Doi piloţi morţi în urma prăbuşirii unui avion MiG 21 Lancer lângă Câmpia Turzii. Teodor Meleşcanu: "Adevăratul motiv e reducerea bugetară" | VIDEO

Doi piloţi morţi în urma prăbuşirii unui avion MiG 21 Lancer lângă Câmpia Turzii. Teodor Meleşcanu: "Adevăratul motiv e reducerea bugetară" | VIDEO

Un aparat de tip MiG 21 Lancer, aparţinând Flotilei 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în jurul orei 13.30 lângă comuna Călăraşi, în apropiere de baza militară din judeţul Cluj. Potrivit unui comunicat al Ministerului Apărării Naţionale (MApN), cei doi piloţi nu au reuşit să se catapulteze şi au decedat amândoi.

Avionul MiG 21 Lancer, cu dublă comandă, efectua un zbor de cercetare pentru stabilirea condiţiilor meteo, astăzi fiind programat la baza de la Câmpia Turzii un excerciţiu militar româno-american. Cele şase aeronave americane F15 au fost consemnate la sol, exerciţiul fiind anulat. Constantin Spânu, purtătorul de cuvând al MApN a refuzat să facă orice comentariu în legătură cu exerciţiul româno-american. MApN a numit o comisie de investigaţie pentru a stabili cauzele catastrofei aviatice, comisie ce va fi condusă de generalul de flotilă aeriană Ştefan Dănilă. În plus, a fost sesizat Parchetul Militar, iar toate zborurile pe acest tip de aeronavă au fost suspendate. Piloţi de elită Căpitan-comandorul Laurenţiu-Nicolae Chiriţă (40 de ani), pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21.

Căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram (40 de ani), pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21.

Comandorul Laurenţiu Chiriţă a fost comandantul Detaşamentului "Baltica", care în urmă cu trei ani a participat la misiunea NATO de asigurare a spaţiului aerian al Ţărilor Baltice. Pe de altă parte, reporterii EVZ au scris, în mai 2008, despre cariera locotenent comandorului Laurenţiu Chiriţă, singurul pilot român care a zburat cu avioane F16 şi Gripen. "Am auzit trei bubuituri" Armata a izolat o suprafaţă de aproximativ 500 de metri pătraţi, corpul avionului fiind într-un lan de porumb, iar celelalte rămăşiţe ale aeronavei sunt împrăştiate pe o distanţă de 2-300 de metri. Potrivit martorilor aflaţi la locul accidentului, avionul s-a înălţat brusc, s-a întors cu carlinga spre pământ şi a căzut apoi ca o ghiulea. "Am auzit trei bubuituri şi am ieşit afară şi am văzut două rotocoale de fum", ne-a declarat Domnica Demeter, lângă a cărei casă s-a prăbuşit avionul.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cauzele accidentului sunt necunoscute.

Meleşcanu: "adevăratul motiv este insuficienţa de fonduri"

Teodor Meleşcanu, fost ministru al Apărării, a declarat astăzi că adevăratul motiv al prăbuşirii avionului MIG - 21 Lancer, în apropiere de Câmpia Turzii, este cel al "reducerii fondurilor". "Meseria de pilot militar este cu riscuri şi niciodată nu vom putea spune că este exclusă întâmplarea unui accident. Această meserie de risc devine şi mai periculoasă atunci când tehnica este veche sau când condiţiile de pregătire şi antrenament ale personalului sunt afectate de reduceri bugetare".

Meleşcanu a mai declarat astăzi la Senat că "aparatele au beneficiat de un proces de modernizare, dar nu la lucrurile care ţin de abilitatea de a zbura".

Preşedinte al Comisiei pentru apărare, Meleşcanu, a mai precizat că "indiferent care va fi rezultatul anchetei, este clar că nu pot fi decât două cauze - deoarece am înţeles că nu sunt cauze de natură meteorologică: de natură tehnică sau eroare umană. În ambele cazuri, adevăratul motiv este insuficienţa de fonduri".

În această după-amiază, în jurul orei 13.30, un MiG-21 Lancer, cu dublă comandă, aparţinând Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii. La bord se aflau doi piloţi. Niciunul nu a reuşit să se catapulteze, iar în urma impactului avionului cu solul au murit.

Tragedia de la Tuzla, din luna iulie: 12 militari morţi şi doi răniţi grav

Ultimul incident aviatic în care a fost implicat un avion al Armatei Române a avut loc pe 5 iulie la Tuzla, judeţul Constanţa. Un avion cu 14 militari la bord s-a prăbuşit. Dintre aceştia, 12 au murit. Aceştia aparţineau Forţelor Navale şi Terestre.

Doar pilotul, căpitanul Daniel Bâlsanu, şi maistrul militar clasa a IV-a Marius Nazare, au supravieţuit, dar au fost grav răniţi. În urma accidentului şi-au pierdut viaţa comandorul Nicolae Jianu - comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene "Aurel Vlaicu" din Boboc  -, locotenent-comandorul Cătălin Vicenţiu Antoche, locotenentul Lavinia Guiţă (copilotul aeronavei). De asemenea, dintre militarii aflaţi în avion au murit şi maistrul militar clasa I Răzvan Rângheţ, locotenentul Liviu Antim, maiştrii militari clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu şi Cătălin Rădoi, maistrul militar clasa a III-a Băduţ Papuc, fruntaşii Constantin Vlăduţ Sărman, Marius Cătălin Chioveanu, Cosmin Furtună şi soldatul Cosmin Florescu.

În septembrie, ancheta privind cauzele producerii accidentului s-a încheiat. Procurorii Parchetului Militar au dispus neînceperea urmăririi penale, întrucât concluzia raportului arată că avionul s-a prăbuşit în urma unei defecţiuni tehnice.

Alte incidente cu avioane MiG 

În noiembrie 2006, un avion MiG-21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de comuna arădeană Beliu. Avionul aparţinea tot de Flotila 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, de care a aparţinut şi aeronava prăbuşită astăzi. Pilotul nu a avut timp să se catapulteze şi a murit în urma impactului avionului cu solul.