S-ar putea spune că toţi cei aproape 400 de pasageri din trenul Galaţi- Bucureşti au plecat luni cu "Trans-siberianul", nu cu un regional românesc.
Asta dacă e să te iei nu după condiţiile oferite, ci după cât timp au petrecut pe drum şi prin ce zăpezi s-au trezit.
A durat vreo două zile ca să se întoarcă, de fapt, de unde au plecat. Destinaţia Bucureşti a rămas undeva în zare, dincolo de un munte de zăpadă întâlnit pe şine, undeva pe lângă localitatea buzoiană C.A. Rosetti, unde trenul a rămas înzăpezit luni.
Mecanicii au decis să tragă trenul la nodul feroviar Făurei. Unde vagoanele au şi rămas, urmând un joc al nervilor. Peste încă o zi, după ce călătorii epuizaţi, călcând pe gunoaie, stresaţi şi mai mult nemâncaţi, abia mai ştiau de ei, CFR le-a hotărât soarta şi a întors trenul la Galaţi, sau pe rute ocolitoare.
Decizia de a lăsa trenurile să circule, în condiţiile de cod portocaliu de zăpadă, a fost de fapt consecinţa unui şir de decizii luate în cadrul CFR. EVZ a desfăcut "ghemul" ordinelor date care au dus la situaţia de coşmar.
NIMENI NU-ŞI ASUMĂ VINA
De ce a plecat trenul din gară
Trenul a fost lăsat să pără sească gara din Galaţi, deoarece CFR Călători nu avea informaţii de la CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, din care să reiasă că linia ar fi închisă şi că există suluri de zăpadă de câţiva metri în apropiere de Făurei.
Cel puţin asta susţin reprezentanţii CFR Călători. În lipsa unor astfel de date nu existau motive pentru care operatorul feroviar de călători să reţină trenul în Galaţi. ”CFR SA ne-a anunţat că linia nu mai este practicabilă abia când trenul a trecut de Făurei. Noi ştiam că se circulă în condiţii de iarnă", a declarat Adrian Vlaicu, reprezentantul CFR Călători.
"Nu au fost prudenţi"
Informaţii privind starea liniei de cale ferată ar fi trebuit să fie primite de la regionala Galaţi a CFR SA, condusă de Ionel Filimon, care conduce şi comandamentul de iarnă din acea parte a ţării.
Contactat de EVZ, acesta a declarat că decizia de a pune sau nu un tren în operare o ia CFR Călători şi că informaţii privind existenţa unor suluri de zapadă pe linie au fost transmise mai departe, acesta fiind unul dintre motivele pentru care o drezină se afla în faţa trenului.
Drezina nu a făcut însă faţă. "La un viscol de 100 de km/h, sulurile de zăpadă erau într-o continuă modificare. Dumneavoastră sunteţi mai prudentă. Cei care au dat drumul trenului poate că nu au fost", a declarat Filimon, întrebat de ce nu s-a decis anularea cursei din moment ce era viscol, o măsură adoptată de multe ori în ultimele zile de autorităţi.
EVZ a încercat să-l contacteze şi pe directorul regionalei de călători. Costin Ştefan a refuzat, însă, să facă declaraţii, îndemnându- ne să cerem informaţii de la sediul central al companiei.
INCONŞTIENŢĂ
Despre "celula de criză"
"De când sunt eu în CFR n-am întâlnit aşa ceva", ne-a declarat un reprezentant din cadrul comandamentului de iarnă al CFR, în legătura cu întârzierea incredibilă a trenului Galaţi-Bucureşti.
Potrivit sursei EVZ, atunci când sunt situaţii meteo extreme, care ar putea afecta mersul trenurilor, se face o celulă de criză din care fac parte reprezentanţii tuturor diviziilor ale CFR ("Călători", "Marfă", "Infrastructură", "Telecomunicaţii" etc.).
