Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril, ultima sărbătoare mare dinaintea Postului Crăciunului
- Florian Olteanu
- 8 noiembrie 2024, 21:01
Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril, ultima sărbătoare mare dinaintea Postului Crăciunului. Cum a ajuns o simplă sărbătoare bizantină una din marile sărbători ale creștinismului răsăritean.
Sfinții Arhangheli fac parte din „ceata îngerilor”. Ei reprezintă astfel, prima etapă a Creației.
Sfînții Arhangheli - Dreptatea și Vestirea
Sfinții au în numele lor, particula enclitică „-el/-il” adică „Dumnezeu”. Numele Mihail înseamnă „Cine este ca Dumnezeu”. În credința creștină. Sfânta Tradiție spune că trâmbița Sfântului Mihail va trezi morții la Judecata de Apoi. El este cel care ține Sabia Dreptății și apare drept un veghetor al dreptății divine.
Sfântul Gabriel are un nume care înseamnă „bărbat-Dumnezu”. Gabriel sau Gavril este cel care vestește. El o vestește pe Fecioara Maria că va deveni Maica Domnului pe 25 Martie, de Buna Vestire. Musulmanii susțin că același Arhanghel este „spiritul divin al adevărului”.
Sfinții Arhangheli- tradiția celebrării
Inițial, sfinții erau celebrați diferit. Mihail era celebrat în biserica din Thermele lui Arcadius din Constantinopol pe 8 noiembrie, ca o simplă celebrare locală a hramului. Arhanghelii mai sunt celebrați la 26 martie, 11 iunie 13 iulie și 6 septembrie. Ulterior, s-a generalizat celebrarea ambilor arhangheli pe 8 noiembrie. Evident, celelalte sărbători rămân și ele valabile.
Se consideră că îngerii se celebrează de obicei în ziua de luni. Sfinții Mihail și Gavril sunt celebrați pentru credința lor. Ei au fost adversarii lui Lucifer care se credea superior lui Dumnezeu și din înger luminat a ajuns diavol întunecat. Așadar, fidelitatea lor a fost răsplătită de Dumnezeu care le-a dat comanda legiunilor de îngeri. Chiar Hristos spune că „Tatăl Meu îmi putea trimite câteva legiuni de îngeri” atunci când a fost pe cale să fie arestat de iudei și romani.
Și totuși de ce îngerii nu apar în Cartea Genezei?
Sfinții Părinți precizează că Moise știa de existența îngerilor. Ei apar în celelate cărți, dar în Geneză, nu apar la Creație. Explicația Sfinților Părinți a fost simplă. Evreii erau prin excelență admiratori ai idolatriei sub influența egiptenilor și filistinilor. Ori, în timp ce Moise și Aaron doreau să îi educe pentru un singur Dumnezeu, apărea o problemă.
Dacă evreii s-ar fi închinat mai mult îngerilor pe car, eronat i-ar fi venerat ca pe zei? Așa se explică de ce Creația este menționată fără prezența îngerilor. Îngerii apar în momentele când vestesc nașterea lui Yitzhak, salvarea lui Lot,