Scandalul manualelor

Scandalul manualelor

In manualele "de istorie integrata", unor personalitati contemporane ca Renate Weber li se acorda mai mult spatiu decat Bratienilor.

Romanii au devenit capsunarii Europei. PSD este o continuare a partidului comunist, "care a mentinut o serie de inertii mentale". Un vecin de bloc al unui autor de manuale povesteste cum a trait el in perioada comunista. Toate aceste franturi nu sunt fraze decupate din ziare, ci informatii pe care le gasesc elevii din clasele a IX-a si a XI-a in manualele alternative de Istorie.

Istoria este in schimbare Din toamna anului trecut nu mai exista Istorie universala, ci Istorie integrata, unde elevii invata atat despre Take Ionescu sau Ion I.C. Bratianu, cat si capitole intregi legate de configuratia optima pentru un computer, blogosfera, familie - privita ca o institutie in destramare sau Codul lui Da Vinci.

"Toata istoria, din antichitate si pana in prezent, este indesata cu furca in clasele a IX-a si a X-a, iar in clasa a XI-a nu mai ramane mare lucru de spus. S-au acordat spatii ample unor indivizi din perioada contemporana, care n-au niciun fel de merite, dar care beneficiaza de un numar de randuri sau pagini mai mare decat Mihai Viteazul, Stefan cel Mare, Take Ionescu si Ion I.C. Bratianu, la un loc", spune Lia Olguta Vasilescu, presedintele Comisiei de invatamant din Camera Deputatilor.

Ministrul educatiei, Mihail Hardau, a fost chemat ieri la Comisie pentru a explica doar cateva dintre "neclaritatile" aparute in actualele manuale alternative de Istorie de la liceu.

Chiar daca a spus ca va analiza cartile, ministrul este de parere ca istoria este in schimbare. "Suntem in reforma, iar aceasta inseamna perfectionare. Schimbarea este dureroasa. Sa ne despartim de ceva nu este usor", a declarat Mihail Hardau. In opinia ministrului educatiei, un scolar trebuie sa fie un tanar eliberat de jaloane, capabil sa raspunda provocarilor.

Prea multe pareri ale autorilor Profesorii de istorie sunt de parere ca noile manuale nu mai invita la dezbatere. "Se impun prea multe pareri ale autorului. Unele informatii sunt total inadecvate pentru ca noi nu vrem sa politizam manualul", spune un dascal de la un liceu bacauan.

"Sunt multe teme, capitole, cum este cel legat de Uniunea Europeana, care se repeta in fiecare an", adauga profesorul. Cioroianu este de parere ca elevilor le raman in minte aspectele istorice pe care le traiesc si ca, ceea ce conteaza, nu este neaparat calitatea manualului, cat cea a profesorului.

La clasa a XII-a lucrurile sunt si mai haotice, intrucat este ultimul an cand se studiaza Istoria Romanilor. Manualele de istorie pentru ultimul an de liceu, din care se va invata din toamna, nu au fost inca evaluate.

Din carti

Exemple de istorie "alternativa" > "Imi aduc aminte de bucuria cu care am intrat in noua locuinta primita prin intreprinderea la care lucram..." - relatarea unui vecin de bloc al autorului - Istorie clasa a XI-a, Editura Corint.

> Copiii pot afla ce parere au Miron Cozma si oamenii de pe strada despre mineriada din 1990, ce zice Grupul de Dialog Social si pot raspunde la intrebarea cine i-a chemat pe mineri la Bucuresti in manualul Istorie clasa a XI-a, Editura Corint.

> Renatei Weber i se aloca mai mult spatiu decat au, impreuna, Ion I.C. Bratianu si Take Ionescu, in manualul Istorie clasa a XII-a, Editura Sigma.

Ne puteți urmări și pe Google News