Rusia blochează GPS-ul: Atacă aeronavele, pasagerii și teritoriul suveran al țărilor NATO
- Emanuel Nițulescu
- 31 martie 2024, 11:44
Aeronavele care zboară deasupra regiunii baltice raportează un număr tot mai mare de semnale GPS false sau chiar lipsa semnalului– iar Rusia este, cel mai probabil, vinovata pentru o astfel de situație, conform Politico.
Blocarea GPS-ului a început în 2022
Episoadele de întrerupere GPS – cunoscute sub numele de bruiaj GPS – au loc în mod regulat de la începutul războiului din Ucraina, din 2022. Blocarea semnalelor pare să fie concentrată în jurul exclavei Kaliningrad din Rusia – o zonă militară cheie pentru Moscova.
Rusia atacă în mod regulat aeronavele, pasagerii și teritoriul suveran al țărilor NATO, a declarat Dana Goward, președintele Fundației Resilient Navigation and Timing din SUA, un grup de lobby pentru utilizatorii GPS.
„Este o adevărată amenințare”, a avertizat Goward. „Există un caz de bruiaj accidental despre care știm, care aproape a dus la impactul unei aeronave de pasageri cu un munte”, a spus Dana Goward, referindu-se la un caz raportat de NASA în 2019.
Cazurile de blocare a GPS-ului au crescut constant
Agenția UE pentru Siguranța Aviației (EASA) analizează această problemă, dar până acum autoritățile de reglementare au spus că problemele GPS nu reprezintă un pericol pentru zboruri.
Cazurile de interferență raportate de piloți „au crescut constant din ianuarie 2022”, a declarat Eurocontrol, Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene – care primește rapoarte de la piloți prin sistemul său voluntar de raportare a incidentelor EVAIR.
„În primele două luni ale anului 2024, EVAIR a înregistrat creșteri mari ale rapoartelor privind întreruperile GPS. În cifre absolute, am primit rapoarte despre 985 de întreruperi GPS, comparativ cu 1.371 pentru întregul 2023”, a spus Eurocontrol, adăugând că au fost de aproape șapte ori mai multe incidente în primele două luni ale acestui an, comparativ cu primele două luni din 2023.
Duminică seara, utilizatorul unui cont de pe rețeaua de socializare X, fost Twitter, numit Markus Jonsson a spus că blocarea GPS-ului în regiunea baltică a avut loc „timp de 47 de ore consecutive, făcând din această blocare cel mai lung incident de acest fel înregistrat vreodată”. Situația a afectat „1.614 avioane unice”, dar numărul real al avioanelor ce au avut de-a face blocajul sistemului GPS ar putea fi mai mare.
Blocarea sistemelor GPS, o problemă de siguranță?
EASA nu a putut confirma Rusia ca sursă a interferenței sau dacă bruiajul este intenționat.
Datorită locațiilor afectate, este foarte probabil ca activitatea să fie de tip conflictual, impactul asupra aviației civile fiind un efect secundar. Cu toate acestea, EASA nu poate spune cine este responsabil, a declarat purtătorul de cuvânt al EASA, Janet Northcote.
Dar Goward a numit incidentele „absolut intenționate”, adăugând: „Zona de război din Ucraina este mult prea îndepărtată pentru ca interferența întâlnită din Marea Baltică să se întindă pe o zonă atât de mare”.
EASA și Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) au organizat un atelier comun în ianuarie pe acest subiect. La acea vreme, directorul executiv interimar al EASA, Luc Tytgat, a declarat că agenția a observat o „creștere bruscă a atacurilor asupra acestor sisteme, ceea ce prezintă un risc pentru siguranță”.
Cu toate acestea, Northcote, vorbind săptămâna aceasta, a spus: „În prezent, situația nu este considerată nesigură”, adăugând: „Mai mult, gradul de conștientizare s-a îmbunătățit semnificativ în rândul echipajelor, datorită diverselor acțiuni de promovare a siguranței din partea companiilor aeriene, a producătorilor de aeronave și a autorităților de reglementare”.
Blocarea semnalelor GPS este foarte ușor de făcut
Bruierea este considerată a fi foarte ușor de făcut, deoarece este nevoie doar de un semnal foarte, foarte slab pentru a face un receptor GPS să dea erori sau să nu mai fie funcțional temporar; iar instrumentele capabile să bruieze semnalele GPS pot fi cumpărate online.
Un alt tip de hacking numit spoofing afișează o poziție falsă a aeronavei.
