Tesla de 25.000 de dolari. Compania încearcă să reducă la jumătate costurile de producție
- Alexandru Sălăvăstru
- 1 aprilie 2024, 12:07
Tesla are un plan pentru a respinge concurența mai ieftină din China. Aceștia vor să fabrice o mașină electrică de 25.000 de dolari, însă este necesară revizuirea unui proces de fabricație vechi de 100 de ani, inițiat de Henry Ford.
Tesla încearcă să țină pasul cu noile apariții de pe piață
Compania trece la ceea ce numește o abordare „unboxed". În loc ca o mașină mare, dreptunghiulară, să se deplaseze de-a lungul unei benzi liniare, piesele sunt asamblate simultan în zone dedicate. Ulterior, aceste piese sunt asamblate la final. Tesla spune că această schimbare ar putea reduce costurile de producție cu peste 40%.
Acest lucru ar putea permite constructorului auto să construiască viitoarele uzine mai rapid și mai ieftin.
Dacă noul proces de asamblare va avea succes, Tesla spune că poate reduce la jumătate costurile de producție. Acest lucru va fi esențial pentru a livra o mașină suficient de ieftină pentru a alimenta cererea care a încetinit în ultima vreme.
Acțiunile Tesla au scăzut cu 29% până acum în acest an
Noua strategie vine în contextul în care firme din China produc mașini electrice mult mai ieftine:
„Dacă vrem să ne extindem așa cum ne dorim, trebuie să regândim din nou producția", a declarat Lars Moravy, vicepreședintele Tesla.
La cea mai recentă teleconferință privind profiturile companiei, în ianuarie, directorul executiv Elon Musk s-a limitat la generalități, spunând doar că Tesla este tot mai aproape în fabricarea unei mașini mai ieftine, care ar urma să înceapă producția la sfârșitul anului viitor. Deși a menționat noul „sistem de producție revoluționar", numindu-l „mult mai avansat decât orice alt sistem de producție auto din lume, cu o marjă semnificativă", nu a dat mai multe detalii.
Musk este cunoscut pentru faptul că nu respectă termenele limită. Unii consultanți de pe Wall Street se îndoiesc că Musk își poate respecta termenul deja întârziat. O analiză recentă realizată de Bloomberg Intelligence a estimat că noul proces de fabricație modulară ar reduce costurile cu 33% - nu la jumătate.
Majoritatea producătorilor de automobile folosesc modelul inventat de Henry Ford în 1913
Noua metodă nu ar avea nevoie de „un schelet” mare de mașină care să se deplaseze printr-o fabrică. În schimb, împărțindu-se în grupuri mici, muncitorii lucrează simultan la diferite componente ale unui vehicul. Ulterior, aceștia le unesc într-un singur punct în asamblarea finală.
Firma de consultanță Caresoft vede o reducere de cel puțin 50% a investițiilor în atelierele de vopsitorie numai în fabricile noi.
Vopseaua a fost mult timp partea cea mai scumpă a oricărei fabrici de automobile. Căldura ridicată necesară pentru vopsirea automobilelor consumă multă energie și există cerințe stricte privind emisiile. Producția atelierului de vopsitorie determină în mare măsură producția totală a unei fabrici, potrivit experților din domeniul auto.
O caroserie auto tipică are 1,8 metri lățime și aproape 4 metri lungime. În loc să trimită întreaga caroserie dreptunghiulară printr-un atelier de vopsire, procesul unboxed al Tesla va vopsi panourile individuale înainte ca mașina să fie asamblată.
Metoda unboxed are o mulțime de riscuri proprii, în principal faptul că nu a fost testată . De asemenea, necesită trecerea la un nou proces de asamblare, ceea ce ar putea duce la întârzieri de producție.