Studiu IRES: 32% dintre alegători au fost influenţaţi de incidentele din Diaspora

Studiu IRES: 32% dintre alegători au fost influenţaţi de incidentele din Diaspora

Potrivit unui studiu al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), peste 32% dintre românii care au votat în turul doi al alegerilor prezidenţiale au fost influenţaţi de incidentele care au avut loc la secţiile de vot din străinătate.

Potrivit IRES, "cei mai mulți respondenți s-au hotărât cu cine vor vota în turul al doilea al alegerilor prezidențiale înainte de derularea campaniei pentru turul 1 al alegerilor (69%), 24% s-au hotărât cu privire la acest aspect în perioada dintre turul 1 și turul 2, iar 6% dintre respondenți s-au decis în timpul campaniei pentru turul 1. 2% dintre cei intervievați nu știu sau nu răspund la această întrebare".

Studiul scoate în evidenţă că "65% dintre persoanele chestionate menționează că modul în care s-a desfășurat votul în turul 1 în diaspora nu le-a influențat decizia de a merge la vot, iar 32% declară că acesta le-a influențat decizia".

Din analiza sociologică mai reiese că 42% dintre respondenți  au avut un membru al familiei în străinătate pe perioada votului.

"Mai mult de jumătate (53%) dintre cei 42% care au avut un membru al familiei în străinătate pe perioada votului au discutat cu aceștia despre vot, iar 47% dintre ei, nu au discutat acest aspect cu membrii familiei aflați în străinătate.

88% dintre cei chestionați declară că nu au fost sfătuiți să voteze cu un anume candidat, iar 12% declară că au fost sfătuiți în acest sens.

Dintre cei 12% care menționează că au fost sfătuiți să voteze cu un anume candidat, 28% precizează că au urmat sfatul în cauză, iar 72% declară că nu au urmat respectivul sfat.

Doar 6% dintre respondenți susțin că nu au văzut la televizor protestele românilor care nu au putut să voteze în câteva capitale europene, dar 94% dintre cei intervievați au văzut aceste proteste.

Posturile de televiziune pe care cei chestionați le-au urmărit între turul 1 și turul 2 al alegerilor prezidențiale sunt: Realitatea TV (25% dintre respondenți), Antena 3 și ProTV (câte 16%), B1 TV (8%), România TV (7%), Digi24 (6%), TVR 1 și Antena 1 (câte 5%), Kanal D (1%), alt post (2%), toate canalele (1%). 4% dintre respondenți menționează că nu au urmărit niciun canal de televiziune, iar 6% nu știu sau nu răspund la această întrebare", se mai arată în studiul citat.

Volumul eșantionului a fost de 1.271 indivizi de 18 ani și peste. Interviurile s-au desfășurat prin metoda CATI (interviuri telefonice). Perioada anchetei: 18-24 noiembrie 2014.

IRES este condus de sociologul Vasile Dâncu.

Ne puteți urmări și pe Google News