Sfântul Patrick, mai mult decât o sărbătoare

Sfântul Patrick, mai mult decât o sărbătoare

Ziua Sfântului Patrick, sărbătorită în fiecare an pe 17 martie, este una dintre puţinele sărbători ce stârnesc festivităţi pe întreagă planetă. Pe lângă comemorarea Sfântului Patrick şi cea a sosirii creştinismului în Irlanda, sunt celebrate şi cultură, tradiţiile şi moştenirile irlandeze.

Irlandezii, împreună cu fanii acestei sărbători, iau parte în diferitele parăzi organizate peste tot în lume, purtând de la cel puţin un trifoi până la costume complet verzi. Barurile colorează berea în verde şi capitalele lumii îşi transformă monumentele de referinţă în verde.  De ceva timp, românii celebrează şi ei cu mare plăcere această zi, fiind organizate parade şi în Bucureşti. De exemplu, Sheraton Hotel împreună cu Hilton Hotel luminează Piaţă Română şi Calea Victoriei în verde, centrul devine gazdă parazilor, în timp ce majoritatea barurilor oferă bere pigmentată în verde clienţilor.

Dată de 17 martie este un moment prielnic pentru a ne reaminti faptul că între România şi Irlanda există conexiuni ce se extind dincolo de festivităţile de Sfântul Patrick. Recent, Irlanda şi România s-au bucurat împreună de o creştere economică solidă cu prognoze pozitive pentru viitor. Potrivit Forumului Economic Mondial, în 2015, Irlanda a avut parte de cea mai rapidă creştere economică în Europa (7.8%) urmată de România cu 3.9%. Rapoartele pe 2016 ,ne arată că cele două ţări au făcut schimb de locuri având de data aceasta România pe primul loc cu 4.8% urmată de Irlanda cu 4.3%.

În următorii doi ani, creşterea economică va rămâne undeva în jur de 4% în România şi 3% în cazul Irlandei. Uitându-ne la comerţul dintre cele două ţări, atât companiile irlandeze cât şi cele româneşti şi-au extins vânzările . În anul precedent,  exporturile irlandeze către România au semnificat €275 milioane, în timp ce România a vândut Irlandei produse şi servicii în valoare de €140 milioane. Bineînţeles, comerţul este dominat în mare parte de multinaţionale, cele irlandeze oferind produse din aria farmaceutică iar cele româneşti vânzând electronice şi produse de aparel, dar din ce în ce mai multe IMM-uri irlandeze văd potenţialul României şi caută parteneri de afaceri la noi.

Alexandru Aionitoaiei, consilier la Enterprise Ireland (agenţie guvernamentală responsabilă pentru dezvoltarea şi succesul IMM-urilor irlandeze pe pieţele străine) preconizează că sectoarele cheie care joacă un rol important în dezvoltarea economică a României, pe termen scurt şi mediu, sunt agricultură, It-ul şi turismul. România are toate atuurile pentru a deveni o putere cel puţin regională în producţia agricolă şi în a-şi transforma domeniul agriculturii într-un sector în plină expansiune.

Disponibilitatea solurilor fertile, fondurile UE, băncile cu apetit crescut pentru finanţarea investiţiilor în agricultură, reducerea TVA-ului  pe alimente la 9%  şi creşterea consumului intern sunt doar o parte din motivele pentru care fermierii români ar trebui să investească în afacerile lor. În acelaşi timp, irlandezi au un palmares remarcabil în agricultură. Îndelungată tradiţie a Irlandei în producerea lactatelor şi cărnii a dat naştere unui know-how bogat în dezvoltarea utilajelor şi tehnologiilor agricole. Irlanda are în jur de 140 de mii de ferme ce angajează peste 8.6% din populaţia ţării.

Vânzarea alimentelor în afara insulei, reprezintă 10% din totalul exporturilor. Utilajele agricole irlandeze sunt renumite în jurul lumii datorită durabilităţii şi a standardelor înalte de calitate practicate în timpul producţiei. Solul agricol irlandez este adesea amestecat cu pietre, din acest motiv utilajele au fost  construite pentru a rezista solului dur. Utilajele agricole construite de companii precum McHale, Hi-Spec, Dromone, WM O Donnell Engineering, Tanco Autowrap sau Abbey Machinery sunt extrem de populare şi des întâlnite pe pieţele europene şi americane. Aceleaşi companii urmăresc cu atenţie şi sectorul agricol românesc.

