Încă de anul trecut, piaţa publicitară online a egalat printul şi a depăşit radioul, iar tinerii au început să înlocuiască timpul petrecut în faţa televizorului cu cel petrecut în faţa monitorului. Mai mult, online-ul oferă un grad de interactivitate şi o libertate de alegere mult mai mari decât mass-media clasice.

În ciuda acestor avantaje, televiziunile online din România au încă un mare hop de trecut: profitul. Începuturile televiziunii pe internet în România au fost marcate de eşecuri. Prima televiziune online autohtonă a fost lansată în 2007, de către Sergiu Mihalcea, iar, două luni mai târziu, Emi Gal a inaugurat Brain TV. Ambele şi-au încetat activitatea în iulie 2008.

Cu două luni mai devreme, Unity Group, un conglomerat de firme ieşene, a lansat cu surle şi trâmbiţe "prima televiziune online generalistă şi profesionistă din România", care s-a dovedit a fi, la rândul ei, un eşec.

Posturile generaliste şi internetul nu se pupă

A supravieţuit însă Hapy Fish, lansată în fază beta în noiembrie 2007 şi relansată în 2008. Între timp au apărut şi alte posturi, care emit în prezent pe internet: Sănătatea TV, Business TV şi, mai nou, gamextv.ro.

Reţeta lor câştigătoare este detaşarea de pretenţiile generaliste nişarea pe anumite segmente specifice de piaţă, spune analistul Iulian Comănescu, managing partner la compania de consultanţă media Comănescu.

"Generalist şi online nu se prea pupă", spune Comănescu, atrăgând atenţia că viitorul televiziunii este reprezentat de competiţia dintre televiziunile tradiţionale şi furnizorii de semnal (cablişti, distribuitori de televiziune prin satelit), care vor prelua conţinut direct de la casele de producţie şi îl vor oferi telespectatorilor în transmisii neliniare (Video on Demand).

"Probabil că televiziunile vor rămâne în picioare în zona generalistelor şi la transmisii live populare, ca meciurile de fotbal sau Eurovision. Conţinutul de nişă ar putea fi în schimb consumat direct de la producător", anticipează Comănescu.

În opinia sa, televiziunile online vor ajunge să fie urmărite tot la televizor, prin intermediul Set Top Box-urilor (dispozitive care permit folosirea televizorului drept o interfaţă între utilizator şi internet).

Şi Happy Fish a mizat la începuturi pe un conţinut generalist, cum ar fi emisiuni de shopping şi de muzică, povesteşte Tudor Marin, acţionar la televiziunea online al cărei slogan este "Vrem altă Românie".

"Conţinutul generalist nu a prins însă la public, aşa că am mizat ulterior pe umor, pe scheciuri, pe conţinut original creativ", dezvăluie Marin reţeta care a făcut ca Happy Fish să ajungă chiar şi până la 5.000 de utilizatori unici pe zi. Sergiu Mihalcea a avut parte de o experienţă similară: "Nu a mers când am vrut să mă adresez unui număr cât mai mare de utilizatori". Aşa că şi-a ales o nişă, conţinutul jurnalistic de calitate, şi a relansat Evo TV în noiembrie 2010.

În prezent Evo TV este un site fără publicitate, axat pe interviuri cu personalităţi autohtone şi susţinut financiar de producţiile TV livrate către diferite site-uri.

Lupta pentru profit

Caracteristicile conţinutului televiziunilor online sunt la fel de importante ca nişarea pe anumite segmente. "E destul de clar ce se consumă în faţa laptopului sau, mai nou, pe tabletă: filme scurte, de sub trei minute, în care se întâmplă ceva. Există acţiuni în cadru, «faze», cum li se zice, şi nu capete vorbitoare", spune Comănescu, adăugând că utilizatorii de internet preferă să citească interviurile în loc să le vizioneze.

Sergiu Mihalcea are o opinie similară: "Zona de internet s-a dezvoltat către multimedia. Nu clipurile în sine vor atrage succesul, ci clipurile inserate în texte". Indiferent de modul în care vor evolua, cea mai mare provocare a televiziunilor online este obţinerea de profit. Ele se află în prezent în faţa unui paradox: au şanse de supravieţuire doar dacă produc conţinut original de calitate, care însă costă foarte mult şi este greu de acoperit în condiţiile pieţei de publicitate actuale.

Puţinii bani pe care publicitarii îi investesc în online sunt cheltuiţi în principal pe bannere şi pe reclame Google, iar producţiile video sunt lăsate la urmă. Nici măcar Happy Fish, cea mai de succes televiziune online autohtonă, n-a găsit încă o formulă de monetizare a con ţi nutului. "Trebuie găsit un echilibru între volumul conţinutului produs şi traficul generat", spune Tudor Marin, adăugând că Happy Fish postează în prezent câte două clipuri pe lună, echipa fiind ocupată în restul timpului cu realizarea de reclame virale pentru diverşi clienţi.

Şi Sergiu Mihalcea urmăreşte ca în viitor să producă bani cu Evo TV, însă nu vrea să mizeze pe tradiţionalele bannere online, ci vrea să găsească o companie care să-i susţină proiectul.

"Probabil că televiziunile vor rămâne în picioare în zona generalistelor şi la transmisii live populare, ca meciurile de fotbal sau Eurovision"
IULIAN COMĂNESCU, analist media

INTERACTIVITATE

Viitorul televiziunii online , încă incert

Oamenii vor continua să se uite la televizor, chiar dacă conceptul de televiziune se va schimba între timp, crede Iulian Comănescu: "Conţinutul va fi consumat mai curând la televizor sau la un descendent mai inteligent al lui, în orice caz un ecran de dimensiuni mari, şi nu la birou, în faţa calculatorului. Va mai exista, desigur, şi un ecran portabil, tableta, dar acesta va fi folosit mai puţin intensiv sau în chip de complement al ecranului mare (telecomandă, ghid TV electronic etc.)".

"Nu văd de ce ai construi, astăzi, o televizune online care să porteze ideea de grilă clasică şi celelalte caracteristici ale posturilor offline pe internet", spune analistul media. Televiziunile tradiţionale vor continua să existe, însă vor fi nevoite să-şi împletească programele de pe micile ecrane cu cele create exclusiv pentru paginile de internet şi telefoanele mobile, spune şi Sergiu Mihalcea.

"Viitorul este un amestec între televiziunea tradiţională şi cea clasică. Încă nu există un model de business online pe care televiziunile să îl preia", susţine creatorul Evo TV.