40% dintre profesori consideră utile exerciţiile din vacanţă. Nici părinţii nu sunt împotrivă, dar să nu se exagereze.
Vacanţa de iarnă, care începe de azi într-o săptămână, nu le aduce copiilor doar cadourile promise de la Moş Crăciun. Cei mai mulţi dintre prichindei nu scapă de temele pentru vacanţă, cu toate că inspectoratele şcolare le recomandă dascălilor să se abţină de la a-i însărcina pe elevi să umple caietele cu exerciţii şi probleme. Aproximativ 40% dintre profesori consideră, în ciuda „directivelor“ - date pentru prima dată în septembrie 2008 - că temele de vacanţă le sunt foarte utile copiilor, arată un sondaj realizat de Intuitex şi didactic.ro. Chiar dacă nu le dau teme scrise, peste jumătate dintre dascălii din ţară nu se dau înapoi de la a face recomandări de lectură.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) au trimis, miercuri, o notă informativă către toate şcolile, cu recomandarea ca profesorii să nu le mai pună elevilor teme sub brad. „Nu suntem absurzi, dar vrem să diminuăm această tendinţă. Există încă moda de a-i supraîncărca pe copii, iar mulţi profesori le dau multe teme pentru a-i atrage la meditaţii. Nu suntem absurzi, dacă un profesor dă cinci-şapte exerciţii, nu e o crimă“, spune Marian Banu, purtător de cuvânt al ISMB. Vacanţa, între „relaxarea neuronului“ şi „lărgirea orizontului“ Profesorii încearcă să respecte regula „fără teme în vacanţă“, chiar dacă sunt conştienţi că mulţi colegi de-ai lor nu pot scăpa de această meteahnă. „Pe vremea mea nu se dădeau teme pentru vacanţă, dar eu, pasionată fiind, făceam singură exerciţii. Nu trebuie să împingem copilul de la spate, că se scârbeşte. Nu degeaba există vacanţele. Sunt ca să se relaxeze neuronul, nu să se încarce. Nu îi putem controla pe toţi dascălii, dar nota de la inspectorat spune clar că nu se dau teme“, arată Daniela Recea, profesor de chimie la Şcoala nr. 84 din Bucureşti. Părinţii „suferă“ odată cu odraslele lor atunci când aceştia primesc multe teme. „Ne stresăm şi noi, părinţii! Vara trecută, fetiţa mea a primit foarte multe teme şi am stat cu ea şi le-a făcut. Când a început şcoala, nu s-a mai ţinut cont de exerciţiile cerute“, spune, nemulţumită, mama unui copil de clasa a IV-a. O alta o completează: „În vacanţa de vară, băiatul meu a avut de făcut o culegere de 250 de pagini, plină cu exerciţii! Dacă ar primi mai puţine, doar ca să exerseze, aş fi de acord.“
Chiar dacă doar 11% dintre profesori admit că dau teme de vacanţă, jumătate dintre aceştia declară că o fac pentru că doar aşa îşi lărgesc elevii orizontul de cunoaştere. În plus, peste 40% cred că, exersând, copiii recapitulează noţiunile învăţate la şcoală, iar 15% dintre dascăli consideră că elevii îşi menţin ritmul de la şcoală muncind şi în timpul liber.
STUDIU
Computerul a detronat cititul şi sportul Când vine vorba de activităţi recreative, peste 70% dintre profesorii din România consideră că elevii sunt sclavii jocurilor pe computer. Distracţia în aer liber, televizorul, excursiile şi activităţile sportive rămân pe plan secund. În ceea ce priveşte propunerea Ministerului Sănătăţii de a interzice lucrările de control programate lunea şi vinerea, acelaşi studiu arată că doar 20% dintre dascăli îmbrăţişează ideea. Restul consideră că extemporalele anunţate din timp nu le creează probleme copiilor. Nici în privinţa activităţilor din vacanţe şcoala românească nu stă prea bine. Vizitele cu elevii la muzee sunt o activitate pe care doar 12% dintre profesori o practică, în top aflându-se excursiile şi activităţile în şcoală. Chiar dacă peste jumătate dintre dascăli consideră binevenite taberele, doar un sfert dintre aceştia le şi organizează. Cât priveşte pregătirea pentru şcoală, profesorii au şi ei probleme: doar 5% dintre ei îşi cumpă ră softuri educaţionale şi numai 14% analizează manualele nou-apărute. Restul preferă metoda clasică: întocmirea planificărilor anuale şi semestriale.