Schimbări la asigurările auto. Șoferii care scapă de plata RCA

Sursa foto: arhiva EVZ

Piața asigurărilor auto va trece print-o serie de schimbări majore. Unele categorii de autovehicule vor scăpa de obligativitatea plății RCA, în timp ce în cazul unora asigurarea nu va mai acoperi accidentele produse de acestea. Noile reguli trebuie să fie implementate până pe 23 decembrie 2023.

Legislația RCA din România va trece prin modificări semnificative până la finalul acestui an. Majoritatea dintre ele sunt impuse de Comisia Europeană. Directiva Europeană 2.118 din 2021 va trebui transpusă și în legislația de la noi din țară până cel târziu pe 23 decembrie anul acesta. În prezent, proiectul normativ se află la Ministerul Finanțelor, după ce a fost adoptat de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

O nouă definiție pentru noțiunea de vehicul, posibile derogări de la obligativitatea asigurării pentru o anume categorie de mașini și proprietari, limite mai mari de asigurare, primul calculator independent cu vânzare directă, dar și controale mai dure și cu metode noi pentru descoperirea mașinilor care circulă fără RCA, sunt doar câteva dintre modificările impuse de Directiva Europeană.

Proiectul de lege va fi pus în dezbatere publică, iar momentan nu se cunosc informații cu privire la forma în care el va fi promovat (OUG, HG sau lege).

Schimbări importante în legislația RCA

Cinci dintre cele mai importante modificări care vor fi făcute în legislația asigurărilor auto până la finalul acestui an:

  • În situațiile în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport, asigurarea RCA nu va mai acoperi accidentele produse de acestea;
  • Limitele de despăgubire cresc și vor fi exprimate în lei, la un curs indicat de Directivă. În cazul daunelor materiale limita crește de la 1.220.000 de euro la 1.300.000 de euro, iar în cazul vătămărilor corporale, suma maximă ce va putea fi plătită în baza unei polițe RCA urcă de la 6.070.000 de euro la 6.450.000 de euro;
  • Se va introduce un tipizat standard la nivel european care să conțină istoricul daunelor acoperite de RCA comise de fiecare asigurat. În România, Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) a lansat deja de doi ani un serviciu care permite eliberarea online a unui certificat de daunalitate valabil în toată Europa, cu ajutorul căruia românii care conduc în afara țării pot obține prețuri mai mici pentru RCA, în cazul în care au un istoric de daună bun.
  • Se vor introduce reglementarea derogărilor de la plata asigurării RCA. Nu se cunosc încă detalii despre felul în care România va înțelege să reglementeze aceste excepții, însă s-a discutat despre situații cum ar fi vehiculele utilizate sezonier (inclusiv automobile sau motociclete), în cazul cărora se va putea suspenda obligația de asigurare. Cert este că, potrivit Directivei Europene, statul va putea decide să elimine obligativitatea asigurării în cazul unor instituții (de exemplu Poliția sau Pompierii, dar și orice alte instituții), sub condiția ca statul să garanteze plata daunelor în caz de accident;
  • Se vor introduce reglementări clare privind felul în care BAAR va putea comunica cu alte instituții, foarte importantă aici fiind comunicarea cu Direcția Regim Pemise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor (DRPCIV), care ar putea conduce la verificarea existenței RCA fără un control direct asupra vechiculului, mai ales că aceași Directivă spune că trebuie permise și metode de control fără oprirea vehiculului, cu metode electronice.

Platforma care le va permite românilor să vadă ofertele RCA

În Directiva Europeană se mai specifică faptul că, orice trotinetă sau bicicletă care are motor, trebuie să aibă și o asigurare auto obligatorie.

Prezența RCA-ului va fi verificată prin camere sau consultarea unor baze de date, fără control fizic.

O altă modificare este o premieră în România. Șoferii vor avea la dispoziție o platformă unde vor putea vedea toate ofertele directe de RCA pentru automobilul pe care îl conduc și, în plus, va exista posibilitatea achiziționării online a respectivei asigurări. În cazul vânzărilor directe în online, costul asigurătorului cu vânzarea este mai mic decât în cazul altor canale.

„Țările membre pot decide să pună la dispoziția consumatorilor un instrument de comparație gratuit și independent care să permită comparația între prețurile practicate de firmele care vând RCA”, se precizează în Directiva Europeană.

O altă modificare semnificativă impusă de Directivă arată că „se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată”. Valabilitatea polițelor de asigurare auto va putea fi verificată pe un sistem similar cu cel folosit de CNAIR pentru vignetă.

Persoanele care circulă cu autovehiculul pe drumurile publice fără să aibă încheiată o poliță RCA riscă să rămână fără numerele de înmatriculare și o amendă de peste 1.000 de lei, potrivit economica.net.