Rușii dau târcoale singurei țări UE fără apărare aeriană

Fără avioane de luptă și radare, incursiunile avioanelor militare ale Rusiei sunt floare la ureche.

În decurs de o săptămână, forțele aeriene norvegiene și britanice au ridicat avioane de luptă și le-au pus în alertă QRA (Quick Reaction Alert) pentru identificarea, în trei reprize, a aeronavelor militare rusești care s-au apropiat de zona de identificare aeriană pe care o au în responsabilitate.

Astfel, după ce aeronavele de patrulare maritimă rusești Tu-142 „Bear F” au zburat în apropierea Norvegiei și Regatului Unit, la 7 și 11 martie, avioane de luptă F-16 norvegiene și Typhoon britanice au interceptat două bombardiere strategice rusești Tu -160 „Blackjack”, la 12 martie.

De fiecare dată, aeronavele rusești, având transponderele închise, au urmat o traiectorie care a trecut prin nordul Scoției și vestul Irlandei pentru a merge apoi către golful Biscaya. Apoi s-au întors pe același traseu, după ce au făcut un ocol prin Bretania.

De notat că pentru moment ministerul francez al Armalor nu a comunicat despre eventuale acțiuni ale forțelor aeriene franceze pentru a identifica avioanele Tu-142 și Tu-160, contrar omologilor norvegieni și britanici.

Această activitate a aviației militare ruse a sfârșit prin a îngrijora Irlanda.

Membră a Uniunii Europene, această țară neutră dispune de o forță aeriană denumită „Irish Air Corps”. Dar, contrar Elveției, și ea țară neutră, „forța” aeriană irlandeză nu are avioane de luptă și radare, apărarea spațiului aerian ținând de un acord cu Marea Britanie.

Potrivit lui Edward Burke, profesor la Center for Conflict de la Universitatea din Nottingham, „incursiunile aeriene rusești nu subminează doar suveranitatea Irlandei, ci reprezintă în mod egal un risc potențial pentru securitate”.

Ministerul irlandez al Transporturilor a confirmat că Irish Aviation Authority a fost obligată să avertizeze zborurile comerciale și private care operează în spațiul pe care-l monitorizează de prezența avioanelor militare rusești care zburau cu transpondere închise.

Comandant suprem al Forțelor Aliate din Europa (SACEUR) între 2009 și 2013, amiralul american James Stavridis, a estimat că această activitate a aviației militare ruse în apropierea Irlandei nu se va opri așa repede.

„Rusia va continua să sondeze apele strategic importante din vestul Irlandei, cu zboruri lungi și prezența submarinelor”, a declarat Stavridis cotidianul Irish Times.

Misiunile desfășurate de avioane de patrulare maritimă, bombardiere și submarinele sale rusești vizează în special o zonă delimitată de Groenlanda, Islanda și Regatul Unit (și, prin urmare, numită GIUK).

Controlul acestei zone este deosebit de important pentru NATO, pentru a menține legături maritime între America de Nord și Europa, scrie Zone Militaire.

Potrivit amiralului Stavridis, aceste zboruri ale avioanelor militare rusești permit Moscovei „să-și demonstreze capacitățile militare, să creeze diviziuni în cadrul NATO cu privire la modul de reacție la ele”.

În zona GIUK, Islanda contează pe NATO pentru a-și asigura apărarea aeriană. Ceea ce nu poate face Irlanda pentru că nu face parte din Alianța Nord Atlantică.

Cu ocazia Slandail 2020, o conferință pe temă de securitate națională organizată la Dublin, luna trecută, generalul Ralph James, un fost responsabil al Irish Air Corps, a estimat că Irlanda este „probabil cel mai vulnerabil stat european”. Și să adauge că a se declara „neutră” este departe de a fi suficient pentru securitate.

În plus, așa cum este situația în prezent, forțele irlandeze nu sunt în măsură să intercepteze un avion care ar fi deturnat de teroriști.

Chestiunea dotării Irlandei cu avioane de luptă și cu un sistem de apărare aeriană (radare în principal) s-a pus la conferința Slandail 2020, avansându-se că Irish Air Corps ar trebui să dispună de cel puțin 16 avioane de luptă.

Cu toate acestea, generalul James a subliniat că a dota Irlanda cu o apărare aeriană pornind de la zero ar fi extrem de costisitoar și complicat.

Pe lângă achiziționarea unui număr limitat de aeronave de luptă și radare, piloții, tehnicienii și controlorii de trafic aerian ar trebui să fie formați și instruiți.

Mai bine ar fi mai bine să ne concentrăm asupra altor capacități „cheie”, în special în domeniul naval, a estimat generalul James.

Potrivit amiralului Stavridis cea mai bună soluție pentru Irlanda trece printr-un „acord de cooperare cu NATO, prin intermediul Regatului Unit, făcând apel la forțele Uniunii Europene”.

„Irlanda s-ar putea oferi să găzduiască aeronave din UE sau NATO, poate din Franța sau Germania, într-un acord similar cu cel care a fost instituit pentru țările baltice”, a spus amiralul Stavridis.