Editura Evenimentul si Capital

EXCLUSIV EVZ. Un secret îngropat de patru decenii în Marea Roșie. Misterioasa dispariție a unui avion cu șase piloți români la bord

14-07/14avionjpg-465x390
Autor: | | 12 Comentarii | 15095 Vizualizari

Pe 9 decembrie 1974, o aeronavă TAROM, care trebuia să transporte pelerini pe ruta Cairo -Jeddah a dispărut fără urmă. Autoritățile comuniste au fost zgârcite în detalii. Și acum, familiile piloților români dispăruți așteaptă un răspuns. Catastrofa aeriană din estul Ucrainei, în urma căreia 298 de pasageri ai cursei malaesiene MH-17, ce opera pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur și-au pierdut viața, a repus pe tapet și a readus în discuție cele mai grave evenimente care au marcat aviația civilă internațională. Ferită, în decursul anilor, de asemenea tragedii, compania TAROM are în istoricul său trei momente mai importante în care s-au înregistrat asemenea evenimente.

1. Dispariţia, în anul 1974,a avionului IL 18, la Jeddah (Arabia Saudită). Au murit șase persoane. 2. Doborârea , în decembrie 1989, a cursei charter București-Belgrad. Au decedat șapte oameni. 3. Catastrofa de la Baloteşti, din 31 martie 1995, când prăbuşirea aeronavei Airbus 310 s-a soldat cu 59 de victime.

Avionul pelerinilor

Cel mai învăluit în mister este cel de acum patru decenii. Nici până acum, după 40 de ani, familiile echipajului pierdut în spațiul saudit nu știu dacă să creadă explicațiile autorităților. După Revoluție, apropiații celor șase decedați au încercat să obțină redeschiderea anchetei, dar răspunsurile primite au rămas aceleași.

Avionul românesc zbura în zona Arabiei Saudite, în baza acordului încheiat între Comandamentul Aviației Civile- Tarom și compania Egyptair, partea română a închiriat partenerului egiptean avionul IL-18D, înmatriculat sub indicativ YR-IMK, misiunea aeronavei fiind de a trasporta, începând cu data de 3 decembrie 1974, pelerini pe ruta Cairo- Jeddah.

Al 16-lea zbor cu credincioși nu a mai avut loc?

Până la momentul accidentului, produs în data de 9 decembrie 1974, aeronava închiriată de Tarom efectuase 15 curse pe ruta respectivă, ultimile șase curse fiind operate de echipajul format din Ion Mihai Vasilescu - comandant de aeronavă, Răzvan Ionescu - copilot, Constantin Duschel - navigator de bord, Coman Stoia - mecanic de bord, Justina Constantinescu - operator radio şi Ion Popescu - însoţitor de bord, la care s-a mai adăugat şi un alt însoţitor de bord de la compania Egyptair.

În ziua fatidică, 9 decembrie 1974, la ora 19.05, aeronava IL-18 a decolat de la Jeddah, cu destinaţia Cairo, fără pasageri la bord, condiţiile meteorologice fiind normale, foarte bune pentru zbor. Așa reiese din constatările comisiei de anchetă instituită în anul 1996 prin ordin de ministru, în urma semnalului tras de EVZ, de către conducătorul de atunci al Ministerului Transporturilor, Aurel Novac.

