Beijingul a făcut multe progrese in domeniul militar, dar nu poate inova (sau fura modele) atât de repede încât să prdindă din urmă America.
În timp ce Forța Aeriană a armatei chineze își etalează cu mândrie avionul de luptă „invizibil” Chengdu J-20, a treia aeronavă stealth operațională de generația a cincea din lume, după F-22 Raptor și F-35 Lightning II Joint Strike Fighter construite de americanii de la Lockheed Martin, apar indicii despre o nouă surpriză pe care ar pregăti-o aviația chineză.
Potrivit site-ului NationalInterest, există semnale conform cărora, nemulțumită de Chengdu J-20, China ar încearca să dezvolte un avion de generațiea a șasea. Până în prezent, se știe puțin despre acest avion de luptă al viitorului, dar informațiile sugerează că Beijingul intenționează să îl lanseze în perioada 2025-2030. Un plan puțin spus ambițios.
Programul Tempest, condus de britanici, anunțat de secretarul Apărării Gavin Williamson în iulie 2018 ca parte a strategiei naționale, menționa că nu va fi livrat un avion un luptă până cel puțin în 2035. Pentru a aloca mai multe resurse programului, Regatul Unit a anunțat chiar că are în vedere reducerea la jumătate a comenzilor pentru F-35, astfel încât banii să poată merge în schimb către Tempest.
Nu e clar deloc în ce etapă de dezvoltare ar putea fi avionul de luptă chinez de generația a șasea, dar în acest moment, probabil, urmărește eforturile Departamentului Apărării al SUA, care ar fi deja în faza prototipului. De fapt, la începutul acestei luni, dr. Will Roper, secretar adjunct al Forțelor Aeriene pentru Achiziție, Tehnologie și Logistică, afirma că Forțele Aeriene ale SUA au construit și pilotat deja un demonstrator de zbor la scară largă.
South China Morning Post a citat recent într-un articol declarația unui comentator militar din Hong Kong, care consideră că fiecare țară explorează caracteristici pentru avioane de luptă de următoarea generație, dar că este încă prea devreme pentru a le compara. De asemenea, presa a dezvăluit că regimul chinez a petrecut ani de zile dezvoltând J-20, iar progresul a fost lent. Lucrările au început în 1997, dar abia în 2011 a început primul zbor și abia în 2017 a intrat în posesia aviației. Experții sugerează că viteza de dezvoltare ar putea fi mult mai rapidă în cazul unui avion de luptă de generația a șasea.
Wang Haifeng, proiectantul șef al companiei Chengdu Aircraft Industry Group, care a produs J-20, a conformat că a început să lucreze la avionul de luptă de generația următoare. „Cred că în 2035 sau poate chiar mai devreme veți vedea aceste eforturi transpuse în arme puternice pentru apărarea spațiului nostru aerian”.