Această sărbătoare a fost așezată imediat după praznicul Pogorârii Sfântului Duh, când se descoperă oamenilor și a treia Persoană a Sfintei Treimi, Sfântul Duh, pentru a arăta că mântuirea oamenilor este lucrarea lui Dumnezeu, Unul după ființă, dar care are trei fețe sau ipostasuri, Tatăl, Fiului și Duhul Sfânt.

După Pogorârea Sfântului Duh la cincizeci de zile de la Învierea Domnului (Sfintele Paști), la Ierusalim s-a întemeiat prima comunitate creștină și a luat ființă Biserica. În Biserică omul intră prin botez, una din cel Șapte Sfinte Taine, care se face în numele Sfintei Treimi.

Arhimandritul Ilie Cleopa spunea în volumul care reunește predici ținute la praznicele împărătești și la sfinții de peste an, că învățătura despre Sfânta Treime este greu de înțeles, dar este spre folosul nostru să înțelegem câte ceva. Și îl cita în acest sens pe Sfântul Maxim Mărturisitorul: "Cunoștința Sfintei și celei de o ființă Treimi este sfințire și îndumnezeire pentru îngeri și pentru oameni ".

Este absolut necesar să cunoaștem despre Sfânta Treime cât este cu putință omului. Dar oricât am învăța, nu-i destul căci nici îngerii, nici heruvimii, nici serafimii nu pot dogmatisi și teologhisi despre Preasfânta Treime, însă toți suntem datori să învățăm cât putem, arăta părintele Cleopa.

Persoanele Sfintei Treimi sunt Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Tatăl este nenăscut și nu are cauză. El este izvorul celorlalte două persoane. Fiul este născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, precum se naște cuvântul din minte, iar Duhul Sfânt purcede din Tatăl și Se trimite în lume prin Fiul.

O imagine a Sfintei Treimi suntem noi oamenii care avem minte, cuvânt și duh, căci suntem creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.

Te-ar putea interesa și: