Evenimentul Zilei > Economie > Se ieftinesc vacanţele pe litoralul Bulgariei
Se ieftinesc vacanţele pe litoralul Bulgariei

Se ieftinesc vacanţele pe litoralul Bulgariei

Vecinii noştri reduc preţurile cu 10-20%, în timp ce hotelierii români se mai gândesc şi stau la mila tichetelor.

Litoralul bulgăresc va atrage şi în acest an mare parte din turiştii români: hotelierii vecini nu ţin cu dinţii de tarife şi oferă reduceri de 10-20% faţă de cele practicate anul trecut. În plus, copiii vor beneficia de mai multe facilităţi.

În România, un singur lanţ hotelier a luat până acum această măsură. Operatorii de la noi se tem că bulgarii vor lua din nou crema turiştilor români, dar scad preţurile doar dacă nu au de ales. Singura salvare rămân tichetele de vacanţă, care ar putea asigura litoralului autohton un număr confortabil de clienţi. O bătălie a preţurilor ar fi însă pierdută pentru români – dacă o săptămână la Sunny Beach, în hotel de patru stele cu all inclusive, costă 380 de euro, la Mamaia acelaşi pachet ajunge la 420 de euro.

Târgul Internaţional de la Berlin i-a convins pe bulgari că trebuie să se zbată pentru fiecare turist. „După reducerea tarifelor, următorul pas este negocierea pentru extinderea sistemelor de early booking până în luna mai”, a afirmat, pentru EVZ, Hristo Galbachev, membru în consiliul director al Asociaţiei Touroperatorilor din Bulgaria. Potrivit acestuia, la nivel guvernamental au loc acum discuţii despre oferirea unor facilităţi companiilor care organizează curse charter spre Bulgaria. Măsurile de criză ale bulgarilor se încheie cu plata a jumătate din tariful de vacanţă pentru cel de-al doilea copil, în timp ce primul are gratuitate.

Ajutorul vine cu tichete

Dintre hotelierii de pe litoralul autohton, numai Perla Majestic a anunţat tarife reduse. „Am decis să scădem preţurile cu 10%, pentru a-i încuraja pe turişti să-şi petreacă vacanţele pe litoralul nostru”, declară Nicolae Buzdun, directorul complexului Perla Majestic. Potrivit acestuia, turiştii vor plăti, în plin sezon, 486 de lei/camera/zi, cu mic dejun şi prânz inclus, plus comisionul agenţiei, în loc de 540 de lei, cât costa în 2008. Ceilalţi hotelieri aşteaptă să vadă cum va evolua piaţa.

„Dacă nu vom avea turişti, vom adopta şi noi această măsură”, afirmă Ciprian Constantinescu, directorul grupului CoHotels. Reprezentanţii patronatelor susţin însă măsura preventivă. „Mai bine se fac reduceri acum, decât atunci când va fi prea târziu să-i întorci pe turişti”, susţine Dragoş Răducan, secretar general la Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc. În schimb, hotelierii se bazează pe nou-introdusele tichete de vacanţă.

COLŢII CRIZEI

Românii sunt gata să renunţe la excursii

Dacă rămân fără bani, 60,9% dintre români sunt dispuşi să renunţe la excursii şi călătorii, în timp ce 56,6% nu-şi mai cumpără obiecte de lux, reiese dintr-un studiu realizat de Mednet Marketing Research Center. Ieşirile în oraş, hainele şi investiţiile sunt următoarele pe lista economisirii, iar pe ultimul loc se află alimentele. În ceea ce priveşte comportamentul de consum pe fondul crizei financiare, mai mult de jumătate dintre cei chestionaţi (50,6%) vor cumpăra aceleaşi produse ca până acum, dar în cantităţi mai mici.

Doar 31,4% dintre intervievaţi susţin că nu îşi vor modifica aproape deloc comportamentul de consum. În schimb, 9% sunt dispuşi să opteze pentru acelaşi gen de produse, dar la un preţ redus. Studiul a fost realizat în perioada 28 ianuarie-10 februarie 2009, prin intermediul interviurilor telefonice. Dacă criza le-ar afecta veniturile, cei din provincie ar renunţa în mai mare măsură (59,1%) la obiectele de lux decât cei din Bucureşti, care au înregistrat un procent de 50,7%. Gălăţenii sunt cei mai hotărâţi în ceea ce priveşte cumpărarea a celoraşi produse ca până acum, dar în cantitate mai mică, urmaţi de brăileni.