Blestemul autostrăzilor din Transilvania. Încă una s-a surpat. Traficul este restricționat
- Laurențiu Teodorescu
- 3 octombrie 2019, 14:30
De bine ce a fost făcută, Autostrada Sebeș - Sibiu intră încă o dată în reparații!
Problemele au apărut într-o zonă prea bine cunoscută de autorități, între Cunța și Săliște. S-a tasat terenul, se apără constructorii, din cauza unor alunecări de teren la adâncime. De fapt, s-a dus naibii lucrarea care oricum era făcută de mântuială. (vezi aici ce s-a întâmplat), putem trage noi concluzia după ce am trecut recent prin zonă.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a intervenit prompt, în binecunoscutu-i stil: trafic restricționat în zonă! Bine ca nu au mai „închis” un oraș întreg, cum au procedat aici!
Porțiunea de autostradă dintre Sibiu și Sebeș, una dintre cele mai aglomerate rute ale României, care preia traficul de pe mai multe artere, s-a stricat imediat după construire, în 2014, și a stat închisă ani de zile. Pe sectorul de autostradă de 22 de kilometri, de la Cunța, la scurt timp de la inaugurare au început să apară probleme în structura de rezistență a drumului. Practic, susțin specialiștii, nu au fost construite drenaje care să preia apele din rețeaua subterană și astfel, la scurt timp, drumul s-a rupt iar un tronsonul de 200 de metri a luat-o la vale.
Pe lângă toate astea, experții angajați de CNADNR au stabilit că materialele de construcție folosite au fost de slabă calitate. În plus, în unele locuri, grosimile straturilor de piatră sau balast stabilizat nu corespundea cu cele din proiect.
Avem puține, dar proaste. Blestemul din Ardeal
Autostrăzile din Transilvania par blestemate. În afară de tronsonul Sebeș-Sibiu, și scurta bucată dintre Turda și Decea (lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Turda) s-a surpat, în urmă cu doi ani.
„Lotul 4 din Autostrada A10 Sebeș-Turda, între nod Turda și nod Decea, construit de Porr, este aproape de finalizare. Din păcate, pe lot a apărut o alunecare urâtă care a angrenat nu doar taluzul unui debleu, ci și aliniamentul autostrăzii, așa cum se poate observa din fotografii. În ciuda acestei alunecări serioase și a volumului mare de muncă rămas de executat în zona Lacului Stejeriș, constructorul își asumă în continuare, conform surselor noastre, data de 30 noiembrie 2017 pentru finalizarea lucrărilor cel puțin la un nivel care să permită deschiderea traficului fără restricții, în deplină siguranță”, anunțau, atunci, reprezentanții Pro Infrastructura.
Autostrada Sebeș-Turda a fost împărțită în patru loturi: Lot 1 – 17,0 km – de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului (Constructori: asocierea Impresa Pizzarotti – Pomponio, Cost: 541 mil. lei, fără TVA), Lot 2 – 24,3 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud (Constructori: asocierea Aktor – Euroconstruct Trading, Cost: 549 mil. lei, fără TVA), Lot 3 – 12,5 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (Constructori: asocierea Tirrena Scavi – Societa Italiana per Condotte d'Acqua, Cost: 420 mil. lei, fără TVA) și Lot 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până în Turda (Constructori: asocierea Porr Construct – Porr Bau, Cost: 470 mil. lei, fără TVA).
Restricții ...peste alte restricții
Până la remedierea situației, CNAIR anunță că a stabilit la 60 km/h viteza maximă de circulație admisă pe ambele sensuri. Pentru șoferii care tranzitează A 1 Sebeș – Sibiu să spunem că problemele sunt la kilometrul 276 al autostrăzii.
Culmea este că în zonă oricum erau în vigoare restricţii de viteză din cauza stării proaste a drumului. Într-adevăr, nu de 60 de kilometri la oră, dar poate că România vrea să intre în Cartea Recordurilor cu cea mai mică mare viteză permisă pe o autostradă!
CNAIR, un comunicat sec și rugăminți către șoferi
Avem șef nou la CNAIR, dar obiceiurile sunt vechi, iar stilul de lucru, la fel de inadecvat timpurilor de azi.
Într-un comunicat de presă postat pe site-ul companiei, CNAIR anunță că „având în vedere apariţia unor tasări la corpul autostrăzii A1, Sibiu-Sebeş ( km 276), calea 1, banda 2, în zona Sălişte, s-a luat decizia restricţionării circulaţiei la 60 km/h pe ambele benzi de circulaţie. Zona respectivă este semnalizată corespunzător. Vă rugăm să circulaţi cu atenţie şi să respectaţi restricţiile impuse temporar!”.
Pasul 1: scanăm drumul
Ca o primă măsură de rezolvare a situației, CNAIR a anunțat că în zonă a fost trimisă o echipă de la Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică. Specialiștii vor face o serie de teste şi, cu ajutorul unui georadar, aparat care scanează corpul drumului în profunzime, vor vedea cât de serioasă este problema.
Pasul 2: schimbăm mixtura asfaltică
Apoi, după ce „doctorii” de drumuri vor pune verdictul, CNAIR dă drumul la treabă. Indiferent de ce vor zice aceștia, pasul 2 înseamnă să se apeleze la o soluție temporară - se frezează stratul de asfalt şi se toarnă un „covor” nou de mixtură asflatică.
Adevărata rezolvare a problemei ar presupune o muncă destul de complexă și peste puterile drumarilor români. Este nevoie de realizarea unei expertize amănunțite, dar, cum nicio firmă nu s-a înscris la licitaţii... Îi dăm mai departe cu 60 km/h pe autostradă!