Senatul României a instituit ilegal monopol pe Industria de Armament. Exclusiv EvZ
Editura Evenimentul si Capital

Senatul României a instituit ilegal monopol pe Industria de Armament. Exclusiv EvZ

Autor: | | 2 Comentarii | 3487 Vizualizari

Miza uriașă a creat un conflict instituțional între două ministere deosebit de importante: Apărarea și Economia. Un document, obținut în exclusivitate de Evenimentul zilei, arată grave încălcări ale legii.

Senatul adopta pe 11 aprilie, cu o viteză demnă de o cauză mai bună, legea 219/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale. Sub această denumire, care nu spune nimic la prima vedere, se ascunde transferul Direcției de Armament de la Ministerul Economiei la cel al Apărării și al Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială (compensare cunoscută și ca offset) tot de la Economie la Secretariatul General al Guvernului. În avizul dat proiectului, pe care nimeni din Senat nu l-a băgat în seamă cum avem să demonstrăm în continuare, Consiliul Legislativ chiar a recomandat „reformularea titlului, în acord cu obiectul de reglementare, și anume indicarea domeniului din care fac parte actele normative modificate/completate, respectiv „din domeniul apărării„”.

Un specialist în domeniu ne-a explicat că în spatele denumirii generice a legii se află intenția guvernanților de a ascunde, cât se poate, intenția de a crea „un mamut care să poată fi folosit după bunul plac, deoarece, după trecerea la MApN, adio guvernanță corporativă la societățile din industrie, conducerile fiind numite prin ordin, ca-n armată”.

Graba dăunează grav constituționalității

Inițial, PSD a încercat să promoveze o Ordonanță de Urgență cu același titlu și același obiect, dar s-a lovit, greu de crezut, dar adevărat, chiar de opoziția Ministerului Economiei. Așa că s-a trecut rapid la varianta parlamentară, prin propunere legislativă.

Numai că, așa cum spune o vorbă din bătrâni, graba strică treaba! Senatul a cerut avizul Consiliului Legislativ pe 4 aprilie și l-a primit o săptămână mai târziu, pe 11, zi în care plenul a votat legea.

Cum a recunoscut pentru EVZ chiar unul dintre cei 27 de parlamentari PSD care au inițiat-o, nimeni nu a stat să vadă ce scria acolo în afară că era favorabil. Dacă s-ar fi uitat mai atent ar fi văzut că tocmai făceau ceva neconstituțional. Consiliul Legislativ atrăgea atenția Senatului că „prin conținutul său normativ, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, fiind incidente prevederile art. 118 alin. (2) din Constituția României, republicată, iar în aplicarea art.75 alin (1) din legea fundamentală prima Cameră sesizată este Camera Deputaților”. Deci, senatorii trebuiau să se oprească din avântul lor de a legifera și să-i pună pe inițiatori să sesizeze Camera Deputaților.

Țuțuianu semnează în locul lui Tăriceanu

Cum nimeni n-a observant, legea, neconstituțională cum spuneam, și-a urmat traseul, fiind trimisă la Camera Deputaților printr-o adresă semnată de fostul ministru al Apărării Adrian Țuțuianu și nu de președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.

Legea se află acum la deputați, comisia pentru industrii și cea de apărare au avut termen pentru depunerea rapoartelor pe 3 mai. Nici la Senat, nici la Cameră nu există, cum este normal, Punctul de vedere al Guvernului.

Guvernarea, pe Programul de guvernare călcând

Ministerul Economiei Naționale a explicat, în perioada în care se optase pentru varianta OUG, într-un document de 42 de pagini, transmis ministrului Apărării, Mihai Fifor, de ce se opune transferării Direcției de Armament.

Unul dintre argumentele că OUG ar fi fost neconstituțională este zdrobitor: „Contracararea de către Guvern a măsurilor legislative adoptate de către Parlament”. MEN se referea la faptul că Programul de guvernare devenise lege, fiind adoptat de Legislativ. „Programul de Guvernare 2018-2020 arată că: „În industrie vom avea zeci de mii de angajați în plus: industria extractivă (…) industria de armament și apărare (…) În acest sens, Programul de Guvernare 2018-2020 nu se referă la unificarea calității de furnizor cu cea de beneficiar în folosul unei singure din cadrul FSNA (Forțele Sistemului Național de Apărare”, explica MEN.

„Niciunul din documentele programatice (…) nu prevede indicarea MApN ca „minister de resort sub autoritatea căruia să funcționeze operatorii economici cu capital integral și/ sau majoritar de stat, direct sau indirect din industria națională de apărare„”, sesizau cei de la Economie.

„Proiectul nu poate fi promovat”.

Alt argument pentru neconstituționalitate era „Încălcarea dispozițiilor constituționale privind respectarea principiilor economiei de piață ori protejarea drepturilor sindicatelor și patronatelor”.

„În situația în care actul normativ va fi adoptat, MapN va dobândi o dublă calitate, pe de o parte de reprezentant al statului în acționariat, iar pe de altă parte de achizitor, cu finanțare de la bugetul de stat, pentru produsele și echipamentele furnizate de operatorii economici din industria națională de apărare. O asemenea schimbare ar putea fi de natură să ridice obstacole semnificative în calea concurenței pe teritoriul României...Economia de piață și respectarea concurenței, respectarea reglementărilor europene își au sorgintea în normele constituționale. Orice risc, indiferent de natura ori gravitatea acestuia, cu referire la aceste aspecte, apreciem că trebuie eliminat”, explica MEN.

Iar ultimele cuvinte din adresa de 42 de pagini către ministrul Apărării nu lasă loc la vreo interpretare: „proiectul nu poate fi promovat”.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate