Conducerea Regiei a fost schim bată, la două săptămâni după ce ziarul Evenimentul Zilei a dezvăluit neregulile grave ce se petrec în cadrul RATB. Viața pasagerilor, dar și a angajațiilor este pusă în pericol.
Aleșii generali ai Capitalei au decis, marți, ca membrii Consiliului de Administrație al Regiei Autonome de Transport București să fie schimbați din funcție. Mai mult, activitatea directorilor din Regie va fi reevaluată, iar, potrivit surselor EVZ, directorul general, Daniel Florentin Doman, ar urma să fie schimbat. Decizia vine după ce reporterii EVZ au arătat cât de gravă este situația din Regie și faptul că șefii instituției nu iau nicio măsură. Ba mai mult, după ce EVZ a relatat ilegalitățile, aceștia au încercat să acopere neregulile-numai că era prea târziu. Mulți bani au fost aruncați deja pe fereastră.
Pe 15 aprilie, EVZ a dezvăluit faptul că mașinile Regiei circulă fără antipoluant, care reduce noxele și consumul de motorină, și că mașinile nu mai sunt spălate de mult cum trebuie. Și, în timp ce șefii Regiei au susținut timp de două săptămâni că nu este adevărat și au încercat să repare greșala, adevărul a ieșit la iveală.
„După ce ați scris că nu avem antipoluant de 2-3 luni, șefii au comandat bidoane cu soluție. Numai că era prea târziu. Instalația mașinilor s-a stricat, s-a împietrit, și e nevoie acum de mai mulți bani pentru a le pune în mișcare cum trebuie, că trebuie reparată instalația”, a povestit, pentru EVZ, Ion Usturoi – președintele sidicatului RATB.
Șofer: am rămas fără frâne în stație
Mai mult, cei care vor veni la conducerea Regiei vor trebui să rezolve o altă problemă: mașinile și tramvaiele reprezintă un adevărat pericol public. După ce EVZ a relatat că mașinile nu mai au frâne și că circulă cu ulei de motor uzat, iar tramvaiele au defecțiuni, șoferii și vatmanii au început să contacteze redacția EVZ și să povestească că le este frică să mai iasă pe traseu cu unele mașini.
„Sâmbăta trecută, am ieșit cu mașina 6276, pe linia 368. Am rămas fără frâne în stația Orizont. A trebuit să opresc mașina, iar ușile se blochează. Nu se poate așa ceva, dacă moare cineva, ce facem?”, a povestit un șofer, pentru EVZ.
Acesta a explicat că nu au piese de schimb nici acum, iar multe tramvaie sunt trase pe dreapta sau sunt scoase pe traseu cu defecțiuni. „Se vine de acasă cu echipament de protecție și chiar cu unelte pentru a se cârpi tramvaiele”. În timp ce aleșii generali PSD spun că vor demara un control la Regie, aleșii PNL și PDL arată cu degetul către PSD-iși, pe motiv că ei sunt cei care au numit conducerea Regiei, social-democrații avînd majoritate în Consiliul general, cel care decide conducerea RATB-ului.
Angajări și salarii „nesimțite”
Potrivit surselor EVZ, în ultimii trei ani, în Regie au fost angajați peste 300 de persoane, multe dintre ele în sediul central. Asta, deși se știa despre situația financiară dezastruoasă a companiei și că schema de personal este prea încărcată. Mai mult, oficialii Regiei au decis ca salariile șefiilor să fie mărite cu aproape 100 de lei, iar sporurile aplicate celor cu funcție de conducere să crească la 38%, adică aproape dublu. Asta, în timp ce angajaților li s-a aplicat o mărire de 72 de bani, potruvit mai multor muncitori din Uzina de Reparații. În următoarea perioadă, în Regie ar urma să se facă restructurări, iar cei care vor pleca vor primi salarii compensatorii uriașe, potrivit unor surse din RATB.
"La RATB este o bătălie politică pe bani. Aripa lui Marian Vanghelie conduce din umbră Regia.” SILVIU VĂDUVA, consilier general