Sfaturi pentru șoferi. Cum pornim corect mașina atunci când temperaturile de afară sunt negative

Sursa foto: 24868739 © Dmitry Kalinovsky | Dreamstime.com

Trăim în secolul vitezei și niciodată nu suntem atenții la anumite lucruri, care ar putea fi importante. Mașina este o necesitate în ziua de astăzi și ne ajută să ne deplasăm mult mai repede acolo unde avem treburi urgente. Cu toate acestea, nu acordăm o atenție deosebită îngrijirii ei. Atât vara, cât și iarna, șoferii trebuie să țină cont de unele aspecte. Atunci când temperaturile de afară sunt negative, tot mai multe mașini încep să facă probleme.

Meteorologii anunță ger în majoritatea regiunilor din România zilele aceste, temperaturile pe timpul nopții ajungând și la -20 de grade Celsius. Frigul aduce probleme mari pe toate planurile, inclusiv mașinii noastre. Atunci când temperaturile sunt extrem de mici, unele piese se contractă, iar uleiul nu este atât de vâscos și creează un joc mai mare între piese, uzându-le prematur.

Specialiștii trag un semnal de alarmă și susțin că uzura prematură a pieselor auto depinde foarte mult de modul în care pornim motorul atunci când temperaturile de afară sunt negative. Cea mai bună metodă pentru a ne proteja autovehiculul iarna este să îl ținem într-un garaj încălzit sau să folosim sistem de încălzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care să încălzească motorul fără ca acesta să funcționeze.

Nu toți românii pot beneficia de un garaj încălzit, mai ales cei care locuiesc la bloc. Mecanicii vin cu soluții și pentru aceștia pentru a evita uzura prematură a pieselor auto. Atunci când temperaturile sunt negative, pornește motorul și lasă-l să funcționeze la relanti până se încălzește. Acest lucru va ajuta uleiul să își recapete vâscozitatea și să lubrifieze piesele. Dacă ne punem imediat în mișcare cu motorul înghețat, piesele metalice care nu beneficiază imediat de ungerea uleiului se uzează prematur.

Un alt lucru important pe timp de iarnă este să nu pornim imediat motorul mașinii. Specialiștii ne recomandă să punem contactul și să lăsăm calculatorului să își facă toate verificările înainte să dăm la automat. Mai exact, să așteptăm stingerea tuturor martorilor din bord. Acest procedeu pune în funcțiune și pompa de carburant, iar benzina sau motorina încep să se miște. Sunt șanse mari ca mașina să nu pornească atunci când îi dăm la automat imediat ce am pus cheile în contact.

Cum pornim mașina atunci când temperaturile de afară scad considerabil

Bateria mașinii joacă un rol important pe timp de iarnă. Acesta trebuie să fie într-o stare foarte bună, astfel să poată oferi suficientă energie la pornire. În cazul în care aceasta este slabă, ea se poate descărca din cauza frigului și nu va avea amperaj suficient ca să învârtă vibrochenul. În această perioadă, cele mai multe baterii „mor”, lichidul de electroliză din interior nefiind suficient atunci când mașina circulă pe distanțe scurte și nu apucă să se reîncarce.

În perioada iernii, mașinile diesel sunt cele mai problematice. Motorul pe benzină funcționează pe bază de scânteie, oferită de bujie, aceasta fiind realizată indiferent de cât de frig este afară. În cazul motoarelor pe motorină, acestea funcționează pe compresie. Motorina în amestec cu aer este comprimată în camera de ardere, iar pornirea se realizează prin explozia care împinge pistonul. Pe perioada iernii, atunci când temperaturile devin negative, aerul are o contracție mai mare și compresia se face mai greu.

De încălzirea camerei de ardere la mașinile diesel se ocupă bujia incandescentă. Din acest motiv, iarna, când punem contactul, ultimul martor din bord care se stinge este bujia incandescentă. Acest martor rămâne aprins pe toată perioada în care bujia, care are un senzor de temperatură, încălzește camera de ardere. Vara, acest martor nici nu se aprinde, deoarece camera este suficient de caldă încât să nu aibă nevoie de încălzire suplimentară.

Mecanicii recomandă șoferilor care conduc mașini diesel să pună contactul de cel puțin două ori înainte de a porni mașina. Mai exact, atunci când vor să plece la drum, să pună contactul, să aștepte până dispar toți martorii din bord, să ia contactul și să îl pună din nou. Potrivit specialiștilor, mai multe aprinderi succesive duc la o încălzire mai bună a camerei, iar motorul va porni la prima cheie.

La fel ca și în cazul mașinilor pe benzină, după ce pornești mașina, este recomandat să o ții câteva minute la relanti pentru ca uleiul să își recapete vâscozitatea și să facă ungerea normală a pieselor, potrivit 4tuning.ro.