Niciun SERVICE din țară nu este AUTORIZAT să recondiționeze bare de protecție, jante sau componente, dar ASIGURATORII cer astfel de reparații
- Eduard Pascu
- 20 iulie 2018, 12:14
Niciun service auto din țară nu este autorizat în prezent pentru a recondiționa bare de protecție, jante sau alte componente de caroserie, ci numai pentru reparații prin înlocuire a acestor componente, declară într-un interviu HotNews.ro Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață la Registrul Auto Român (RAR). Amenzile pot ajunge la 10.000 de lei.
Service-urile acuză că sunt prinse între ciocan și nicovală, în condițiile în care unii asigurători insistă pentru reparații și nu pentru înlocuire. În replică, asigurătorii spun că oficialii RAR și ASF fac parte din comisia de avizare a specialiștilor de constatare daune și că reparația este o soluție permisă în manualul de certificare a acestora.
Service-urile auto pot să efectueze doar operațiile pentru care sunt autorizate. Autorizațiile se emit de RAR în urma unui audit tehnic. Momentan nu este niciun atelier autorizat privind recondiționarea componentelor.
"În prezent, sunt autorizate peste 11.000 de service-uri auto la nivel național. Dintre acestea, 2.974 sunt autorizate pentru reparație caroserie. Din cele 2.974 service-uri autorizate pe caroserie, avem 841 de service-uri autorizate să intervină pe structura de rezistență a autovehicului - șasiu și caroserie autoportantă. Niciunul nu este autorizat să recondiționeze bare de protecție. Pentru jantă, roată, nu a venit cineva ca să obțină autorizație sau care să prezinte documentație de reparație a unei jante - nu există documentație de reparație de la producătorul vehiculului sau al jantelor.Dacă vorbim de partea din față a vehiculului vorbim de sistemul de protecție pietoni - bară față, capotă, aripi, stâlpul A - toate aceste componente au un regim special - sunt supuse la niște probe de impact - limite de absorbție - orice intervenție pe această componentă modifică cumva structura acelei componente. Pe recondiționări de componente nu este niciun service autorizat", a declarat pentru Hotnews, Mihai Dogăescu.
Au fost câteva plângeri la RAR în care Registrul a fost sesizat de câteva service-uri privind insisteța societății de asigurări de a menține soluția inițială precizată de asigurator. La o citire a legislației din asigurări, norma 20 care reglementează asigurările RCA se precizează la art. 19, alin. 12, că soluția finală de reparații este a unității reparatoare și din punct de vedere tehnic trebuie să înțelegem că aceasta este soluția corectă. Dacă asiguratorul insistă este o încălcare a Normei 20, iar acest lucru stă în atribuțiile ASF.
„În ultima perioadă am primit până în 20 de reclamații - o parte de la service-uri, o parte de la societățile de asigurări. Societățile de asigurări ne-au înștiintat că sunt service-uri care au efectuat reparații neautorizate - au făcut reparații pe structura de rezistență a vehiculului fără să aibă autorizație. Am făcut un control și service-urile care nu respectau autorizația au fost sancționate. Din partea service-urilor, reclamațiile au fost că asiguratorul insistă pe soluția inițială stabilită de specialistul de constatare daună. Am verificat și am sesizat ASF că acea societate de asigurări trebuie atenționată pentru a respecta legislația. De la 1 ianuarie până în prezent am făcut 215 controale în care s-au depistat ateliere neautorizate și au fost sancțiuni în valoare de 163.000 de lei. Comparativ cu anul trecut, cifrele sunt în scădere pentru că societățile au înțeles că trebuie să respecte legislația. Amenzile sunt destul de mari - pleacă de la 3.000 de lei pentru lipsa inspecțiilor finale care să confirme că autovehiculul indeplinește condițiile de a reveni în circulație și până la 10.000 de lei pentru lipsa de autorizație", a declarat Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață la Registrul Auto Român
Florin Pandele, patron al unui servcice auto din Voluntari a precizat pentru HotNews.ro ce probleme au service-urile în prezent.
