Distanțe de securitate pe plaje, teste la intrarea în hoteluri, restaurante reorganizate: Spania încearcă totul pentru a-și salva sezonul estival, pilon al economiei, încercând să răspândească temerile turiștilor.
„Vrem să fim în fruntea destinațiilor care să-și calmeze și asigure clienții, să le arătăm că încercăm să fim cât mai sănătoși și igienici posibil”, a declarat Daniel Barbero, managerul turismului pentru stațiunea de pe litoralul andaluz Almuñecar (sud).
Cea de-a patra țară cel mai îndoliată din lume de către Covid-19, dar și a doua cea mai mare destinație turistică din lume, Spania intenționează să redeschidă, treptat și supravegheat, baruri, hoteluri și restaurante începând cu 11 mai.
Pariul Spaniei cu scoaterea din izolare a turismului, care reprezintă 12% din PIB și 13% din ocuparea forței de muncă, este major, în condițiile în care sectorul ar putea pierde până la 60% din cifra de afaceri anuală, potrivit organizației patronale Exceltur.
Pentru a-i liniști pe turiști, lucrătorii din sector, care se plâng de un plan guvernamental ambiguu, și-au multiplicat măsurile.
În Almuñecar, care dorește să fie un oraș pilot, cluburile de scufundări, foarte populare, lucrează la un protocol specific pentru a evita contaminarea prin materialul care trece de la gură la gură. De asemenea, orașul își propune „controlul afluxului pe plaje de către poliția municipală și protecția civilă”, detaliază Daniel Barbero.
În apropiere de Valencia (sud-est), Gandia intenționează să recruteze observatori suplimentari pe plajă pentru a se asigura că grupurile de turiști se așează la cel puțin doi metri unul de celălalt.
Accesul la anumite plaje ar putea fi, de asemenea, interzis copiilor în anumite ore pentru a-i împiedica să întâlnească persoanele în vârstă, cele mai vulnerabile.
„Dar nu avem în vedere bariere fizice. Nu putem delimita un spațiu deschis precum o plajă, cu plastic. Alegem să informăm, să avem încredere în responsabilitatea tuturor”, subliniază Vicent Mascarell, responsabil de turism în cadrul primăriei, care intenționează să instaleze distribuitoare cu gel dezinfectant lângă plajă.
Barurile și restaurantele lucrează la reorganizarea lor, încurajate de organizația patronală care, totuși, recomandă panouri de separare costisitoare.
„Va trebui să reducem la jumătate capacitatea. Un restaurant cu 15-20 de mese va avea doar 8-10, la o distanță de 1-1,5m”, rezumă José Manuel Navarro, președintele asociației hoteliere din Gandia. Pentru a limita scăderea cifrei de afaceri, primăria va autoriza extinderea teraselor pe trotuare, pentru a putea crește numărul de mese, scrie AFP.
Meniurile vor fi digitalizate și consultabile de pe laptop, pentru a nu trece din mână în mână. Într-o țară unde se oamenii își împart la masă paella și tapas, porțiile vor fi individuale.
Igiena va fi strictă în hoteluri, în special în Madrid, cel mai mare centru de infecție, care lucrează la o un nou label: „Hotel fără Covid”.
În unitățile din lanțul RoomMate Hotels, clientul va fi întâmpinat de preșuri dezinfectante, înainte de a i se face un test de temperatură și a primi o mască, gel și mănuși.
VP Hotel Plaza de España, chiar în centrul capitalei, va impune la intrare un test rapid pentru Covid-19. „În cazul în care clientul se dovedește pozitiv, îl vom plasa într-o cameră închisă înainte de a anunța autoritățile medicale”, explică directorul grupului, Javier Perez.
Clienții sănătoși pot accesa restaurantul-bar de pe terasa panoramică, cu un cost suplimentar de 50 de euro la factură pentru test, efectuat de clinici private. Obiectivul este să-i asigure pe clienții de 60-70 de ani, care vin aici în număr mare.
Rămâne de rezolvat problema delicată a redeschiderii frontierelor pentru turiștii străini, esențiali. Încă nu s-a decis nimic la nivel european.