Banca Mondială consideră că taxa de poluare trebuie reintrodusă în România pentru a atinge obiectivul climatic pentru 2050. Taxa va diferenția în funcție de modelul vehiculului pe care îl au șoferii.
Banca Mondială a sugerat Guvernului că taxa de poluare pentru vehicule ar trebui reintrodusă în România. Sugestia instituției financiare este ridicolă, având în vedere epopeea taxelor auto din țara noastră. România a mai avut taxă auto, de mai multe ori, însă a fost anulată tot de mai multe ori. Ultima dată, taxa auto a fost anulată din 2017, după ce în 2016 CJUE a declarat că legea de la noi încalcă reglementările UE.
Țara noastră a demarat eforturi pentru decarbonizarea sectorului transporturilor, însă investiţiile actuale şi politicile sunt limitate. Sunt șanse mici ca obiectivul climatic pentru 2050 să fie atins, dacă autoritățile nu vor lua măsuri.
Printre alte acţiuni suplimentare recomandate se numără taxarea diferită a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, vizând şi importurile de second-hand. Emisiile totale de gaze cu efect de seră (GES) au scăzut în România în ultimii ani, emisiile din transporturi au crescut. În 2019, emisiile din transporturi erau cu 50% mai mari decât în 2005 şi reprezentau 17% din emisiile totale de GES ale României. Banca Mondială a declarat că taxa de poluare este singura soluție.
Emisiile din transporturi au crescut
„Creşterea la nivelul transportului rutier, care probabil că va continua, a determinat creşterea emisiilor în sectorul transporturilor. Din 2009 până în 2019, transportul de călători în total a crescut cu 39%, iar transportul de mărfuri a crescut cu 24%. În special, în 2019, transportul cu maşina sau cu autocarul a reprezentat 95% din km-călător, iar transportul cu camionul a reprezentat 70% din tonele-km. Mai mult, flota României de autovehicule uşoare şi grele este cu aproximativ 40% mai veche decât media UE”, a fost recomandarea Băncii Mondiale.
Rata deținerii de automobile ar putea crește
Rata deținerii de automobile ar putea crește considerabil, în ciuda populației în scădere. Banca Mondială se așteaptă să crească și transportul rutier de mărfuri.
„În ciuda populaţiei în scădere, stocul de vehicule va continua să crească, rata deţinerii de automobile se preconizează că va creşte de la nivelul său actual de 400 de maşini/1.000 de locuitori, care încă se situează sub media din UE (560 de maşini/1.000 de locuitori). În plus, transportul rutier de mărfuri este proiectat să crească rapid, dublându-se în materie de tone-km până în 2050”, a explicat Banca Mondială.
Taxa de poluare pentru vehiculele second-hand
Banca Mondială recomandă taxarea diferită a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, vizând şi importurile de second-hand. Subvenţiile actuale furnizate prin Programul Rabla Plus sunt doar pentru vehicule noi. O taxare diferenţiată a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2 ar putea fi mai sustenabilă din punct de vedere fiscal pe termen lung. Specialiștii consideră că impactul va fi mai mare dacă taxă va fi aplicată şi la vehiculele second-hand importate, potrivit Adevărul.