Odată cu restricțiile impuse de pandemie, obiceiurile oamenilor s-au modificat cu o rapiditate nemaiîntâlnită și sunt ireversibile, potrivit predicțiilor Deloitte.
„Din cauza pandemiei de COVID, au avut loc în cinci luni schimbări cât pentru cinci ani”, rezumă autorii raportului Deloitte TMT Predictions.
Acesta analizează și face prognoze în legătură cu marile tendințe din tehnologie, media și telecomunicații, în ceea ce privește marele public și companiile.
Una dintre consecințele cele mai importante ale pandemiei a fost explozia teleconsultațiilor medicale.
„Medicii și pacienții s-au adaptat. Cea mai importantă adaptare este că cei de peste 65 de ani, care reprezintă partea cea mai importantă a pacienților, s-au convertit masiv la acest tip de consultații”, subliniază Duncan Stewart, director de cercetări la Deloitte, citat de Le Figaro.
El observă o modernizare radicală a echipamentelor la vârstnici, care și-au cumpărat tablete și smartphoneuri în paralel cu abonamentele la internet, în caz că nu le aveau deja.
Asigurătorii și alte servicii de securitate socială s-au adaptat și ele la consultațiile la distanță pentru efectuarea plăților.
Această tendință este globală, cu excepția – poate surprinzătoare – a Statelor Unite, care înregistrează o oarecare întârziere.
Într-o a doua fază, dezvoltarea telemedicinei ar putea fi însoțită de o creștere a cererii pentru obiecte conectate, destinate supravegherii medicale, crede Deloitte. Termometre, glucometre, tensiometre se conectează deja la cabinetele medicale.
A început și comercializarea primelor ceasuri agreate de autoritățile sanitare franceze sau americane pentru urmărirea ritmului cardiac.
Actele medicale mai simple se pot efectua de la distanță. Pentru cele mai complexe, precum RMN-urile, radiografiile și altele asemenea, necesită vizita la medic. Deocamdată.
Se credea că televizoarele sunt revolute și sortite dispariției, ca urmare a avântului smartphoneurilor și tabletelor.
Iată însă că definițiile tot mai înalte au făcut ca interesul pentru ele să revină.
„Televizoarele 8K se vor vinde foarte bine. Cosumatorii vor să-și ofere tehnologie ultimul răcnet”, explică Duncan Stewart.
De asemenea, „deși se spune că dimensiunile locuințelor constituie o frână, cea a ecranelor TV va crește cu un inch sau doi pe an (2,5 – 5 cm)”, adaugă directorul de la Deloitte.
Și PC-urile și-au reintrat în drepturi.
„Revenirea pe piață a acestui produs ar trebui să continue și după izolare. Gospodăriile care sunt obișnuite să dispună de un computer pe persoană nu se vor întoarce la perioada dinainte.”
În timp ce experții își dau silința de a calcula impactul dispozitivelor digitale asupra mediului, cei de la Deloitte sunt siguri: „utilizarea aparaturilor digitale va consuma mai puțin decât tehnologiile pe care le înlocuiesc”.
Altfel zis, o videoconferință emană mai mult CO2 decât transporturile care ar fi trebuit efectuate pentru ca participanții să ajungă la un loc comun.
Sau, privitul la Netflix este mai „eco” decât mersul la cinema.
Mai ales „microprocesoarele sunt tot mai puternice, consumând din ce în ce mai puțină energie. Trebuie să încetăm să mai facem proiecții pornind de la datele actuale. Ele nu vor mai fi valabile peste cinci ani”, se entuziasmează Duncan Stewart.
Acest fenomen se dezvoltă în paralel cu inteligența artificială.
„Noua generație de cipuri de vârf aduce IA direct în aparatele noastre. Că este vorba de un telefon inteligent, de un robot sau de un adaptor, aceste cipuri cu autoînvățare permit executarea sau accelerarea sarcinilor fără să mai aibă nevoie de o conexiune de internet”, explică Ariane Bucaille, șefa departamentul tehnologic, media și comunicații de la Deloitte.
În 2020, vor fi vândute peste 750 de milioane de cipuri cu IA de vârf, iar până în 2024, se va ajunge la 1,4 5 miliarde.
Companiile mizează pe Cloud și pe Edge Computing, iar Deloitte le dă dreptate, considerându-le sectorul care rezistă la criză: „Când totul se prăbușește, piața Cloud ar urma să crească cu 30% pe an. Piața Edge Computing urmează să atingă anul acesta o valoare de 12 miliarde de dolari, ceea ce înseamnă o creștere de 70% în doi ani.”
Această evoluție permite companiilor să câștige în agilitate, dar și să-și adapteze cheltuielile informatice la nevoile reale. De asemenea, astfel, își pot mutualiza o parte din resursele de care au nevoie în activitatea lor.