Un cunoscut expert media: ”Fă-ți un abonament la un ziar. Nu Facebook trebuie să fie sursa primară a ştirilor”
- Maria Dima
- 19 martie 2017, 15:40
Într-un interviu pentru Digi 24, expertul media Dean Starkman, care a scris pentru mai multe publicații de renume, spune că Facebook trebuie să fie sursa primară a ştirilor și că nu costă nimic să produci ştiri false, costă şi durează mult să produci ştiri verificate.
"Editurile digitale" au învăţat că nu contează ce spui, ci cât de mult şi des o spui şi cum prezinţi lucrurile. Pe scurt: nu costă nimic să produci ştiri false, în timp ce costă foarte mult şi durează mult să produci ştiri verificate. Pe de o parte, avem situaţia în care economia internet premiază cantitatea, pentru că nu ştii dinainte ce va deveni viral, ceea ce înseamnă că trebuie să produci mult. Optimizarea motoarelor de căutare devine aproape o ştiinţă, Buzzfeed practic e bazat pe optimizarea motoarelor de căutare. E doar un mod elevat de a spune că fabrici cuvinte în aşa fel încât să captezi atenţia motoarelor şi algoritmelor de căutare. Da, e o situaţie dificilă dar e consecinţa firească a dezvoltării internetului”, spune Dean Starkman, în interviul acordat pentru Digi 24.
Întrebat de Balazs Barabas ce poate să facă un cititor de rând în această situaţie, care nu vrea decât să ştie dacă ceea ce citeşte e adevărat sau nu, Dean Starkman a spus că este optimist:
”Partea pozitivă este că toate aceste ştiri false au un expeditor. Ele sunt complet dependente de monopolurile internet ca să-şi distribuie informaţiile. Ceea ce ne duce înapoi la problemă. Şi una din motivele pentru care cred că viitorul nu va fi atât de urât ca prezentul este că ştirile false afectează puternic valoarea pe piaţă a acestor companii. Twitter va fi distrus de discursurile care îndeamnă la ură şi acest gunoi verbal care le inundă modelul şi ei ştiu acest lucru. Poţi măsura erodarea valorii lor. E o companie publică, şi poţi vedea eroziunea valorii lor prin firmele care nu-şi fac publicitate acolo pentru că nu vor să fie asociaţi cu acest gunoi. Facebook la fel e foarte conştient că platforma sa este devalorizată şi afectată de ştirile false. La fel Google (...) Primul lucru pe care cititorul de rând trebuie să facă e să nu-şi mai plângă de milă. Al doilea, fă-ţi abonament la un ziar. Este cel mai important. Nu te mulţumi cu gratuitatea. Dacă vrei ştiri adevărate, trebuie să plăteşti pentru ele. Şi ştim asta. Am trăit decenii într-o lume în care publicitatea acoperea cam 80% din costul ştirilor. Da, era o anomalie, erau multe probleme cu acest sistem dar aşa funcţiona, eram dispuşi să plătim o mică sumă. Ziarele costau 25 de cenţi. Costa mult mai mult publicarea ei dar costurile erau acoperite din belşug de reclamele din ziar. Acum oamenii trebuie să se aboneze. Regula nr. 1: abonează-te undeva, la o sursă credibilă. Şi nu trebuie să fii un expert în comunicare să-ţi dai seama care sunt sursele credibile de informaţii. Sunt organizaţiile de ştiri din trecut, sau altele care şi-au dovedit credibilitatea mai recent.
Prin modul în care au evoluat lucrurile, ne-am obişnuit - nu eu, dar aparent destul de multă lume - îşi ia ştirile din canalele de social media. De obicei Facebook. Iar problema e că modelul de afaceri al Facebook nu e bazat pe distribuţia de ştiri. Modelul lor este de a aduce cât mai mulţi oameni pentru cât mai mult timp pe paginile lor, să interacţioneze cât mai mult. Şi de fapt, ştirile îi incomodează. Interesul Facebook este să-ţi urci videourile din vacanţă, cu copiii, câini şi pisici, orice. Algoritmele Facebook sunt invizibile şi selectează ce îţi arată în fluxul tău de ştiri, o să vezi ceva încărcat de altcineva. Deci primul lucru este ca oamenii să fie conştienţi că practic sunt într-o închisoare a ştirilor. Şi înainte să evadezi dintr-o închisoare trebuie să-ţi dai seama că eşti închis, să fii conştient că Facebook nu trebuie să fie sursa primară a ştirilor tale. Pleacă din aplicaţie, du-te pe internet găseşte-ţi sursele şi citeşte-le regulat. In felul acesta vei avea măcar o idee care este interpretarea editată a realităţii a cuiva, şi nu ce îţi dă algoritmul. Dar e greu”, a mai spus Dean Starkman, răspunzând întrebărilor lui Balazs Barabas.