24 SATA (Croația). Transportatorii de marfă spre și dinspre Italia nu sunt încă cuprinși de panică, deoarece șoferii sunt obișnuiți cu tot felul de piedici și modificări de ultim moment. Cu toate acestea, situația este neclară. Nimeni nu știe ce să facă și cum să se comporte.
Aceste opinii ne sunt împărtășite de președintele Sindicatului Șoferilor din Croația, Miljenko Gočin, care subliniază că o parte din șoferii care transportă în și din Italia sunt trimiși să stea acasă în autoizolare, iar alții sunt lăsați să șofeze în continuare. Abia atunci când apar unele simptome de boală sunt trimiși la medicul de familie.
”Cei care primesc indicații privind carantina acasă sunt derutați, deoarece atunci când merg la medicul de familie, acesta nu are temei legal pentru a le da concediu medical, deoarece nu sunt bolnavi și nu prezintă simptome. Și atunci cum se vor justifica ei în fața angajatorului că lipsesc?” - explică Gocin.
Pe de altă parte, Italia este cea mai importantă piață de desfacere a produselor croate și a doua piață de import servicii (turism). După cum reamintește liderul sindical, Croația exportă în Italia gaz, cereale, benzină și lemn.
”Lemnul este o categorie importantă pentru transportatorii noștri, deoarece se exportă în cantități mari în Italia. De asemenea, din Italia aducem cu tirurile fulgi de porumb, ceramică, tehnică, paste...” - subliniază Gočin.
O estimare rapidă ne arată că circa 100.000 de șoferi croați activează pe relația Italia. Dacă vor fi închise frontierele cu Italia, o ipoteză tot mai des vehiculată, acest lucru ar însemna nu doar o lovitură economică, ci și una socială, prin desființarea unor joburi la transportatori.
”Dacă nu vom transporta noi marfa, imediat vor prelua această activitate transportatorii din România și Bulgaria, și după aceea va fi greu să recuperăm piața” - mai spune liderul sindical.
Directorul Agenției de Sănătate Publică din Croația, dr Krunoslav Capak, subliniază că există și un scenariu de închidere a frontierelor cu Italia, dar el încă nu este avut în vedere. În cadrul acestui scenariu, închiderea frontierelor va fi realizată cu acordul și consultarea colegilor italieni și a Comisiei Europene. În pachetul de măsuri se află și această ipoteză, deoarece Croația este stat suveran și are dreptul să recurgă și la această măsură. Dar planul, deși există pe hârtie, este încă departe de a fi luat în considerare pentru a fi aplicat - subliniază dr Capak.
1. Dacă se va ajunge, ca măsură de ultimă oportunitate, la închiderea frontierelor cu Italia, măsura va fi luată în coordonare cu mai multe țări. Ținând cont că Italia este cea mai mare piață a noastră pentru export, o bună parte a celor 100.000 de șoferi croați ar ”trage pe dreapta”. Ei sunt angajați în special la transportatori privați, care din cauza pierderilor vor fi nevoiți să îi concedieze.
2. Turismul a scăzut deja cu 5%. Ministrul croat al turismului, Gari Capelli, a declarat că 70% din turiști se deplasează cu mașina, ceea ce înseamnă că dacă vor fi surprinși pe drum de măsura închiderii granițelor, se vor putea întoarce mai ușor acasă. Urmează sărbătorile de Paști, și totul depinde de evoluția coronavirusului.
3. Dacă se va ajunge la o scădere a volumului turismului, cei care dețin spații turistice sau care închiriază astfel de imobile și spații vor fi nevoiți să le vândă. Vor fi puse în discuție și spațiile închiriate de stomatologi sau de alți medici implicați în turismul medical - a precizat Boro Vujović, de la Agenția Croată HGK. (Rador)