"Este o mare problemă a service-urilor autorizate de Registrul Auto Român, deoarece sunt supuse unor presiuni din partea asigurătorilor de reducere a costurilor, fără a ține cont de specificațiile producătorilor și a normelor europene în materie de siguranță rutieră. La nivel național există o singură autoritate care supraveghează, controlează și autorizează unitățile service și anume, Registrul Auto Român. Registrul Auto Român nu a autorizat nici un operator economic (service auto) să efectueze reparații prin recondiționare a pieselor precum a barelor, a jantelor dar atenție nici a pieselor de caroserie, ci doar reparație prin înlocuire a acestor elemente. Pe bună dreptate registrul nu poate decât să respecte directivele europene, precum și recomandarea tuturor producătorilor auto care cu riscul de a mă repeta, spun clar: “orice piesă avariată se înlocuiește”. Nu regăsim în aceste manuale soluții de reparare”, a declarat Pandele.
„În cazul unei reparații neconforme, beneficiarul lucrării de reparație va trage la răspundere doar unitatea service care a făcut reparația, iar nu societatea de asigurări care a impus o soluție tehnică neconformă, în mod abuziv, cu încalcarea dispozițiilor legale în materie de RCA. Din păcate, lunar, sunt mii de altfel de soluții abuzive care încalcă grav actuala legislație. Vreau să menționez că sunt și societăți de asigurare care au început să respecte legislația, din păcate maxim o treime din acestea”, a mai spus directorul service-ului.
Pandele a mai spus că „Rezultă o singură concluzie: unitățile service se află între "ciocan și nicovală" și sunt răspunzătoare în cazul în care lucrurile degenerează. Dacă încalcă autorizația RAR și manualul producătorului în sensul adoptării soluției asigurătorului este amendată și riscă retragerea autorizației de către RAR, iar dacă respectă legea și manualul producătorului, societatea de asigurări ajustează contravaloarea reparației pe motiv că reperul în cauză are o altă soluție tehnică decât cea impusă de aceștia. Aceste ajustări ajung și până la 50% din valoarea unei reparații, costuri pe care unitatea reparatoare trebuie să le suporte timp de minim 3 ani până la câștigarea în instanță a procesului intentat de păgubit sau unitatea reparatoare privind abuzul asigurătorului. Nu toți păgubiții au resursele financiare pentru a apela la un avocat. Din acest motiv, rolul ASF este decisiv să intervină rapid și eficient atunci când un asigurat sau un păgubit depun petiții la obiect cu menționarea legii. Mă repet, asistăm la un fenomen și nu cazuri izolate. Peste 70% din soluțiile cerute de unitățile reparatoare sunt respinse abuziv de unele societăți de asigurări, aceste unități fiind constrânse financiar sau prin contracte de colaborare cu aceștia, să accepte contrar legii, soluția impusă de asigurător”.
„Unitatea noastră a formulat numeroase sesizări la ASF prin care le-a adus la cunoștință încălcarea dispozițiilor legale și a manualului producătorului. În astfel de cazuri, am atașat inclusiv extrase din manualul producătorului pentru a convinge asigurătorii și ASF că soluția tehnică adoptată de unitatea noastră a fost luată în cunoștință de cauză, cu simțul răspunderii și cu respectarea manualului producătorului, însă eforturile noastre nu au dat roade până în prezent”, a conchis Pandele.
Contactați de HotNews.ro, oficialii UNSAR (Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România) susțin că "faptul că nu există unități reparatoare autorizate pentru efectuarea de reparații prin recondiționare nu echivalează în niciun caz cu interdicția acestei modalități de reparație".
Asiguratorii subliniază că inspectorii de daună sunt avizați de ASF și de RAR, iar manualul care stă la baza certificării acestora permite recondiționarea pieselor și consideră ca RAR ar trebui să clarifice actuala situație paradoxală din piață, care ar putea afecta categoria profesională a tinichigiilor auto.