Comisia Europeană ar putea vota în favoarea tarifării cu până la 45% a importurilor de vehicule electrice produse în China. Comisia desfășoară o investigație anti-subvenție în acest sens. Ar fi vorba despre o concurență neloială, de vreme ce guvernul comunist de la Beijing subvenționează industria auto din China.
Aflux de importuri de vehicule electrice ieftine din China
Uniunea Europeană denunță „practicile economice neloiale ale Chinei”. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, spune că Europa trebuie să se protejeze împotriva unui potențial aflux de importuri de vehicule electrice ieftine din China care beneficiază de subvenții de stat, transmite Reuters.
Comisia poate impune tarifele pentru următorii cinci ani, cu excepția cazului în care o majoritate formată din 15 țări UE, reprezentând 65% din populația UE, votează împotriva planului. Voturile Franței, Greciei, Italiei și Poloniei ar putea fi suficiente. Cele patru țări reprezintă 39% din populația UE.
Franța e pentru, Germania se abține
Cancelarul german Olaf Scholz a declarat miercuri că discuțiile cu China trebuie să continue, dar țara sa, care s-a abținut de la un vot pe această temă în iulie, ar putea face acest lucru din nou, având în vedere diferențele de opinie din guvernul său.
Emmanuel Macron, președintele Franței, spune că nivelul subvențiilor chineze este „de neacceptat”. „În linii mari, trebuie să protejăm condițiile de concurență echitabilă în toate sectoarele industriei noastre”, a spus el la Berlin.
Beijingul se răzbună
Vânzările de vehicule electrice construite în China a crescut de la 3,5% din piața UE în 2020 la 27,2% în al doilea trimestru al anului 2024.
În contrapartidă, China a lansat în acest an propriile investigații privind importurile de țuică, lactate și produse din carne de porc din UE. Dacă tarifele vor fi implementate, producătorii chinezi ar putea fi nevoiți să majorează prețurile pentru a acoperi noile costuri. Perspectiva taxelor a determinat unii producători de automobile chinezi să caute să investească în fabrici din Europa, în ciuda costurilor mai mari ale forței de muncă și de producție.