Editura Evenimentul si Capital

SCHIMBĂRI RADICALE la Facebook. Zuckerberg LOVEȘTE ZDROBITOR în PRESĂ, după VALURILE de CENZURĂ și conturi BLOCATE. CE URMEAZĂ pentru CITITORI și JURNALIȘTI

Autor: | | 0 Comentarii | 4565 Vizualizari

După ce a câștigat o importantă parte din trafic - și implicit din bani - de pe urma ziarelor, Facebook a decis să le aplice editorilor o lovitură: postările cu știri, alături de cele ale companiilor, vor apărea mult mai rar pe wall-ul utilizatorilor.

Pentru cei nefamiliarizați cu felul în care funcționează algoritmii Facebook, anunțul făcut de Mark Zuckerberg pare banal: va face astfel încât utilizatorii să vadă mai multe postări ale prietenilor și rudelor decât ale presei. Pentru cei care cunosc felul în care marile publicații și-au crescut vizibilitatea cu ajutorul rețelei sociale, dar și contribuind decisiv la creșterea afacerii tânărului miliardar, anunțul este o adevărată bombă: Facebook nu va mai fi instrument de marketing decât pe bani, și încă mulți.

Lucru cu atât mai grav cu cât progresele tehnologice au schimbat și obiceiurile de consum de presă, astfel încât tot mai mulți oameni au renunțat la ziarele tipărite în favoarea știrilor în format digital, oferite pe Internet. Unde Facebook, alături de Google, un alt gigant cu tendințe monopoliste, era unul dintre principalele mijloace de „difuzare”.

Furnizor de fericire...

Măsura este motivată, ca de obicei, prin invocarea unor studii academice potrivit cărora utilizarea rețelelor sociale poate duce la întărirea relațiilor cu familia și prietenii, iar acest lucru aduce bunăstare emoțională. Zuckerberg invocă mesaje de la utilizatori, care s-ar fi plâns că postările de la instituții media sau companii ajung să ocupe aproape întregul „feed” și să „îngroape” astfel postările apropiaților.

E important de remarcat că, deși Facebook oferă posibilitatea de a-ți marca rudele sau prietenii, prin opțiuni precum „căsătorit cu...”, „într-o relație cu...” sau „prieteni apropiați”, mulți utilizatori aleg să nu le activeze din rațiuni de securitate. Ceea ce înseamnă că va fi destul de greu pentru roboți să identifice pe baza acestor opțiuni care anume sunt „apropiații” unui utilizator.

Așa că e greu de spus dacă mesajele de la utilizatori invocate de „inventatorul” Facebook reprezintă motivul, sau doar pretextul acestor modificări.

... sau de informații și știri?

Apoi, e discutabil motivul pentru care o persoană folosește contul de Facebook. Platforma nu mai e de mult doar o „rețea socială”, precum MySpace și Hi5, ci și un enorm agregator de știri, mai mare decât Reddit, de exemplu. Așa că mulți folosesc FB pentru a-și lua informațiile de care au nevoie.

Vechii algoritmi ai Facebook îți permiteau, printr-un „like” dat unei pagini și interacțiunea cu știrile acesteia (like la postări), o agregare de informații din diverse „nișe” relevante pentru utilizator. Era un fel de a te abona la informații diverse într-un singur program.

Ce nu spune boss-ul Facebook este că postările „instituționale” nu apar în newsfeed decât în două situații: dacă utilizatorul le-a „cerut”, dând un „like” inițial paginii respective, sau dacă sunt postări „sponsorizate”, adică plătite de cel care le-a făcut.

E important de precizat aici că, de fapt, Zuckerberg știe foarte bine că platforma sa nu e doar o rețea de socializare, ci și un furnizor de informații. Un studiu Pew Research din 2016 arăta că circa 44% dintre americani își iau știrile de pe Facebook, dintr-un total de 62% care declarau că se informează cu ajutorul rețelelor sociale. Studiul mai arăta că 66% dintre utilizatorii FB își iau știrile din această rețea, capitol la care Facebook nu era depășită decât de Reddit - care, totuși, este în primul rând un agregator propriu-zis - cu 70%, dar peste platforma de microblogging Twitter, cu 59%.

Și mai îngrijorător, având în vedere enorma răspândire a Facebook, este faptul că circa 64% dintre americani - dar cifrele ar putea fi valabile și pentru alte popoare - se informează dintr-o singură sursă, ceea ce înseamnă că influența știrilor ce ajung la utilizatori prin Facebook este imensă.

Ce ar fi putut determina această schimbare la Facebook

Compania lui Mark Zuckerberg s-a confruntat, în ultima perioadă, cu o serie de critici foarte dure, fiind acuzată că a contribuit la răspândirea propagandei și a știrilor false (fake news). Lucrurile au devenit extrem de periculoase pentru Facebook după acuzațiile, deocamdată fără probe concludente, potrivit cărora Rusia ar fi influențat decisiv campania pentru Brexit și prezidențialele din Statele Unite.

Cea mai mare rețea socială a lumii a fost acuzată că a contribuit decisiv, chiar și prin inacțiune, la răspândirea a ceea ce establishmentul progresist numește „fake news” (știri false), „post truth” (post-adevăr), „hate speech” (discurs al urii) și populism. Acuzațiile au fost atât de grave încât unul dintre investitorii timpurii (early investors) ai Facebook a lansat o adevărată cruciadă pentru „salvarea” sau „repararea” rețelei sociale.

Algoritmii și modelul de business, problema cea mai mare a Facebook

Roger McNamee explică marile vulnerabilități și avantajele rețelei. „Facebook, Google și alte platforme câștigă bani din publicitate. Ca orice afacere ce trăiește din reclame, companiile de publicitate sunt mijloacele de producție, iar publicul este produsul”. Doar că, spre deosebire de presa tradițională, pentru platformele online, smartphone-ul a adus o revoluție incredibilă.

„În câțiva ani, miliarde de oameni au ajuns să aibă conținuturi de cele mai diverse categorii în fața ochilor cel puțin 16 ore pe zi”. „Facebook și Google au un imens avantaj față de media tradițională: pe baza enormei cantități de date în timp real despre utilizatori, acestea pot personaliza conținutul pentru fiecare individ. Ceea ce le permite să monopolizeze atenția utilizatorilor de smartphone și să-și facă platformele atractive pentru companiile de publicitate. De ce să plătești unui ziar în speranța că vei atrage atenția unei anumite părți din audiență, când cu ajutorul Facebook poți să ajungi exact la oamenii la care dorești, fără a-i deranja pe alții și fără a plăti în plus?”

Dar de aici vin și principalele riscuri. „Algoritmii sunt astfel creați încât să maximizeze atenția, pentru a crește profitul. (...) Iar algoritmii bazați pe captarea atenției avntajează mesajele negative. (...) Frica și mânia produc mai multe like-uri și share-uri decât plăcerea și bucuria”.

Așa că, concluzionează Roger McNamee, „platforma împinge oamenii la autosegregare, la izolarea în „bule” cu oameni care gândesc la fel, reducând riscul de a fi expus la idei care să-ți zdruncine convingerile”. De aici, enormul succes al campaniilor negative.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Economie

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
22:55 COALIȚIA, pe MUCHIE de CUȚIT din cauza lui DRAGNEA? Se întețesc ATACURILE la PSD. „Fără noi NU ar fi FOST” 20:25 Legea offshore I-A ADUS lui Dragnea ÎNCĂ UN DUŞMAN. Noul val din PSD: „Nu contați pe votul meu pentru această porcărie” 14:02 Înregistrare cu un GREU DIN PSD: „Îl cheamă la DNA să spună că domnul preşedinte…” LA CINE SE REFERĂ? Breaking news 13:08 Războiul dintre Carmen Dan și Gabriela Firea s-a mutat la Parchet! L-a turnat omul primarului pe subalternul favoritei lui Dragnea? 13:07 ATENTAT POLITIC EȘUAT. Cum a reușit Liviu Dragnea să scape dintr-o nouă ambuscadă. Editorial de Dan Andronic. 11:35 SCANDAL MONSTRU în direct la Antena 3. EXISTĂ O CÂRTIŢĂ a SRI? În urma dezvăluirilor, CINEVA DIN PSD poate fi exclus. Alertă în politică 09:10 Dragnea şi Firea AU BĂTUT PALMA ÎN CEx pentru un SCOP COMUN. De abia AZI S-A AFLAT! Funcţie importantă... 09:08 Adevărata bombă de la CEx al PSD? LUI TĂRICEANU NU-I VA PLĂCEA... Breaking news în politică 08:49 Victorie amară pentru Dragnea. Există un SACRIFICIU NEŞTIUT. Puciştii vin puternic pe turnantă. NEWS ALERT 08:44 Contribuția noului Binom SRI – Parchetul General la rămînerea lui Liviu Dragnea în fruntea PSD. Gândul lui Cristoiu 08:43 Şi totuşi, FIREA L-A ÎNVINS PE DRAGNEA înainte de CEx. Avem un nou NR. 1 ÎN PSD. Breaking news 17:07 DEZVĂLUIRI incendiare din CEx al PSD. Momentul de COTITURĂ care l-a SALVAT pe Liviu Dragnea de la debarcarea din PSD 13:46 DRAGNEA anunță REMANIEREA: „Nu trebuie să rămână în GUVERN” 13:39 Dragnea A PĂŢIT-O RĂU! SĂ FIE MÂNA PUCIŞTILOR? Numai la asta nu se aştepta şeful PSD... Breaking news politic 12:25 „Problema PSD ului și a lui Dragnea nu este CORUPŢIA, ci PROSTIA ajunsă chiar la rang de VIRTUTE” 12:16 Trădare în CEx al PSD? Declaraţii incendiare ale lui Marian Oprişan: „NU MOR DE DRAGUL LUI DRAGNEA” Breaking news 10:22 Scandalul din CEx ajunge la acuzații grave. Cine din PSD dă de băut PROCURORILOR pentru a scăpa de DOSARE de evaziune FISCALĂ? Alertă 10:22 Previziunea lui ION CRISTOIU despre CEx PSD: „Se va SFÂRȘI prost” 10:21 Firea a aflat detaliile murdare din CEx al PSD. Dragnea va lovi năprasnic, dar ADEVĂRATA BOMBĂ vizează două nume din Guvern 10:20 Băsescu îl face pe Dragnea cu ou și oțet: Atât de nociv încât până la sfârşitul anului va trebui să plece

Articole salvate