Tehnologiile agricole constau în sisteme avansate de mulgere, monitorizarea stării de sănătate a animalelor precum şi echipamente sofisticate de alimentare de la DairyMaster şi Keenan Systems. De asemenea, nu trebuiesc omişi senzorii ingenioşi creaţi de MooCall ce pot detecta cu acurateţe momentul potrivit de reproducere pentru bovine, având potenţialul de a creşte numărul acestora rezultând în profituri mai mari pentru fermieri. 

Produsele irlandeze pentru protecţia culturilor, serviciile avansate de genetică şi produsele veterinare sunt deja bine cunoscute de către fermierii români. Barclay Chemicals sunt experţi recunoscuţi pentru chimicalele produse ce protejează culturile. Hermitage Genetics, situata în Buzău, furnizează fermierilor români servicii avansate de genetică, ajutându-i să ia decizia corectă în procesul de selectare a scroafelor pentru reproducere. Bimeda aprovizionează piaţă românească cu produse veterinare ce tratează şi împiedică infestarea cu paraziţi a fermelor de animale.

Cu un patrimoniu al solurilor fertile bogat, agricultori dedicaţi, asistenţă prin fonduri de la UE, utilaje agricole şi tehnologie irlandeză avansată,  nu există motive pentru care agricultura românească să nu devină un sector eficient, admirat şi un adevărat motor al economiei ţării. Pe lângă ajutorul care-l poate oferi în agricultură, Irlanda poate, de asemenea, contribui şi în industria IT. Această industrie, are motoarele turate la maxim în Irlanda, pe insula fiind prezente  top 10 companii IT globale incluzând  Facebook, Apple, Amazon, LinkedIN etc. Aceste companii, împreună cu IMM-uri irlandeze inovatoare, creează un eco-sistem unic în care prosperă cooperarea, împărtăşirea de cunoştinţe şi know-how.

Irlanda e considerată ,,casă’’ de peste 2000 de start-upuri şi peste 200 de companii IT globale. În 2015, în Dublin, au fost oferite peste €300 milioane de euro în fonduri companiilor mici, mijlocii şi mari. România, prin talentul demonstrat în IT, este una dintre cele mai atractive destinaţii pentru externalizarea activităţilor IT, fiind  situată în primele 10 ţări, la nivel global, în disponibilitatea de specialişti în IT având prezenţi peste 100.000 de specialişti. Deşi un număr de companii irlandeze au descoperit deja eficientă dezvoltatorilor de software şi a inginerilor români, până acum, cooperarea româno-irlandeză în acest domeniu este modestă. Irlanda este una dintre ţările cele mai deschise şi conectate la nivel global din lume. 

Poziţia geografică, legăturile facile de transport către Europa, SUA şi Orientul Mijlociu, cuplate cu prezenţa în zona euro, oferă un acces facil la pieţele internaţionale. Un număr destul de impresionant de start-upuri europene, folosesc Irlanda pe post de rampă de lansare către pieţele vorbitoare de limba engleză prin deschiderea de birouri de vânzări, finanţe şi marketing pe insulă. Irlanda e mai aproape decât aţi crede chiar şi pentru România. Există un zbor zilnic către Dublin operat fie de BlueAir fie de compania irlandeză low-cost RyanAir. Luând în considerare detaliile discutate mai sus, dincolo de festivităţile de Sfântul Patrick există posibilităţi de cooperare şi ajutare reciprocă. Cele două state, companiile irlandeze şi cele româneşti pot lucra cu succes împreună pentru a oferi soluţii ce ar ajută fermierii români, întreprinderi diferite şi companii mici la început de drum.

Enterprise Ireland (www.enterprise-ireland.com) este agenţia guvernamentală irlandeză responsabilă pentru dezvoltarea şi internaţionalizarea companiilor autohtone irlandeze.

Alexandru Aionitoaei

E-mail: alexandru.aionitoaei@enterprise-ireland.com

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News