Sănătatea românilor, în pericol chiar de Paște. Avertismentul autorităților

Sursa foto: Arhiva EVZ

Vopseaua de ouă comercializată în prezent, în magazinele din România, conține un număr mult mai mare de aditivi decât în urmă cu șase ani.

Vopseaua de ouă care se comercializează în prezent pe piața românească conține cu 58% mai mulți aditivi decât în urmă cu șase ani. Informația apare într-un studiu realizat de Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, Infocons.

Asociația a realizat un studiu comparative, aferent perioadei 2015 -2021, pe 60 de produse tip vopsea de ouă. Documentul a ținut cont de rezultatele altor studii, similare, din anii 2015, 2016, 2018, 2019 și 2021. Produsele analizate sunt comercializate sub brandurile „Alex”, „Oetker”, „Gordena Impex”, „Gallus”, „Carmin”, „Take Line”, „Heitmann” și „Atifco”.

Concluziile cercetării arată că din punct de vedere al gramajului și al capacității de vopsire, produsele studiate s-au găsit sub formă de vopsea lichidă, vopsea praf/granulata, vopsea gelificata, tablete de vopsea, stampile cu vopsea și vopsea hartie ornamentala. Iar cantitățile studiate au fost cuprinse între 5 și 28 de grame.

Analiza pe capacitatea de vopsire

Capacitatea de vopsire a vopselelor studiate este cuprinsa între 10 și 120 de ouă.

„Remarcăm faptul că în 2018, cu numai 16 g de vopsea, putem vopsi 100 de ouă, însă vopseaua respectivă conține 10 aditivi. În 2021 cu 40 g de vopsea (jeleu de colorare 20 g, coloranți în capsule 18 g și cristale 2 g), vopsim 120 de ouă, dar cu un număr de 9 aditivi”, se arată în comunicatul transmis de InfoCons.

Potrivit sursei citate, în studiul din 2015, observăm ca doar cu 10 g se puteau vopsi 30 de ouă, iar în 2016 și 2018, cu 20 g puteam vopsi între 40 și 60 de oua. Pe de altă parte, în anul 2019 cu doar un gram mai mult, față de anii precedenți, se puteau vopsi doar 30 de ouă.

Din punctul de vedere al numărului de aditivi, studiul arată că media acestora s-a dublat în 2021, față de media numărului de aditivi identificați în studiul din 2015.

„În studiul din 2015 media numărului de aditivi regăsiți într-un produs era de 3 față de 5, media aditivilor regăsiți în studiile din 2016, 2018 si 2019. Iar media din 2021 este de 7 aditivi”, se mai arată în studiu.

Modificări asupra numărului de aditivi în funcție de ani

Conform acestuia, pe parcursul celor șase ani analizați, în compoziția produselor de vopsit ouă apar modificări în ceea ce privește numărul de aditivi. Acesta diferă în funcție de tipul de vopsea, gramaj și cantitatea de ouă pe care o poate vopsi.

Numărul maxim de aditivi găsiți în studiul comparativ pe anii 2015-2021, este următoarea:

7 – numărul maxim de aditivi găsit într-un produs, în studiul din anul 2015.

10 – numărul maxim de aditivi găsit într-un produs, în studiul din 2016 și 2018.

12 – numărul maxim de aditivi găsit într-un produs, în studiul din anul 2019.

12 – numărul maxim de aditivi găsit într-un produs, în studiul din 2021 (regăsit în trei produse distincte).

Studiul comparativ pe ani

Fiecare produs a avut în componență minim 1 aditiv alimentar:

10 tipuri diferite de aditivi au fost găsite în produsele din studiul din 2015.

16 tipuri diferite de aditivi au fost găsite în produsele din studiul din 2016.

22 tipuri diferite de aditivi au fost găsite în produsele din studiul din 2018.

32 tipuri diferite de aditivi au fost găsite în produsele din studiul din 2019.

32 tipuri diferite de aditivi au fost găsite în produsele din studiul din 2021.

Astfel, conform studiului, constatăm o creștere a numărului tipurilor aditivilor cu 22% în 2021, față de 2015.

Care sunt cei mai întâlniți aditivi

Și în 2021 se menține folosirea celor mai utilizați aditivi, la care se adaugă E211 (regăsit în 23 de produse și E202 (regăsit în 19 produse), rămânând constant numărul tipurilor de aditivi față de anul 2019. Aditivii identificați sunt:

– acidul lactic (E270) – prezent, în 2021, în 26 produse.

– azorubina (E122) – prezent, în 2021, în 28 produse.

– albastru briliant FCF (E133) – prezent, în 2021, în 22 produse.

– tartrazina (E102) – prezent, în 2021, în 21 produse.

– acidul citric (E330) – prezent, în 2021, în 19 produse.

– Benzoat de sodiu (E211) – prezent, în 2021, în 23 produse.

– Sorbat de potasiu (E202) – prezent, în 2021, în 19 produse.

Îndemnul președintelui InfoCons

Președintele InfoCons, Sorin Mierlea a precizat că vopseaua de ouă este o substanță care poate fi ingerată cu ușurință, atât de adulți, cât și de copii. De aceea este foarte important ca aceasta să fie de calitate. El recomandă consumatorilor să folosească citească etichetele produselor și să folosească doar acea vopsea cu un număr redus de aditivi.

„Creșterea numărului de aditivi ca medie în diferitele produse agroalimentare ne îndepărtează de practica Uniunii Europene creând premisele de a avea produse în raft cu tot mai mulți aditivi alimentari  ceea ce duce la produse de o calitate diferită. Vopseaua de ouă este o substanță care de cele mai multe ori poate fi ingerată de noi sau de copiii noștri prin transfer, în momentul în care decojim ouăle.

Este foarte important să citim etichetele produselor și să ne gândim că în coșul pentru Sărbători în care regăsim ouă, cozonaci și vin se regăsește și vopseaua de ouă. Găsim în comerț vopsea de ouă chiar și cu 12 E-uri. Citelște eticheta! Alege în cunoștință de cauză“, a declarat Sorin Mierlea, președintele InfoCons.

Ce este InfoCons

InfoCons (www.infocons.ro), Asociația Națională de Protecția Consumatorilor, este unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International. Aceasta este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.