Consiliul Concurenței propune crearea unei baze de date și a unei aplicații web/mobile pentru compararea prețurilor la carburanți, aceasta fiind una dintre recomandările instituției pentru a stimula competiția pe această piață, dar și pentru a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț.
Baza de date ar trebui să conțină lista tuturor companiilor care comercializează carburanți, amplasarea geografică a benzinăriilor deținute de fiecare, tipurile de carburanți (benzină și motorină) comercializate în fiecare benzinărie și prețurile la pompă, potrivit unui raport al Consiliului Concurenţei, făcut public astăzi, transmite Agerpres.
Pentru crearea acestei baze de date, Guvernul ar trebui să emită un act normativ prin care să oblige toate întreprinderile care dețin benzinării active să furnizeze datele necesare, dar și să transmită on-line (printr-un sistem pe bază de parolă) toate modificările efectuate la nivelul prețurilor carburanților, care să fie înregistrate în timp real (maxim 30 de minute de la modificare).
Această bază de date trebuie să constituie elementul central al unei aplicații web și/sau al unei aplicații mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care aceștia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinării, localizarea geografică și prețurile oferite de acestea (eventual, în ordine crescătoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic preț).
Astfel, consumatorul are posibilitatea de a alege, având la îndemână informații importante cu privire la oferta existența pe piață în zona geografică de interes pentru consumatorul respectiv, au arătat autorii raportului.
Totodată, Consiliul Concurenței recomandă Guvernului (Ministerul Transportului) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină următoarele date: numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostrada (ex: km 77) și prețurile practicate la carburanți.
Ei susțin, de asemenea, că este necesară stimularea concurenței pe autostrăzi. Astfel, în situația unor proceduri de licitații publice pentru construcția de benzinării pe autostrăzi (indiferent dacă sunt deja construite sau nou construite), operatorii care nu au prezență în zona respectivă (orașul sau segmentul de drum apropiat locației pentru care se licitează) ar trebui să aibă o pondere semnificativă în punctajul pe baza căruia se stabilește câștigătorul.
Totodată, ar fi utilă și publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților.
Pentru creşterea concurenţei, o soluție ar fi intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (ex: Franța, Germania, Regatul Unit), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective.