București. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat noile tarife de referință pentru polițele RCA, marcând astfel a treia majorare consecutivă în ultimii trei ani. De această creștere vor fi afectați în special șoferii sub 30 de ani care dețin mașini înmatriculate în București și Ilfov.
În consecința acestor majorări, un șofer sub 30 de ani care conduce un vehicul cu o putere de până la 50 kW (68 de cai putere) va fi nevoit să achite 3.200 de lei (aproximativ 650 de euro) pentru asigurarea pe un an.
Această sumă este aproape dublă comparativ cu cea plătită de un șofer similar din alte regiuni ale țării.
Noile prețuri RCA, criticate de experți
Adrian Negrescu, analist economic, consideră noile majorări de prețuri ca fiind o discriminare evidentă pe criterii geografice, impusă de ASF împreună cu asiguratorii, fără a avea la bază un studiu concret care să demonstreze că riscul de a conduce în București este semnificativ mai mare decât în orașe precum Cluj, Constanța sau alte localități la fel de aglomerate ca și Capitala.
„Este un criteriu arbitrar care este introdus fără o dezbatere publică, fără o justificare concretă și care, practic, poate ajunge să dubleze prețurile de asigurare pentru bucureșteni și pentru cei care trăiesc în Ilfov, doar pe principiul că există un risc mai mare de accident în capitala României”, spune acesta.
Expertul subliniază că, la nivel global, riscul în asigurările RCA este determinat de o varietate de factori, precum vechimea mașinii, puterea acesteia, vârsta șoferului și istoricul de accidente.
Faptul că ASF a acceptat astfel de sugestii din partea asiguratorilor cu privire la polițele RCA ridică întrebări cu privire la modul în care această instituție protejează interesele consumatorilor în fața celor care doresc să majoreze tarifele și să obțină mai multe venituri din această asigurare obligatorie.
Noile criterii anulează toate beneficiile pentru șoferi
Adrian Negrescu subliniază că locuitorii din București și Ilfov vor plăti mai mult decât cei din alte orașe, doar din simplul motiv al reședinței lor.
Acesta consideră că, în aceste condiții, conceptul de bonus-malus, care recompensează comportamentul responsabil la volan și include prevenția accidentelor, va fi anulat de acest criteriu, fără o justificare economică reală, ci doar în interesul jucătorilor din piață.
„Riscul de accidente nu trebuie calculat în funcție de numărul mașinilor, ci de rata de accidente. E posibil ca șoferii din București să aibă un comportament mult mai corect și să fie mult mai bine pregătiți pentru a face față traficului supra-aglomerat decât un locuitor al unui oraș unde traficul nu este atât de aglomerat”, a mai subliniat Negrescu.
În acest context, Anca-Elena Bălășoiu, avocat și cadru universitar, este de părere că există mijloace legale prin care legea propusă privind tarifele RCA de Guvernul PSD+PNL pentru a aduna fonduri la buget poate fi contestată la Curtea Constituțională a României (CCR).
Potrivit acesteia, pârghia legală care poate fi folosită de diverse categorii de persoane, deoarece modificarea pare să contravină articolului 16 din Constituție, care instituie principiul egalității în fața legii.
În consecință, Curtea Constituțională poate fi solicitată să analizeze în ce măsură prevederile mai restrictive pentru anumite categorii de șoferi, referitoare la prețurile RCA, sunt contrare legii supreme.
Parlamentul, Guvernul, Avocatul Poporului sau chiar un justițiabil implicat într-un litigiu pot, în anumite condiții, să sesizeze neconstituționalitatea unei legi la CCR.
CNCD ar trebui să se sesizeze din oficiu cu privire la prețurile RCA
Avocatul Ilie Dorin susține că, în primul rând, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) ar trebui să se autosesizeze în privința acestei situații, considerând-o o formă de discriminare.
El afirmă că, deși ar putea înțelege logica legată de vârsta asiguratului, nu poate justifica diferența de tratament aplicată asiguraților din București și județul Ilfov.
În opinia sa, aceasta reprezintă o discriminare evidentă, chiar dacă este motivată de numărul mai mare de accidente din aceste zone.
„Accidentele sunt oricum penalizate de sistemul bonus malus, deci adăugarea unui nou criteriu de domiciliu, diferit față de restul țării, este total inechitabil și discriminator. Cat privește vârsta asiguratului, consider că mai degrabă ar conta vechimea permisului și nu anii asiguratului.
Un șofer de 23 de ani cu permis de 3 ani este mai puțin periculos ca un șofer de 32 de ani cu permisul obținut a un o lună.
ASF pare că este interesat mai mult de buzunarul firmelor de asigurare decât de buzunarul românului de rând. Deși normele emise de această autoritate ar trebui să fie în interesul cetățeanului, ele sunt împotriva lui.
Noile tarife pentru tineri vor influența negativ viața lor în sensul că aceștia vor fi descurajați să aibă/să conducă o mașină. Acest lucru îi va descuraja în alegerea unui loc de muncă sau unei facultăți care ar fi fost mai accesibilă cu mașina”, a mai spus expertul, potrivit ziare.com.