Principala preocupare a părinţilor cu privire la cheltuielile generate de începerea anului școlar este reprezentată de creșterea prețurilor. 33% dintre părinți spun că situația lor financiară s-a înrăutățit comparativ cu anul trecut.
Studiul Deloitte back-to-school 2022 a arătat că peste o treime din părinți, (37%), se așteaptă să cheltuiască mai mult anul acesta comparativ cu anul trecut pe rechizitele copiilor, în special din cauza scumpirii acestora. În același timp, 64% dintre participanți suspectează comercianții că au crescut artificial prețurile.
De asemenea, 77% spun că vor alege altă marcă dacă produsele preferate sunt prea scumpe sau nu se află în stoc. În ceea ce privește stocurile de produse școlare, 63% se așteaptă la epuizarea lor în sezonul de cumpărături pentru școală, din cauza dificultăților din lanțurile de aprovizionare.
Bugetul alocat pentru rechizite va crește cu 8%, 661 de dolari pentru un singur copil
Pe de altă parte, produsele bazate pe tehnologie pierd teren odată cu eliminarea restricțiilor impuse în contextul pandemiei. Cheltuielile cu astfel de produse vor scădea cu 8% anul acesta, după creșterea de 37% înregistrată în 2021. De asemenea, rechizitele tradiționale vor înregistra o urcare de 14 procente, față de avansul modic de 2% de anul trecut.
„Creșterea prețurilor și, implicit, a costului vieții reprezintă principala îngrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeană, inflația este cea mai mare preocupare a populației în 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi în Estonia (71%), Cehia (70%) și Lituania (69%).”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.
De asemenea, Bâldea a precizat că și românii pun pe primul loc dificultățile legate de scumpiri, în condițiile în care cheltuielile lor de consum reprezintă peste 60% din total, iar inflația anuală a ajuns la 15% în vara acestui an. Astfel, aceste lucruri vor avea efecte asupra cheltuielilor generate de începerea noului an școlar.
Cum vor fi achiziționate bunurile pentru elevi
În ceea ce privește modalitatea preferată de achiziționare a produselor destinate școlii, studiul evidențiază revenirea treptată a consumatorilor către magazinele fizice, cu 49% dintre opțiuni. Este o creștere de la 43% în 2021. În același timp, comercianții online atrag 35% dintre cumpărători, față de 39% anul trecut.
O tendință tot mai des regăsită este reprezentată de preferința pentru produse prietenoase cu mediul sau sustenabile. Jumătate dintre părinți aleg astfel de produse. Totuși, ei vor scoate din buzunare cu 22% mai mult decât un consumator mediu, iar 29% preferă produsele reutilizate sau recondiționate pentru copiii lor. Dintre cei care evită bunurile de acest tip, 50% susțin că acestea nu sunt accesibile, iar 20% spun că le este dificil să le identifice pe cele cu adevărat durabile.
Studiul Deloitte back-to-school 2022, ajuns la cea de-a 15-a ediție. El este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a 1.200 de părinți din Statele Unite ale Americii cu copii de școală, se arată în documentul emis de Deloitte.