„Spoofing-ul este puțin mai greu decât blocarea semnalului”, dar cu instrumentele potrivite „o persoană pasionată de domeniu și cu competențe peste medie o poate face. Am văzut recent avioane induse în eroare astfel, zburând aproape accidental în spațiul aerian iranian fără autorizație”, ceea ce „ar fi putut duce la doborârea lor”, a spus Goward.
„Regiunile tipice în care au fost raportate interferențe GPS includ zona baltică și Kaliningradul, regiunile din jurul Mării Negre, Mării Caspice, precum și în estul Mediteranei”, a declarat Jenni Kiiski, purtător de cuvânt al Finnair, una dintre companiile aeriene cele mai afectate de bruiajul GPS. Multe dintre zborurile sale merg spre sud de la Helsinki, peste Marea Baltică și trec lângă Kaliningrad, a spus ea.
AirBaltic din Letonia a raportat probleme similare.
Trebuie să recunoaștem că rutele AirBaltic către destinații individuale au fost și ele afectate de acest fenomen, a declarat Janis Kristops, manager de siguranță al transportatorului.
Când interferența GPS perturbă zborurile AirBaltic, „traseul urmat și locația afișată pe micile ecrane din cabină vizibile pentru pasageri, precum și eventual pe site-ul web Flightradar24, pot diferi, în cazuri excepționale, de ruta reală”, a spus Kristops.
Nu este doar o problemă a aeronavelor civile.
La mijlocul lunii martie, unui avion militar care îl transporta pe secretarul britanic al apărării Grant Shapps i-a fost blocat GPS-ului pe drumul de întoarcere din Polonia.
O problemă mai mare
Problema apare în apropierea altor zone de conflict.
În urma atacurilor Hamas din 7 octombrie, Israelul a bruiat și falsificat semnalele GPS la granița cu Libanul pentru a-și proteja teritoriul de atacurile Hezbollah cu rachete. Recent, bruiajele israeliene au cauzat probleme aviației civile libaneze, raportându-se că avioanele care se îndreptau spre Beirut au fost forțate să se întoarcă din cauza întreruperii semnalului.
Deși bruiajul poate fi deconcertant, nu prezintă un risc semnificativ pentru siguranță, a declarat Stuart Fox, director pentru siguranța zborului și operațiunilor tehnice în cadrul IATA. „Un avion poate naviga în siguranță pe glob fără GPS.”
„Am început să zbor la sfârșitul anilor `80, când nu exista GPS și obișnuiam să zburăm peste tot pe glob”, a spus el, adăugând că aeronavele moderne integrează diferite surse de navigație. „Când este pe uscat, folosește surse de navigație de la sol; când este peste oceane, folosește sisteme de referință inerțiale.”
Piloții își pot găsi în continuare drumul fără GPS, a recunoscut Goward, dar faptul că sistemul nu funcționează corect „face ca volumul de muncă al piloților și al controlorilor de trafic aerian să crească, iar șansele de greșeală cresc”.
Bruiajul GPS pare să fie legat de probleme politice și militare – întărind suspiciunea că Rusia este implicată.
Goward a legat cea mai recentă serie de bruiaje din Marea Baltică de „aderarea Suediei la NATO și mai direct, de instalarea și activarea unui sistem antirachetă Aegis al SUA în nordul Poloniei”.
El a spus că sistemul polonez a intrat în funcțiune pe 15 decembrie. „Interferența a început în aceeași zi de-a lungul graniței de nord cu Polonia și prin coridorul strategic Suwałki ”, a adăugat el, referindu-se la porțiunea îngustă de teritoriu polonez și lituanian care separă Kaliningradul de Belarus.
Problemele pot fi și „matrimoniale”
Întrebat dacă EASA va aplica restricții pentru îmbunătățirea gradului de siguranță în traficul aerian comercial, Northcote a spus: „Nu este de competența EASA să impună astfel de limitări, deoarece aceasta este, în general, o responsabilitate a statului”, adăugând: „EASA monitorizează oricum, în permanență, evenimentele pentru a se asigura că nu apare nicio stare de nesiguranță.”
Semnalele GPS nesigure pot avea alte efecte, mai puțin grave, cum ar fi aceea că utilizatorii de aplicații pentru întâlniri aflați în tabere diferite în cadrul unui conflict, pot fi catalogați ca fiind potriviți unul pentru altul, GPS-ul considerându-i a se afla în aceeași locație.