Jurnalista ruso-americană Masha Gessen scrie, într-un editorial în Washington Post, despre jurnaliști de la postul de televiziune rusesc în limba engleză Russia Today (RT), care au mințit ani de zile publicul și apoi „își spun povestea cu capul sus și se așteaptă să-și continue cariera ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat”.

Reporteri cu „conștiință”

De pildă, Sara Firth, reporter din Londra, care a demisionat de la canalul de propagandă al Kremlinului, luna aceasta. Când și-a anunțat demisia pe Twitter, ea a scris: „Am un mare respect pentru mulți oameni din echipa noastră, dar prefer adevărul”. Sau Liz Wahl, fostă colegă cu Firth la biroul din SUA al rețelei RT, care și-a anunțat demisia din funcție în direct pe post, în urmă cu câteva luni: „Nu pot face parte dintr-o rețea finanțată de guvernul rus, care «albește» acțiunile lui Vladimir Putin. Sunt mândră că sunt americancă și cred în difuzarea adevărului”.

La începutul invaziei ruse din Ucraina, o altă angajată din America a postului rusesc, Abby Martin, s-a revoltat în direct, fără însă a demisiona. „Doar pentru că lucrez pentru RT, nu înseamnă că nu am independență editorială și pot să spun că sunt împotriva unei intervenții militare pe teritoriul unor națiuni suverane”, a spus ea. Este totuși greu de crezut că spunea adevărul, pentru că un angajat plătit de Kremlin sigur nu se bucură de independență editorială, subliniază autoarea articolului.

Russia Today a fost fondat în 2006, pentru că autoritățile moscovite voiau un mijloc de comunicare în masă prin care să contracareze valul de critici, după ce Rusia s-a întors la autoritarism. Scopul era să descrie Rusia ca „un altfel de democrație”, și să sublinieze eșecurile Vestului: inegalități, rasism și abuz de putere. Era esențial să angajeze vorbitori nativi de limba engleză și să-și schimbe sigla în RT, pentru ca privitorul să nu știe de la început a cui propagandă o urmărește. Cu cât prăpastia dintre Rusia și Occident a crescut, cu atât emisiunile RT au devenit mai bizare. În decembrie au difuzat un reportaj de jumătate de oră, în care sugerau că invazia SUA din Irak a fost rezultatul unui „plan mai amplu” de creare a unui „Israel extins”. În decembrie, mișcarea de protest din Ucraina era „o acțiune a europenilor care vor ca guvernul legitim ales al țării să fie răsturnat de la putere”. YouTube a blocat difuzarea fluxului de știri al RT, după o serie de reclamații legate de inexactități în redarea situației din Ucraina.

Te-ar putea interesa și: