Tramvaie ca la Viena, in Oradea

Tramvaie ca la Viena, in Oradea

Zece tramvaie Siemens, identice cu cele din capitala Austriei, vor circula din acest an în oraşul de pe malul Crişului Repede.

Până la sfârşitul acestui an, orădenii vor circula cu acelaşi tip de tramvaie care circulă în Viena şi Budapesta. Primăria Oradea a încheiat negocierile cu firma Siemens, pentru achiziţionarea unui număr de zece tramvaie. Primele şase urmează să fie livrate în cursul acestui an, restul în 2009. Preţul unui astfel de tramvai este de la 2,7 milioane de euro bucata. Oradea este primul oraş din ţară care a semnat contract cu Siemens, pentru tramvaie. Tramvaie la preţ redus

Negocierile pentru tramvaie au durat câteva luni, după ce Siemens a fost singurul ofertant la licitaţia organizată în 2007. Municipalitatea orădeană a reuşit să obţină o reducere de 5 % faţă de preţul iniţial.

„Faţă de oferta financiară de deschidere, de 2,82 de milioane euro, am reuşit să obţinem preţul de 2,73 milioane, chiar dacă noi aveam suma necesară cumpărării tramvaielor fără reducerea obţinută”, a precizat primarul Oradiei, Mihai Groza. În preţ intră garanţia de patru ani acordată de Siemens, asigurarea utilajelor pentru prima dotare, şcolarizarea personalului, transportul de la Viena la Oradea şi punerea în folosinţă. Plătite cu ajutorul BEI

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit edilului-şef, primul tramvai Siemens va sosi la Oradea la sfârşitul lui aprilie, iar până la sfârşitul acestui an vor sosi şase din cele zece. Restul vor fi aduse până în mai 2009. Pentru plata tramvaielor, Primăria Oradea urmează să acceseze un credit. Există însă posibilitatea ca jumătate din investiţie să fie suportată de Banca Europeană de Investiţii.

„Banca s-a arătat interesată de finanţarea acestui proiect şi vrea să preia 50% din finanţare. Ne vom întâlni la sfârşitul lunii ianuarie pentru discuţii”, a declarat Emilia Sala, directorul economic al Primăriei Oradea. Restul banilor vor veni de la alte bănci, mai multe instituţii bancare fiind interesate de finanţarea proiectului. Potrivit directorului economic, plata se va face în mai multe tranşe.

„Trebuie să plătim un avans de 30% până-n 31 martie. Orice livrare poate fi devansată sau amânată, în funcţie de cum plătim noi”, spune Emilian Sala. Garniturile care vor circula la Oradea poartă numele ULF (ultra low floor - podea ultra joasă) au cinci articulaţii, lungimea de 24 de metri, podeaua coborâtă pe toată suprafaţa, ceea ce facilitează accesul copiilor şi al persoanelor în scaune cu rotile.

„Tramvaiele sunt dotate cu aer condiţionat, iar mărimea uşilor asigură un flux mare de călători, astfel încât timpii de staţionare să scadă”, a precizat inginerul Diaconu Vasile. Capacitatea unei astfel de garnituri este de 195 de pasageri. Negocieri eşuate Primăria Oradea a încercat, în urmă cu doi ani, să cumpere 24 de garnituri de tramvai, la mâna a doua, de la Berlin, însă afacerea a căzut, pentru că prefectul de atunci, Ilie Bolojan, a atacat în contencios administrativ hotărârea CL Oradea, ca urmare a faptului că achiziţia urma să se facă prin negociere directă şi nu prin licitaţie. REABILITARE

Căi de rulare bune Reprezentanţii Siemens, prezenţi ieri la Oradea, au remarcat calitatea liniilor de tramvai, reabilitate recent. „Am vizitat reţeaua şi în afară de 200 sau 300 de metri, reţeaua este impecabilă pentru acest tip de tramvai. Acest tip de tramvai n-ar putea merge la Bucureşti, şi din cauza reţelei”, a spus Wolfgang Hirzi, preşedintele Siemens România. Primul tramvai care a circulat la Oradea a fost tot Siemens. Asta se întâmpla în urmă cu mai bine de 100 de ani.