Serviciile medicale vor fi furnizate cu obligativitatea de a raporta online în termen de trei zile lucrătoare și de a semna cu cardul pacientului, conform anunțului făcut de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Serviciile medicale se schimbă pentru pacienți
Astfel, Casa Națională de Asigurări de Sănătate atrage atenția furnizorilor despre responsabilitățile care decurg din aceste modificări:
„Vă informăm că începând cu data de 01.03.2025, dispoziţiile art. 209 – 212 din Anexa 2 la HG nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 25 – 28 din HG nr. 423/2022, cu modificările şi completările ulterioare îşi încetează valabilitatea.
Începând cu 01.03.2025 serviciile medicale se acordă cu obligativitatea raportării online în trei zile lucrătoare, precum şi cu obligativitatea semnării serviciilor medicale cu cardul pacientului, conform prevederilor legislative în vigoare. Activitatea de monitorizare și lucrările de mentenanță proactivă continuă într-un ritm susținut, cu evaluarea permanentă a dinamicii de funcționare a componentelor sistemului PIAS”, se arată în comunicatul emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Excepții de la obligația de utilizare a cardului
Conform legislației actuale, anumite categorii de pacienți pot beneficia de servicii medicale fără a fi necesară prezentarea cardului de sănătate:
- Asigurații care nu au primit încă un card de sănătate,
- Pacienții care prezintă o adeverință de asigurat emisă de CNAS,
- Serviciile medicale de urgență și cele conexe oferite la distanță nu necesită utilizarea cardului de sănătate.


Card de sănătate. Sursa foto: Arhiva Evz
Serviciile medicale online, întrerupte
În luna februarie 2025, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a întâmpinat o defecțiune majoră, ceea ce a dus la blocarea sa timp de mai multe zile. În această situație, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a hotărât să permită furnizarea serviciilor medicale fără validarea cardului de sănătate pe durata indisponibilității sistemului informatic.
Această decizie a stârnit nemulțumiri printre medici, care au întâmpinat dificultăți în a verifica statutul de asigurat al pacienților. Absenta unei metode eficiente de confirmare a calității de asigurat a condus la prelungirea timpilor de așteptare în cabinetele medicale, având un impact direct asupra pacienților.
Situația a revenit la normal, iar începând cu data de 1 martie 2025, CNAS a comunicat că Platforma Integrată a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost reluată, iar serviciile medicale vor fi oferite exclusiv cu validarea cardului de sănătate a pacientului.