Prima zi oficială de reduceri a însemnat mai degrabă furnicar în malluri, slalom printre haine răscolite şi vânzătoare depăşite de situaţie decât preţuri mici.
Deşi magazinele au furat şi anul acesta startul reducerilor, ziua oficială a tăierii zerourilor, 15 ianuarie, a umplut mallurile, astfel că pentru claustrofobi nu a fost o idee prea bună să iasă la cumparături.
În unul din cele mai mari malluri bucureştene, vânătoarea de chilipiruri s-a transformat într-un spectacol pestriţ: de la "dependente de cumpărături" cocoşate de sacoşe cu brandul la vedere, "dame de pică" la braţul unor domni bine, vedete şi fotbalişti autohtoni, până la copii încolăciţi de piciorul părinţilor. Pe scurt: tocuri şi parfum, cărucioare şi urlete de copil, carduri şi pungi de cumpărături, fast-food sau cafea de fiţe. Poate şi film, pentru cine mai apucă.
Paltoane şi geci de iarnă: unde sunt reduceri, nu sunt cumpărători
Reducerile sunt la noi "mai mult o glumă proastă". De acest lucru s-au convins şi în acest an majoritatea cumpărătorilor. La produsele scumpe, de top, scăderea de 50% tot nu este suficientă pentru a deveni accesibile cumpărătorului de rând.
Cea mai bună afacere sunt bluzele şi tricourile. Le poţi găsi şi la 25 de lei, pe cele mai simple şi mai străvezii. "Mi-am luat cinci bluze simple, în culori diferite, şi trei pulovere cu nasturi să le asortez uşor. Profit de preţuri, până acum nu m-a lăsat inima să dau pe nişte lucruri simple atâţia bani. Bej, cărămiziu, roşu corai, culorile pământului, astea se poartă acum şi se vor purta mereu. De blugi m-am cam săturat, sunt şi cam scumpi, aşa că mi-am luat două perechi de pantaloni din velur. Cu 350 de lei mi-am asigurat ţinutele pe cinci zile", ne-a povestit una dintre pasionatele de shopping.
Cu 49 de lei poţi găsi tricouri de o calitate ceva mai bună, iar cu 69 de lei îţi poţi lua cămăşi "în carouri", care au umplut magazinele anul acesta mai mult ca oricând. Rochiile sunt mai scumpe, de la 69 de lei până la 200 de lei. Diferenţele sunt date de materiale şi de brand. Fustele sunt, în medie, 100 de lei, iar pantalonii scurţi mai puţin.
Sacourile şi trench-urile sunt "o afacere bună", de la 400-500 de lei s-au ieftinit până la 260 de lei. Pe de altă parte, nici paltoanele nu sunt o ţintă bună, când iarna e pe sfârşite. Dacă acum câteva săptămâni costau 400 de lei, acum pot fi cumpărate cu 300 de lei şi chiar mai puţin, iar cele peste 500 de lei au scăzut la jumătate de preţ. La geci de iarnă, pulovere şi paltoane de lână nu s-au înghesuit prea mulţi: cea mai mare bătaie a fost pe bluze, blugi şi rochii, pentru că "merg şi iarna şi vara".
Când fetele fac parada modei în faţa oglinzii, băieţii iau pauză
Pentru cele mai multe dintre cliente, shoppingul a fost ocazia perfectă de socializare, mai ales că majoritatea erau însoţite de prietene. Între două-trei impresii schimbate la cabină, băieţii au luat însă o pauză. "Mi-e frică să mă duc la cabină, că au intrat de o jumătate de oră şi nu au mai dat niciun semn de viaţă. Noi nu venim pentru haine, ne-am cumpărat şi noi, ca tot omul, două tricouri şi o pereche de blugi, dar, în rest, mergem să mâncăm, stăm la o cafea, la un film", povesteşte unul dintre "însoţitorii" care se odihnesc pe canapelele din faţa magazinului cu pricina.
De afară priveliştea din magazin nu e prea frumoasă: rafturi întoarse pe dos, vânzătoare care le fac la loc, cumpărătoare care le desfac, clinchet de umeraşe şi "coate" subtile între cele care au pus ochii pe aceeaşi pereche de blugi. În magazinele cu branduri exclusiviste, sub "nasul" omului de rând, atmosfera nu era atât de încinsă.
Şi în magazinele cu ceasuri sau cu ochelari te puteai uita pe-ndelete, te puteai mişca în voie, în ciuda reducerilor de 50%-70% sau chiar a ofertelor de tipul: "a doua pereche de ochelari la 1 leu".