Taxa auto pentru mașinile cumpărate înainte de 2007, amânată un an
- Ana-Maria Adamoae
- 23 ianuarie 2012, 15:24
Plata taxei auto pentru mașinile înscrise până în 2007 ar putea fi amânată pentru an de zile. Propunerea a fost făcută de către Laszlo Borbely, ministrul Mediului, în cadrul ședinței Coaliției, care a avut loc în această dimineață.
UPDATE. Propunerea Ministerului Mediului de a amâna cun an plata taxei auto în cazul mașinilor înmatriculate înainte de 2007 a stârnit reacții contradictorii în rândul reprezentanților din domeniul auto. Astfel, dacă reprezentanții companiei Ford consideră că decizia este una benefică, cei ai APIA consideră că efectele asupra pieței auto vor fi negative. Amânarea taxei auto pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 a stârnit reacţii divergente în rândul reprezentanţilor pieţei auto. În timp ce oficialii APIA spun că decizia nu este benefică pentru piaţă, cei ai Ford susţin că decizia este una "pozitivă".
Surse politice ne-au declarat că această măsură vine ca „o fereastră de oportunitate de un an de zile, în care oamenii să-și poată rezolva problemele legate de acest subiect. În următoarele săptămâni, va fi stabilită și forma legislativă prin care se va aplica această amânare". Astfel, Executivul ar putea amâna prevederea din noua lege care spune că Taxa de primă înmatriculare ar putea fi plătită la toate maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a făcut acest lucru. ”Taxa de primă înmatriculare va fi valabilă pentru toate maşinile înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a plătit taxa. Taxa este valabilă atât pentru maşinile din import, cât şi pentru cele autohtone”, afirma Borbely, în martie 2011. Potrivit legii, taxa auto trebuie plătită, în acest caz, de către cumpărător, aşa cum prevede ordonanța de urgență 50/2008, modificată în decembrie 2010. Celelalte prevederi ale legii rămân în vigoare Astfel, cei care au de recuperat bani de la Administrația Fondului pot merge în continuare să depună formulare ca să își recupereze o parte din taxa auto. Decizia vine la mai puțin de două săptămâni de la intrarea în vigoare a noii Legi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum şi normele de aplicare a acesteia. Actul normativ prevedea faptul că taxa auto se plătește o singură dată, atât pentru mașinile vechi, cât și pentru cele noi, înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent de țara unde au fost ele produse. De asemenea, legea stipula faptul că taxa trebuie plătită și în cazul autoturismelor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu fusese plătită o astfel de taxă. În acest caz, cumpărătorul era cel care trebuia să achite suma respectivă. Taxă auto, mai mare pentru mașinile noi Cei care au făcut simulări pentru taxa auto pe calculatorul oficial de pe site-ul ANAF au putut observa că, pentru mașinile mai noi, nivelul taxei este mai mare decât pentru cele mai vechi pentru criterii de normă de poluare, cantitate de noxe și capacitate cilindrică identice. Astfel, pentru o mașină veche de 5 ani cu o capacitate de 1,6 litri, cu o normă Euro 4 și 169 de grame de CO2/km, taxa auto este de 655 de euro. Pentru o mașină cu o vechime de 6-9 luni și aceleași caracteristici, taxa auto este de 950 de euro. Potrivit președintelui Administrației pentru Mediu, Gheorghe Popescu, taxa pentru mașinile noi sau care circulă de puțin timp pe străzi este mai mare decât cea percepută în cazul autoturismelor înmatriculate în urmă cu 5-6 ani, pentru că se aplică principiul "poluatorul plătește", regulă impusă de Comisia Europeană. "Până acum ceva timp, se aplica regula "taxă mare pentru mașinile vechi" pentru că acestetea poluau mult mai mult. Acum, taxa trebuie să fie în concordanță cu valoarea reziduală a mașinii. Și, având în vedere că mașinile noi vor circula mai mult decât cele care au deja 10 ani, taxa auto este mai mare pentru cele mai noi, pentru că acestea vor circula mai mult timp pe străzi", a spus Popescu. Potrivit normelor de aplicare a legii taxei auto, în momentul în care un proprietar scoate din circulație un autoturism pentru care s-a achitat taxa auto, acesta poate cere restituirea unei sume echivalente cu valoarea reziduală a mașinii. CITIȚI ȘI:
- Cum schimbă noua taxă auto preţurile maşinilor în leasing
- Taxa de primă înmatriculare, înlocuită cu taxă de poluare anuală
- România încalcă legile europene cu taxa auto
-
Pro şi contra amânării taxei auto. VEZI reacţiile APIA şi Ford