Convorbiri radio

Comisia era formată din Platon Streja, inspector de stat şef adjunct din Inspectoratul Aviaţiei Civile (I.Av.C) din cadrul Ministerului Transporturilor, Cristian Joiţa, director operaţional de zbor la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) şi Ion Preda, comandant instructor detaşament IL18 TAROM. Coordonatorul era Sorin Stoicescu, inspector de stat şef al Inspectoratului Aviaţiei Civile. În comunicatul nr.417/31 din 21.08.1996, membrii comisiei au consemnat că, după decolare, până la altitudinea de 800 de metri, timp de 5 minute şi pe distanţa de 13 km, echipajul aeronavei IL-18 YR-IMK a purtat convorbirile radio uzuale cu turnul de dirijare şi organele de trafic (ACC) saudite după care legătura radio s-a întrerupt, iar avionul a dispărut şi de pe ecranele radar. După acest moment, ACC-Jeddah a continuat să cheme avionul pe toate frecvențele și a cerut tuturor aeronave din zonă, aflate în aer, să încerce să ia legătura cu YR-IMK, însă toate aceste operaţiuni au fost fără niciun rezultat. Mai mult, potrivit celor consemnate, au fost alertate de către saudiți toate aeroporturile din zonă, Garda de Coastă și Forțele Aeriene Regale ale Arabiei Saudite care au declanșat acțiuni de căutare, cu elicoptere, avioane și vase de patrulare, a avionului și de salvare a echipajului. Totodată, în cadrul operaţiunilor de căutare, la care a participat din partea română Ion Sabău, comandantul detaşamentului de avioane închiriate de către TAROM companiei EGYPAIR, autorităţile saudite au precizat că la 20 km Nord-Nord Vest de Jeddah, pe litoralul Mării Roşii, echipajul unui elicopter implicat în căutări ar fi găsit trei martori care au afirmat că au văzut un avion zburând de la sud la nord şi care a virat brusc spre stânga, în flăcări, după care a căzut în mare.

Scenariile neîncrederii, 1980

Odată petrecută drama şi stăruinţele comisiilor de anchetă, atâtea câte au fost, lovindu-se de opacitatea saudită, mai ales că, în acele timpuri, statele comuniste erau privite şi tratate cu reticenţă sporită de autorităţile locale, familiile celor şase victime au rămas cu un noian de incertitudini. Tragedia a fost alimentată de o mulțime de zvonuri și supoziții. Rudele mai primeau câte o scrisoare- tip (numai numele adresantului era schimbat) emisă de conducerea TAROM în cel mai pur limbaj lemnos, prin care erau înştiinţate că dispărutul „a fost citat prin Ordinul de zi al comandantului Aviaţiei Civile-TAROM”.

Regrete în limbaj de lemn

Artistul A MURIT! Familia a facut anuntul in urma cu putin timp! Ce tragedie!

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Fapt divers

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
19:06 Președintele Parlamentului European A FĂCUT ANUNȚUL așteptat. Kovesi nici NU ȘTIE ce o așteaptă 16:25 Cerere HALUCINTANTĂ în CAZUL Kovesi. „Să-i RETRAGEM CETĂȚENIA!” 15:30 Kovesi este devastată. SEMNAL NEGRU de la Bruxelles. N-a fost niciodată în cărţi. Breaking news 13:24 Lazăr A CEDAT NEVOS după aroganţa lui Toader. Este CEL MAI DUR ATAC în direcţia ministrului Justiţiei 11:50 Ultima LOVITURĂ pentru KOVESI! PLÂNGERE PENALĂ de la fosta ȘEFĂ a DIICOT, Alina BICA 11:39 Kovesi, AGENT SECRET. Ce scrisoare a primit DRAGNEA: „Nu mai este un SECRET” Breaking news 11:19 Aroganţa lui Toader: I-A DAT BOMBA lui Lazăr chiar pe terenul lui. SĂGEŢI PENTRU CSM şi explicaţii pentru Timmermans. Breaking news 10:30 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 18:16 BREAKING NEWS. DEZASTRU pentru KOVESI! Îi FUGE PĂMÂNTUL DE SUB PICIOARE... PRIMELE REZULTATE în procesul de selecție pentru Parchetul European 17:24 Kovesi LOVEȘTE DUR la Bruxelles. Instituțiile europene AU FOST ALERTATE 13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 19:42 Date importante din „Dosarul penal Kovesi”. Avionul pentru Popa a costat 130.500 euro, spune Parchetul General 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata 16:18 BREAKING NEWS. Ce LOVITURĂ pentru KOVESI!... A venit de unde se AȘTEPTA MAI PUȚIN 16:14 BREAKING NEWS: Laura Codruța Kovesi este DĂRÂMATĂ! Chris Terhes, despre candidatura lui Kovesi: Nu este eligibilă! 12:57 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9”