Margrethe Vestager spune că gigantul căutărilor „s-ar putea să fi abuzat de poziția sa dominantă”. Compania Google ar putea fi nevoită să vândă o parte din afacerea sa de publicitate pentru a nu mai avea poziție dominantă pe piață, a anunțat Comisia Europeană.
Google „s-ar putea să fi abuzat de poziția sa dominantă, favorizând propria afacere de tehnologie publicitară”, a declarat comisarul antitrust, Margrethe Vestager. Sectorul tehnologiei publicitare este „foarte dinamic”, a mai spus Vestager, și „s-a schimbat foarte mult în ultimii 15 ani”. Ea a spus că Google este „omniprezent” în lanțul tehnologiei publicitare și că vinderea unei părți din afacerea sa ar putea fi „singura modalitate de a rezolva acest lucru”.
„Nu vedem nicio alternativă până acum în această etapă a anchetei”, a adăugat ea. „În cazul în care Comisia concluzionează că Google a acționat într-o manieră ilegală”, a spus Vestager, ar putea ordona companiei „să cedeze o parte din serviciile sale”, cum ar fi serviciile DoubleClick For Publishers sau AdX, și „făcând acest lucru, vom pune capăt conflictului de interese.”
Comisia este de părere că Google este dominant atât în ceea ce privește publicarea, cât și în cumpărarea de reclame și este posibil să fi abuzat de poziția sa din 2014, favorizând propriile servicii de tehnologie de publicitate online în detrimentul concurenților. Agentul antitrust a spus că este „îngrijorat” de faptul că favorizarea propriului serviciu de schimb de anunțuri și evitarea altora a oferit Google un „avantaj competitiv și ar putea să fi exclus” rivalii, permițându-i să perceapă prețuri mai mari pentru serviciile sale.
Faptul că Google este activ de ambele părți ale pieței de publicitate digitală creează „conflicte de interese inerente”, a spus Comisia, adăugând că „doar cesionarea obligatorie de către Google a unei părți din serviciile sale ar rezolva preocupările sale în materie de concurență”.
Google este în vizor din 2021
Organismul de supraveghere a concurenței din Uniunea Europeană cercetează afacerea Google de publicitate online din 2021. Anterior a verificat serviciul de căutare pentru cumpărături al companiei, software-ul pentru telefoane mobile și contractele de publicitate, impunând amenzi de peste 8 miliarde de euro.
Afacerea de publicitate a Google este esențială pentru modul în care generează venituri masive: compania vinde spațiu publicitar pe site-uri web, care direcționează finanțarea către editorii de site-uri web și, de asemenea, preia reclame de la agenții de publicitate. Când Google a fost amendat de autoritatea franceză de concurență în 2021, a fost de acord să limiteze datele partajate între ambele părți ale acelei afaceri.
La începutul acestui an, Departamentul de Justiție al SUA a dat în judecată Google pentru monopolizarea „serviciului de tehnologie publicitară” care servește atât editorilor, cât și agenților de publicitate.
„Instrumentele noastre tehnologice de publicitate ajută site-urile web și aplicațiile să își finanțeze conținutul și permit companiilor de toate dimensiunile să ajungă în mod eficient la noi clienți. Google rămâne angajat să creeze valoare pentru editorii și partenerii noștri de publicitate în acest sector extrem de competitiv", a declarat Dan Taylor, vicepreședintele Google pentru reclame globale, ca răspuns la decizia Comisiei. „Investigația Comisiei se concentrează pe un aspect restrâns al afacerii noastre de publicitate si nu este noua. Nu suntem de acord cu punctul de vedere al CE și vom răspunde în consecință”, a mai precizat instituția, potrivit Politico.