Şefii de la Compania de Drumuri ştiau că autostrada Sibiu-Orăştie alunecă înainte să recepţioneze drumul
- Antoaneta Etves
- 2 martie 2017, 19:35
Specialiştii de la Compania de Drumuri au explicat că dealul care ameninţă să îngroape autostrada Sibiu-Oraştie a luat-o la vale înainte să se rezilieze contractul cu italienii.
Reprezentanții locali ai Beneficiarului (DRDP Braşov) monitorizează și transmit săptămânal rapoarte privind comportarea taluzelor din zona Dealului Bucium. Echipele de monitorizare și intervenție acționează conform celor propuse de către UTCB prin Raportul tehnic care recomandă refacerea sistemului de drenaj actual astfel încât să fie descărcate de ape zonele de acumulare, au explicat repreyentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Pe dealul Bucium - zona cuprinsă între km 63+770 - km 64+850, stânga, pe taluzurile cuprinse între km 64+000 – km 64+380, calea 2, s-au constatat cedări ale stabilității terenului, care au condus la apariţia mai multor trepte de cedare.
În prezent, compania desfăşoară următoarele activităţi:
Ø măsuri pentru asigurarea scurgerii apelor, curățarea și decolmatarea șanțurilor și podețelor;
Ø asanarea apelor care băltesc pe suprafața versantului din cauza imposibilității de scurgere către un emisar;
Ø mobilizarea unei echipe de intervenție pregătită să acționeze în orice moment pentru degajarea pământului alunecat în șanţul existent de la baza corpului autostrăzii, dacă va fi cazul și inspecția zilnică a zonei menționate;
Totodată a fost identificată crearea unui prag de rupere spre coama dealului, cu lungimea aproximativă de 200 m și înălțimi diferite în lungul acestuia, a cărui aspect confirmă existența unui plan de alunecare, însă acesta s-a echilibrat momentan, cu mult în amonte față de autostradă.
Dealul a luat-o la vale înainte de rezilierea contractului
Menționăm că aceste cedări ale terenului existau și erau vizibile anterior rezilierii Contractului de lucrări iar evoluția din anul 2016 este ca urmare a nefinalizării lucrărilor și nerealizării lucrărilor de conservare/protejare a versanților de către Salini Impregilo SpA.
"Pe cale de consecinţă, apreciem că alunecările din zona adiacentă autostrăzii sunt doar de suprafață și apreciem cauza lor ca fiind fenomenul de îngheț-dezgheț și umiditatea crescută. De asemenea, CNAIR SA monitorizează permanent acest sector şi acţiunile pe care le întreprinde, au rolul de a diminua posibilitatea apariţiei oricărui risc", au explicat reprezentanţii Companiei.
200 de milioane de euro a costat refacerea a 200 de metri de autostradă
Două milioane de euro, fără TVA, este valoarea lucrărilor de refacere a celor 200 de metri din autostrada A1 demolată de italieni în zona Aciliu. Lucrările au fost executate într-un fel de regie proprie de către CNAIR (fosta CNADNR), potrivit turnusfatului.ro.
Pentru cei 22,11 km de autostradă prost executați de Salini Impregilo SpA și din care fac parte și cei 200 de m în discuție, autoritățile române au plătit în total 602,9 milioane de lei, fără TVA, a informat CNAIR (din care 35,3 milioane reprezintă actualizări de preț, restul de 567,6 fiind valoarea lucrărilor executate). Autostrada executată de italieni are, în continuare, numeroase deficiențe, dar și lipsuri (cum ar fi spațiile de servicii sau funcționalitatea sistemului de semnalizare electronică). Contractul cu Salini a fost reziliat după ce muncitorii au demolat cei 200 de metri și au părăsit șantierul. Citiţi mai multe aici.
Compania italiană Salini Impregilo, care a construit „autostrada surpată” Sibiu-Orăştie, este vizată de o uriaşă anchetă de corupţie în Italia, mai multe persoane din conducere fiind deja arestate. Procurorii au dovezi că materialele folosite pentru construcţia unei căi ferate de mare viteză erau de cea mai proastă calitate. Grupul anchetat acum în peninsulă este verificat şi de procurorii anticorupţie din România, după ce porţiunea de autostradă construită de aceştia a fost demolată la mai puţin de un an de la inaugurare.