Pentru a recrea sunetele și zgomotele Notre Dame, Pardoën a studiat foarte bine arhivele. Mărturisește că s-a afundat în tot ceea ce i-a putut vorbi despre acele vremuri, fie că este vorba de tablouri, sculpturi, literatură sau chiar documente administrative. "Am vrut să înțeleg obiectele din jurul oamenilor și de aici zgomotele pe care le auzeau. De exemplu, știm din surse istorice că în jurul catedralei, în secolul 18, existau animale cum sunt câinii. Așadar am înregistrat sunetele acelor animale".
În prezent, Notre Dame este închisă oricăror echipe de cercetare din cauza lucrărilor de reconstrucție.
Fascinantul castel Guédelon e o sursă de inspirație
Pardoën a descoperit un nou fundal de sunete în adâncul pădurilor din nordul Burgundiei. Acolo a găsit sunete – în principal replici pentru diferite unelte – din Evul Mediu.
Unul dintre edificiile culturale simbol ale Franței a fost mistuit de un incediu devastator. Sursa foto. EVZ
Un alt loc inspirațional pentru specialista în sunete este unul dintre cele mai uimitoare castele din lume, Guédelon. Originea sa este mai neobișnuită. În 1997, un grup de francezi pasionați de Evul Mediu au decis, după o noapte de beție, să construiască un castel de secol 13, folosind exclusiv instrumentele și metodele disponibile în acea epocă. După 24 de ani, castelul – care încă se construiește – este un experiment arheologic care atrage peste 300.000 de turiști anual.
Simularea pe computer reînvie ambianța de acum câteva secole
Aceste înregistrări au legătură directă cu Notre Dame. Păstrează munca diferitor meșteri de pe șantieri cum ar fi zidarii, care erau foarte prezenți în faimosul edificiu în Evul Mediu. Astfel Mylène Pardoën va fi ajutată să obțină ambianța din catedrală exact cum era la acel moment.
Apoi mostrele audio vor fi incluse într-o simulare pe computer proiectată de o echipă de ingineri, care vor detecta felul în care materialele și alegerile din structura de rezistență în timpul lucrărilor de reconstrucție pot altera viitoarea acustică a Notre-Dame. Chiar modificări minore ca punerea unei carpete sau folosirea lemnului în locul metalului pentru ancadramente poate influența dramatic "vocea" catedralei.
Al doilea obiectiv al proiectului este clasificarea acestor sunete în patrimoniul cultural intangibil al Franței potrivit prevederilor Unesco, conchide materialul BBC.