CFR vrea să redeschidă un tunel construit de Anghel Saligny. Povestea singurului tunel urban din România

CFR vrea să redeschidă un tunel construit de Anghel Saligny. Povestea singurului tunel urban din România Tunelul Palas. Sursa foto: CFR Infrastructură

Tunelul Palas a fost construit de inginerul Anghel Saligny în perioada 1895-1900. Are o înălțime de aproximativ șapte metri și o lățime de 10 metri. Timp de aproape un secol, trenurile au intrat în Portul Constanța pe această cale subterană.

Tunelul Palas, închis în 1992, va fi reabilitat și dat în folosință

Stat român, care a închis tunelul în 1992, vrea să investească suma de  150 de milioane de euro pentru a-l redeschide. Investiția va fi din bani europeni.  CFR Infrastructură anunță că a fost semnat contractul de atribuire „Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas-Port A.

Tunelul de la km 224+670-225+160 a fost proiectat de Anghel Saligny. Tunelul Palas este inclus în categoria lucrărilor de artă din Patrimoniul Naţional al României.

Tunelul va fi reabilitat FOTO: CFR InfrastructurăFoto: Tunelul Palas

Timp de aproape un secol, trenurile au intrat în Portul Constanța pe această cale subterană. Numai că lipsa de investiții l-a adus în paragină.

Tunelul subtraversează calea ferată dublă 813 Constanța–Mangalia, DN 39 Constanța –Mangalia, străzi și diverse conducte de termoficare, gaze, canalizare, alimentare cu apă aflate pe tot teritoriul orașului Constanța.

Odată cu reabilitarea Tunelului Palas, se va reface legătura între triajele de la periferia orașului și principala zonă de transport a cerealelor din Portul Constanța, iar CFR mai câștigă 12 kilometri de cale ferată.

Tunelul este inclus în Patrimoniul Național FOTO: CFR InfrastructurăTunelul Palas

Astăzi este un adevărat depozit de gunoi

De-a lungul timpului, fațada tunelului a fost penetrată de infiltraţii care au provocat exfolierea şi degradarea. Circulaţia pe linie a fost închisă de SNCFR în anul 1992, în urma inundaţiilor din luna iulie a acelui an, care au provocat multiple pagube în debleu, şi din cauza degradărilor avansate ale căptuselii tunelului.

În 2004, după ce a câștigat al doilea mandat de primar, Radu Mazăre a vrut să preia tunelul și a fost întocmit și un proiect de Hotărâre de Consiliu Local în acest sens. Tunelul urma să fie transformat din feroviar în rutier și să servească pentru accesul TIR-urilor în Portul Constanța. Numai că proiectul a fost abandonat.

undefinedSursa foto: Wikipedia

Linia care traversa Tunelul Palas a fost demontată în 2011

Linia curentă 816 a fost inclusă în Hotărârea de Guvern nr. 632/2011 privind aprobarea închiderii unor părţi din infrastructura feroviară proprietate publică a statului. Înainte, suprastructura căii a fost demontată pe întreaga lungime şi transportată în depozite.

S-a lansat licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate necesar redeschiderii liniei, iar în luna mai a anului trecut SRCF Constanța a anunțat că a fost semnat contractul de atribuire „Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas-Port A, consolidare tunel km. 224+670 – 225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța – expertiză și DALI”. Câștigătorul licitației publicate pe platforma SEAP a fost desemnat SC ISPCF SA, unicul ofertant la procedura de achiziție.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.Sursa foto: Facebook

Tunelul Palas și costurile pentru reabilitare

Pentru a redeschide tunelul Palas din Constanța, valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA,  este stabilită la 753.806 mii lei, echivalentul a aproximativ 150 de milioane de euro, din care lucrările efective de construcţii-montaj (inclusiv TVA) reprezintă 416.408 mii lei (83 de milioane de euro).

Investiția va presupune reabilitarea liniei de cale ferată pe traseul existent (3,5 km), reabilitarea tunelului pentru linie simplă (490 m), extinderea tunelului spre stația Palas (200 m) și electrificarea liniei Palas-Constanța Port Zona A. Toate acestea ar urma să fie realizate în doi ani, informează clubferoviar.ro.