O acțiune ca în filme a avut loc,  marți seara, într-un avion al TAROM care a decolat de pe Aeroportul „Henri Coandă” – Otopeni. Zeci de pasageri îmbarcați la bordul aeronavei au fost atacați de doi teroriști. Unul a înjunghiat trei pasageri și a fost împușcat, sub ochii îngroziți ai călătorilor, de un „civil”, în fapt un ofițer al Brigăzii Antiteroriste a SRI. Colegul său l-a imobilizat, imediat  pe cel de al doilea „terorist”, înainte ca acesta să poată ataca pasagerii. Acțiunea rapidă a ofițerilor SRI a prevenit un dezastru. Pasagerii,  o bună parte dintre ei fiind jurnaliști, au asistat la întreaga operațiune, în fapt un exercițiu care arată ce se poate întâmpla într-o situație reală și cum reacționează „Șoimii”, acei ofițeri ai Brigăzii Antiteroriste, de bordul avioanelor, specializați în protecția călătorilor TAROM.

La aterizarea pe pista aeroportului, avionul a fost înconjurat de trupele Brigăzii Antiteroriste. Fiecare pasager a fost trecut printr-un filtru și legitimat.

Ca într-o operațiune reală Sub conducerea tehnică a SRI, în calitate de autoritate națională în prevenirea și combaterea terorismului,  la exercițiu au participat instituţii cu responsabilități în asigurarea securității aviatice – Inspectoratul de Jandarmi Judeţean llfov, IGPR/ Direcţia de Poliţie Transporturi/ Secţia Regională de Poliţie Transporturi Bucureşti/ Serviciul de Poliţie Transporturi Aeriene Henri Coandă, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, IGSU, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dealul Spirii Bucureşti – llfov, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti și DIICOT,  alături de ROMATSA şi TAROM.

Securitatea aeroportului  a fost cea care a asigurat perimetrul și deplasarea forțelor de intervenție. Ofiţerul SRI, Marius Bercaru, a explicat că acțiunea de marți seara a fost o simulare a unui eveniment real. 

Unitate de elită în Europa

Așa cum a relatat „Evenimentul zilei”, pe 27 martie 2016, România are 45 de ani de experiență în securitate la bordul aeronavelor. Puțin știu că România a fost prima țara din spațiul tărilor comuniste și una dintre primele trei din lume, alături de Statele Unite și Regatul Unit al Marii Britanii, care a înființat o unitate de intervenție antiteroristă la bordul aeronavelor. Este vorba despre Detasamentul 2 Intervenție din cadrul Grupului Operativ „Șoimul” al Departamentului Securității Statului, care a fost creat în anul 1971.

Pe bazele acestuia a fost creat un grup de luptă de intervenție antiteroristă – DSIA, în decembrie 1975, subordonat Ministerului de Interne. Ca unitate de sine stătătoare a fost înființată Unitatea Specială de Luptă Antiteroristă, celebra USLA, în anul 1977, care avea în componență și însoțitori înarmați la bordul avioanelor. USLA a fost singura unitate antitero din țările comuniste care a beneficiat de asistență și pregătire din partea unor unități similare din Occident (RFG, Franța, Israel).

După 1990, practica ofițerilor de securitate la bordul avioanelor a dobândit o importanță sporită după atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001, din SUA.

Prima deturnare: șase tractoriști înarmați au ajuns la Viena

Grupul „Șoimii” s-a înființat după prima și ultima deturnare de avion din perioada comunistă, pe teritoriul României. Pe 27 mai 1971, șase bărbați înarmați au intrat pe aeroportul din Oradea, au luat ostateci echipajul și cei 16 pasageri și au forțat echipajul cursei de Bucureşti să îi ducă la Viena. Capul acțiunii a fost Moka Adalbert, din Marghita-Bihor, care a fost însoțit de cinci prieteni, toți mecanici de tractoare, cu vârste între 19 şi 29 de ani. Erau înarmați cu două arme de vânătoare, un pistol Makarov și cuțite. Cu un autoturism Moskvici, au traverseat pista aeroportului în viteză. Aeronava Iliușin venise de la București și trebuia să se întoarcă în Capitală. Atacatorii au tras câtvea focuri de armă. Călătorii prinşi pe scară au fost siliţi să intre în aeronavă. Au decolat fără permisiunea turnului de control, iar unul dintre securiștii de la aeroport a tras în roți. Deși au fost escortați de două MIG-uri, avionul a trecut în Ungaria și, apoi, în Austria. La Viena, după două ore de negocieri, s-au predat. Bihorenii şi-au au primit pedepse între 1 şi 3 ani de închisoare pentru deturnarea avionului, dar nu au fost expulzați. Moka s-a întors în țară să își ia nevasta dar a fost prins și condamnat la 23 de ani de închisoare. Membrii echipajului, la fel, au primit pedepse cuprinse între 3 și 4 ani de închisoare. „Șoimii” sau „șoimarii”, cum li se spuneau luptatorilor de la bordul avioanelor, au împiedicat deturnarea unui alt zbor, pe ruta Târgu Mureș – București. Două astfel de tentative dejucate de „șoimi” s-au mai înregistrat în anul 1977, iar un altul în anul 1983, pe ruta București – Caransebeș. Pe 31 decembrie 1974, doi „șoimi” și-au pierdut viața, după ce aeronava în care se aflau s-a prpbușit în zona Sibiului. Au murit, atunci, Petre Boris și Șerban Pompiliu.