"Aceştia colaborează între ei şi hotărăsc dacă se circulă sau nu pe anumite trasee cu probleme. Celula de criză a fost instaurată de când a fost anunţat codul portocaliu de ninsori şi viscol, iar toţi şefii din CFR nu au voie să părăsească judeţul şi sunt obligaţi să fie în permanenţă la dispoziţia detaşamentului de iarnă", a declarat sursa din cadrul CFR.
"La un viscol de 100 de km/h sulurile de zăpadă erau într-o continuă modificare. Dumneavoastră sunteţi mai prudenţi. Cei care au dat drumul trenului poate că nu au fost.“ IONEL FILIMON, director al regionalei CFR Galaţi

PROGNOZĂ
Nu scăpăm de ger nici în weekend. Va ninge în mai multe zone. Drumul spre munte e bun
Pentru acest sfârşit de săptămână, meteorologii anunţă o vreme geroasă, cu ninsori în mai multe zone.
Vîntul va sufla slab, însă apar ceaţa şi chiciura, mai ales în depresiuni. Drumul spre munte este bun, dar poliţiştii le recomandă şoferilor foarte multă prudenţă. Şi pârtiile sunt bune pentru schi.
ASTĂZI. Gerul nu ne slăbeşte deloc, temperaturile minime vor fi cuprinse între -17 şi -7 grade Celsius, cu precădere în estul şi sudul ţării, iar maximele, între -27 şi -17, mai ridicate în sud şi pe litoral. În Capitală, vom avea maxime de -11 şi -10 grade şi minime de -18.
MÂINE. Dimineaţa va fi geroasă, la fel şi noaptea. Va ninge în Banat, Oltenia, local în Muntenia şi pe arii restrânse în Crişana şi Transilvania. Maximele vor fi între -18 şi -8 grade, iar minimele, între -22 şi -12. În Bucureşti va fi ger, cu minime de -16 grade şi maxime de -14.
DUMINICĂ. Temperaturile vor mai creşte, însă dimineaţa şi noaptea va fi foarte frig. Va ninge în jumătatea de sud a ţării, iar local şi în rest, în a doua parte a intervalului. Vom avea maxime de -14 şi -4 grade şi minime de -18 şi -8 grade. Izolat va fi ceaţă, cu depunere de chiciură. În Bucureşti, vremea va fi geroasă, mai ales dimineaţa. Cerul va fi noros şi temporar va ninge. Maxima se va situa în jurul valorii de -9 grade, iar minima, între -12 şi -10 grade Celsius.
BILANŢ. Aseară, potrivit Ministerului Administraţiei şi Internelor, 172 de localităţi erau izolate de zăpadă, iar 165 nu aveau energie electrică. 179 de drumuri naţionale şi judeţene erau blocate. Autorităţile spun că acestea vor fi deblocate pe măsură ce utilajele vor răzbate prin nămeţi.
VACANŢĂ PRELUNGITĂ
Şcoli închise până luni în trei judeţe
Din cauza gerului, în trei judeţe din ţară – Iaşi, Buzău şi Vrancea – toate şcolile rămân închise până luni.În Brăila şi Călăraşi, cursurile vor fi suspendate până la începutul săptămânii viitoare doar în şcolile din mediul rural.
Linia specială Tel Verde 0.800.816.ABC (unde ABC reprezintă indicativul telefonic al judeţului) rămâne în continuare la dispoziţia părinţilor pentru a afla în timp real situaţia unităţilor de învăţământ în care sunt înscrişi elevii.
Elevii pe care gerul i-a trimis în vacanţă forţată vor recupera materia puţin câte puţin, până la încheierea semestrului. Fiecare director de şcoală are dreptul de a stabili propriul calendar de recuperare şi îl va trimite spre aprobare către inspectoratul şcolar.
Citiţi şi:

  • 60 de ore în „Trenul gheţii”: „Au mers cinci metri înainte, cinci metri înapoi”