Specialiştii militari, pentru EVZ: Tragedia aviatică de la Borcea nu putea fi evitată

Specialiştii militari, pentru EVZ: Tragedia aviatică de la Borcea nu putea fi evitată

Pe lista neagră a celor 26 de MIG-urilor prăbușite după 1990 s-a adăugat aparatul de zbor căzut sâmbătă, lângă Baza 86 Aeriană Borcea. Pilotul Florin Rotaru și-a pierdut viața, la doar 36 de ani. Specialiști militari ne-au dezvăluit că ofițerul afl at la manșa avionului nu a mai avut nicio șansă să se catapulteze, după ce a pierdut controlul aeronavei militare și a încercat să o redreseze.

Aviația militară este în doliu după ce un alt pilot de MIG și-a pierdut viața, lângă Fetești, județul Ialomița, în apropierea Bazei 86 Aeriene Borcea. Pilotul Florin Rotaru, pe care camarazii săi îl porecliseră „Patrax”, nu a mai putut să se salveze, aeronava fiind prea aproape de sol, la o înclinație care nu permitea catapultarea, au explicat specialiști militari.

Unul dintre aceștia a dezvăluit, pentru „Evenimentul zilei”, că, în timpul zborului, din cauze necunoscute încă, pilotul a pierdut controlul avionului pe care a încercat să îl redreseze.

Mai mulți martori susțin că, prin gestul său de a rămâne la manșa avionului MiG-21 LanceR B, locotenent-comandorul Florin Rotaru a evitat o tragedie deoarece aeronava risca să se prăbușească lângă spectatorii care asistau la evenimentul aviatic „Ziua Porților Deschise, organizat de Baza 86 Aeriană.

Ne puteți urmări și pe Google News

Viraj fatal, la joasă înălțime

Tragedia a avut loc în jurul orei 13.15, în timpul exercițiului tactic la care participau avioane MIG-21 LanceR B și C, F-16 AM și elicoptere IAR-330 L Puma. „În timpul unui viraj stânga, efectuat la joasă înălțime, de axare pe direcția pistei, avionul MIG-21 LanceR C cu numărul de înmatriculare 6707, s-a prăbușit, lovind solul la un unghi de incidență mic într-un câmp cultivat aflat la nord-est de aerodromul Bazei 86 Aeriene, în afara perimetrului unității, între Autostrada A2 și pragul nordic al PDA”, a descris evenimentul un martor al tragediei.

Salvarea nu mai era posibilă

Un specialist militar ne-a declarat că „situația s-a deteriorat cu rapiditate, iar încercările repetate de restabilire a controlului asupra aeronavei, care control a fost pierdut la un moment dat din cauze ce se află sub investigație, au consumat timpul unei salvări prin catapultare”. Concret, susține specialistul, „în momentul în care aeronava a ajuns la un unghi de înclinare mai mare de 60-70 de grade, salvarea prin catapultare nu ar mai fi fost posibilă”.

A lovit solul cu aripa stângă

La manșa aparatului de zbor se afla locotenent-comandorul Florin „Patrax” Rotaru, în vârstă de 36 de ani, tată a doi copii. El a decedat în urma impactului cu solul. Practic, MIGul s-a prăbușit în urma unui zbor la înălțime razantă, când, spre finalul traiectoriei, avionul a ajuns la un unghi de înclinare de aproape 90 de grade, aeronava militară a atins solul cu aripa stângă. A urmat o rostogolire, pe o lungime de câteva sute de metri, în urma căreia avionul s-a dezmembrat și a fost distrus complet, după explozia combustibilului din rezervoare.

Ancheta

În urma tragediei, din ordinul ministrului Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a fost numită o comisie de investigaţie tehnică pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestei catastrofe aviatice. La anchetă participă o comisie de specialiști ai Statului Major al Forțelor Aeriene. Totodată, a fost sesizat Parchetul Militar şi au fost sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă, până la finalizarea cercetărilor. Un raport preliminar urmează a fi dat publicității după 30 de zile.

Comemorat în toate unitățile MApN

Locotenent-comandorul Florin Rotaru (foto), în vârstă de 36 de ani, era născut în Vaslui și a fost pilot-șef în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă a Bazei 86 Aeriană Fetești. Pilot clasa I, Rotaru avea la activ peste 400 de ore de zbor, din care aproximativ 250 pe MIG-21. Era absolvent al Academiei Forțelor Aeriene „Henri Coandă” din anul 2005. El a fost coleg la aceeași bază aeriană cu Adrian Stancu, pilotul care a scăpat cu viață, dar cu grave sechele, după prăbușirea unei alte aeronave MIG, în iunie 2017. În memoria lui Florin Rotaru, astăzi, începând cu ora 8.15, vor fi organizate în unitățile militare din țară și din teatrele de operații ceremonii de comemorare.