Acestea vor călători câte patru în cușetă, pe ruta Timișoara – Viena. Masca este obligatorie, la fel si păstrarea distanței dintre călători, au anunțat autoritățile. Conform ministrului Bode, personalul din tren poate chiar refuza îmbarcarea celor care nu au astfel de măști de protecție.

Cinci vagoane aparțin CFR Călători, iar alte cinci sunt asigurate de operatorul feroviar austriac, trenul urmând să plece din Gara Timișoara Nord duminică, 10 mai, la ora 21,13. Până în acest moment nu se cunoaște cum vor sosi aceste persoane la Timișoara.

Autoritățile din Timișoara  au pregătit detaliile transportului încă de la finele lunii aprilie. ”Călătorii sosiţi prea devreme faţă de ora de plecare a trenului vor fi îndrumaţi către linia 7 de îmbarcare. În cazul în care au nevoie de apă, cumpărături pentru drum se vor deplasa la magazinul Profi de pe platou iar pentru necesităţile fiziologice va fi deschisă toaleta publică de la subteran.

Odată cu sosirea primului autocar sau a primului călător cu maşina/taxi, va fi anunţat DSP Timişoara pentru ca medicii să se prezinte la staţie şi a se începe verificarea stării de sănătate”, se arată într-un document al autorităților județene timișorene intrat în posesia Evz.ro.

Cum se organizează transporturile speciale spre Austria

Necesitatea emiterii acestui ordin a apărut în contextul în care Ambasada Austriei a solicitat în 24 aprilie aprobarea unui transport de muncitori sezonieri pe calea ferată, inclusiv a celor care desfăşoară activităţi de îngrijire a persoanelor aflate în imposibilitatea de a-și purta singure de grijă. Conform statisticilor oficiale, în Austria există peste 33.000 de persoane care necesită îngrijire 24 de ore din 24, iar jumătate dintre îngrijitori provin din România.

Conform ordinului Ministerului Transporturilor, operatorul de transport feroviar trebuie să solicite administratorului infrastructurii (CFR SA) punerea în circulație a trenului internațional special comandat cu cel puțin 48 de ore înainte de ora programată pentru expedierea trenului în cursă. De asemenea, transportul feroviar internațional se va efectua cu respectarea tuturor regulilor de distanțare, nu mai mult de 4 călători în compartiment, cușetă sau echivalent pentru vagoane-salon, după caz.

”Transportul la stația de îmbarcare va fi asigurat de agentul de recrutare, care este responsabil și cu asigurarea de măști de protecție împotriva COVID-19 pentru toți călătorii care se vor îmbarca în trenuri și de faptul că aceștia poartă echipamentul încă de la coborârea din mijloacele de transport rutier, publice sau individuale. Personalul de tren nu va permite accesul în vagon călătorilor care nu au echipament de protecție.

Agentul de recrutare este responsabil și cu verificarea călătorilor în momentul îmbarcării și debarcării în și din vagoane a posibilelor simptome asociate infecției COVID-19. Nu vor fi îmbarcați în vederea deplasării călătorii care provin din zonele pentru care a fost stabilită măsura de carantinare sau care sunt în carantină sau izolare la domiciliu”, se mai arată în ordinul emis de Ministerul Transporturilor.

Sursa foto: Adrian Pîclișan