Statul ia de la alţii şi dă la Bechtel

Statul ia de la alţii şi dă la Bechtel

Oficialii spun că plata restanţelor vine ca urmare a respectării contractelor, şi nu la presiunile constructorului american.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) îşi plăteşte datoria de 52 de milioane de euro către compania Bechtel - constructorul Autostrăzii Transilvania -, văduvind alte proiecte de circa 100 de milioane de euro. Din aceşti bani, 50 de milioane de euro vor merge către Bechtel, iar restul vor fi utilizaţi pentru plata consultanţei şi pentru achiziţionarea terenurilor necesare avansării lucrărilor la acelaşi obiectiv. Coridorul IV pierde bani

Autostrada Soarelui şi Autostrada Arad-Timişoara, care fac parte din coridorul IV paneuropean, sunt două dintre proiectele care vor pierde bani în favoarea celor de la Bechtel. Dorin Debucean, director adjunct al CNADNR, a declarat că aceste „relocări de fonduri vin în urma unor întârzieri înregistrate la proiectant, la exproprieri sau la obţinerea unor avize de mediu în cadrul acestor proiecte“.

Costurile Autostrăzii Arad-Timişoara sunt estimate la circa 307 milioane de euro, iar proiectul înregistrează deja o întârziere de cel puţin şase luni.

CNADNR estimează că lucrările pe acest tronson vor începe în vară. Cât priveşte Autostrada Soarelui, în două luni ar trebui să înceapă lucrările pe tronsonul Cernavodă-Constanţa. „Dacă nu plătim, avem penalizări. Ei dacă nu sunt plătiţi, timp de şase luni sunt obligaţi prin contract să respecte graficul lucrărilor“, a declarat Debucean.

Soluţie de moment

Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel, a declarat că nu se aşteaptă ca banii să fie viraţi mai devreme de sfârşitul acestei luni sau începutul lunii viitoare, în ciuda declaraţiilor conducerii CNADNR care promite un transfer în „câteva zile“.

„Problema nu este numai la constructor. Un proiect ca acesta presupune mai mult decât contractant şi beneficiar. Nici pentru achiziţia de teren, CNADNR nu a mai alocat bani din noiembrie anul trecut“, a declarat Sgârcitu. Dacă banii nu vor ajunge mai repede la compania americană, acest lucru se va reflecta în ritmul lucrărilor, mai spune Sgârcitu.

Reprezentantul Bechtel susţine că plata construcţiilor la Autostrada Transilvania prin relocarea de fonduri de la proiecte aflate „în impas“ este doar o rezolvare de moment, soluţia finală fiind o nouă rectificare bugetară.

Ne puteți urmări și pe Google News