Ce putem face sa imbunatatim modul in care dormim, atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ?  O lista de activitati!

 

O satistica mondiala arata cum ca patru persoane din zece au probleme, mai mult sau mai putin serioase, cu somnul. Acestea nu reusesc sa adoarma, asteptandu-l pe mos Ene zeci de minute istovitoare. Trei persoane in zece dorm rau: se trezesc de mai multe ori in timpul noptii ajungand sa se scoale dimineata mai obositi decat s-au culcat. In Europa circa 60% dintre persoane au probleme cu somnul: 40% in fiecare noapte, iar restul de cateva ori pe luna.

 

Aceasta adevarata epidemie de probleme cu somnul depinde, atunci cand nu este motivata de probleme de sanatate, de stres si de preocuparile cu care ne ducem la culcare. Starea de anxietate si stresul, generate de viata frenetica, de faptul ca zi de zi alergam dintr-o parte in alta, au efecte deosebit de nocive, insa de multe ori nu prea avem de ales.

 

Inainte de a ajunge la somnifere exista o solutie mult mai simpla: scrierea unei liste seara inainte de a ne duce la culcare cu tot ce avem de facut a doua zi si chiar si pe durata unei intregi saptamani.

 

Acesta este rezultatul unui studiu efectuat la Baylor’s Sleep Neuroscience and Cognition Laboratory in Texas de echipa condusa de Michael K. Sculin. Rezultatele studiului au fost publicate recent in Journal of Experimental Phicology.

 

Autorii studiului au reclutat 57 de studenti cu varste intre 18 si 30 de ani si i-au tinut in laborator unde au petrecut o noapte de somn in conditii controlate. Tinerii puteau mergeau la culcare la ora 22.30 si, o data ce se aflau in pat, le era interzisa folosirea de dispozitive electronice, nu aveau voie sa studieze si trebuiau sa stinga lumina.

 

Practic nu aveau alta alegere decat sa incerce sa doarma. Studentii au fost insa impartiti in doua grupuri: unul dintre acestea mergea direct la culcare, membrii celuilalt grup insa aveau la dispozitie 5 minute sa scrie o lista cu ceea ce aveau de facut a doua zi sau in zilele urmatoare.

 

Pentru fiecare dintre participanti a fost masurata calitatea somnului cu ajutorul unui examen ce urmarea o  serie de parametri fizici: electrocardiograma, frecventa batailor inimii, ritmul respiratiei. Aceste analize ii ajutau pe cercetatori sa studieze durata si calitatea somnului fiecaruia dintre participanti.

 

In urma analizei datelor s-a ajuns la concluzia ca tinerii din grupul celor care pregateau asa-numita „to do list” adormeau dupa circa 16 minute de cand stingeau lumina. Ceilalti, cei fara lista, aveau nevoie de circa 25 e minute ca sa-i fure somnul. Ba mai mult, tinerii cu lista intocmita dormeau in medie 8 ore si 19 minute; ceilalti 8 ore si 12 minute. Cu cat lista intocmita era mai precisa si mai acurata cu atat durata intre stingerea luminii si venirea somnului era mai scurta.

 

Cum se explica aceste rezultate? Cercetatorii sustin ca de multe ori avem probleme cu somnul si nu reusim sa dormim tocmai pentru ca incercam sa memorizam ce avem de facut a doua zi: construim in continuu o lista in mintea noastra, care insa se impaca cu somnul. Daca intocmim o lista scrisa stresul acesta oarecum dispare – mergem mai linistiti la culcare, constienti ca a doua zi vom avea la dispozitie lista cu activitatile pe care le avem de facut.

 

Numarul studentilor era oarecum limitat – motiv pentru care cercetatorii doresc sa extina studiul, incluzand si persoane cu varste diferite.

 

Daca efectul va fi confirmat vom avea la dispozitie o metoda usoara pentru a ne imbunatati calitatea somnului: 5 minute inainte de a ne culca dedicate intocmirii unei „to do list” ne pot salva de la o noapte alba.

 

Articol scris de Cătălina Oana Curceanu, prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, Laboratori Nazionali di Frascati, Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Roma, Italia) şi colaborator al Scientia.ro