Sicriele Boeing: Goana după profit a ucis 346 de oameni

Sicriele Boeing: Goana după profit a ucis 346 de oameni

Boeing a operat modificări „agresive și riscante” la un sistem de inteligență artificială responsabil cu securitatea aeronavelor. Aceste modificări, la care s-au adăugat carențe în programul de antrenare al piloților, au cauzat catastrofele aparatelor 737 Max 8 din octombrie 2018 și martie 2019.

Guvernele din toată lumea au decis în martie să imobilizeze la sol avioanele Boeing 737 Max, după ce un aparat aparținând Ethiopian Airlines s-a prăbușit la scurt timp de la decolare. Acest accident avea loc la numai cinci luni după prăbușirea unui avion de același tip al companiei Lion Air care decola din Indonezia. În cele două catastrofe au pierit 346 de oameni. Nici un alt avion comercial nu a mai înregistrat un asemenea bilanț tragic în toată istoria aviației.

Investigațiile ulterioare au stabilit că principalul factor vinovat de prăbușire este un software de Inteligență Artificială numit Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS – sistemul de sporire a caracteristicilor de manevrabilitate). Un articol publicat de New York Times oferă noi informații despre modificările aduse acestui sistem, devenite fatale pentru securitatea avionului.

Inițial, Boeing a creat MCAS ca pe un soft conceput să se activeze doar pentru a corija poziția nasului avionului atunci când doi senzori detectau o rezistență și o forță a vântului mare. Totuși, în 2012, obligat să facă față concurenței cu avioane capabile de zboruri mai rapide și mai lungi, Boeing a început să opereze modificări la MCAS și să-i dezvolte funcțiile. Cum observa Vox, în loc să creeze un avion nou, Boeing a decis să pună motoare mai mari pe vechiul model 737.

Ne puteți urmări și pe Google News

Softul agresiv

Potrivit New York Times, acest lucru a determinat un pilot de încercare de pe 737 Max să observe probleme de manevrare a aparatului. Soluția Boeing a fost de a extinde utilizarea MCAS pentru a ameliora manevrabilitatea în general, și nu doar în cazuri de urgență. Constructorul a eliminat unul dintre senzori, astfel că acum doar o rezistență cu totul neobișnuită a vântului făcea să declanșeze MCAS. Această modificare a sporit controlul pe care sistemul MCAS îl avea asupra avionului.

Inginerii și personalul de securitate nu au realizat că, bazându-se doar pe un senzor, MCAS va reacționa mai agresiv. Bazarea pe un singur senzor este considerată de experții consultați de Times drept riscantă, deoarece acești senzori sunt extrem de vulnerabili la păsări, la șocuri sau la erori de manevrabilitate.

Anchetatorii suspectează că defectarea acestui senzor este la originea prăbușirii zborului Ethiopian Airlines.

Piloții nu știau că au o „bombă” la bord

 În fața comisiei Administrației Federale a Aviației, Boeing ar fi „minimalizat” efectele modificărilor aduse softului MCAS, astfel că nu le-a supus aprobării FAA.

De asemenea, Boeing a solicitat Administrației Federale să excludă elementele legate de MCAS din manualele și programul de pregătire al piloților, din economie de timp și bani.

Din acest motiv, dezvăluie investigația ziarului american, piloții de Max 737 nu ar fi fost conștienți de gradul mare de control pe care softul MCAS îl exercita asupra avionului lor și nici nu știau ce trebuie să facă în caz de proastă funcționare.

Boeing a promis că va remedia defecțiunile de la sistemul MCAS. Însă ancheta New York Times demonstrează că firma americană a forțat adoptarea modificărilor pentru a face față concurenței cu Airbus. Cu prețul a 346 de vieț