Șoferii riscă amenzi de zeci de mii de lei. Nu de la Poliție, ci de la ANAF

epaselect epa08901075 Police and emergency services distribute water and supplies to queues of stationary lorries on the M20 motorway between Ashford and Folkestone in Kent, Britain, 23 December 2020. France closed its border with the UK for 48 hours over concerns about the new coronavirus variant. Lorry drivers must now obtain negative coronavirus tests before they will be allowed to cross by sea and the Port of Dover remains closed to outbound traffic on the morning of 23 December 2020. EPA/VICKIE FLORES

Noi probleme pentru șoferii din România. Deși statul le ia o grămadă de bani, și direct, prin roviniete, și indirect, prin buget, , iar drumurile sunt puține și proaste, taxele și amenzile continuă să crească. Acum șoferii vor puta fi amendați și de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Prevederile au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023, iar dacă șoferii nu respectă modificările impuse, riscă amenzi ce pot ajunge chiar și la 10.000 de lei. Vor fi monitorizate vehiculele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone. Acestea trebuie să fie încărcate cu bunuri cu risc fiscal ce depășesc 500 de kilograme sau o valoarea totală a bunurilor mai mare de 10.000 de lei.

Atât importatorii, cât și exportatorii vor fi afectați de noile modificări.

Care sunt bunurile cu risc fiscal ridicat ce vor fi monitorizate

Potrivit ANAF bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport sunt:

  • legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;
  • fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv;
  • băuturi, lichide alcoolice și oțet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;
  • sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 și 2517;
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv și la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv;
  • încălțăminte, ghete și articole similare, părți ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv;
  • fontă, fier și oțel, care se încadrează la codurile NC 7213 și 7214.

Astfel, începând cu data de 1 iulie 2022, transportatorii trebuie să folosească sistemul RO e-Transport, unde sunt nevoiți să declare datele mărfurilor pe care le transportă astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT (codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri).

Amenzi mai mari pentru cei care nu respectă legea

Modificările intrate în vigoare la 1 ianuarie 2023 au introdus amenzi mai mari pentru operatorii care încalcă obligațiile aferente înregistrării transporturilor afectate în sistemul RO e-Transport. Aceștia vor trebui să plătească amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei dacă nu respectă prevederile.

Sancțiunile vor fi date atât de inspectorii ANAF, cât și de vameși sau polițiști, potrivit startupucafe.ro.